Marcin Rusak

Marcin Rusak

Jako malý si Marcin Rusak hrával v opuštěných sklenících dědovy orchidejové farmy ve Varšavě. Bylo to ale až na studiích v Londýně, kdy se začal květinám věnovat naplno. Tehdy ho zaujal průmysl řezaných květin rozvážených po celé planetě a s tím související obrovský odpad. V přírodninách spatřil ideálního prostředníka, kterým se dá vyprávět o problémech současné společnosti. „Využívám rostliny k dosažení něčeho, co s přírodou nesouvisí, ale vypovídá mnoho o lidech, našich potřebách, touhách a posedlostech,“ říká. Jeho objekty někdy připomínají půvabné květy zamrzlé v ledu, jimiž byste se mohli kochat roky, jindy z nich zase vyvine materiál, který řízeně tlí a skříňka se zevnitř postupně rozkládá. Rusakův nábytek můžete používat, nebo k němu přistupujte jako k uměleckému dílu. Balanc na hraně umění a designu je mu vlastní (vystavuje v galerii nebo na veletrhu), stejně jako neúnavná snaha nacházet nové kombinace přirozeného a uměle vytvořeného.

Cabinet Bronze (Marcin Rusak)
Foto: archiv Marcina Rusaka

Eva Slunečková

je novinářka, popularizátorka designu a historička umění. Pět let vede magazín ELLE Decoration, kurátorovala úspěšnou výstavu českého porcelánu a skla Made by Fire a každých 14 dní vydává vlastní výběr novinek z české scény – newsletter Design filtr. Sledovat ji můžete na Instagramu @eva.slunecko.

Milena Kling

Milena Kling

Jak člověka vrátit k řemeslu starému tisíce let a proměnit v zážitek něco tak obyčejného, jako je pití vody nebo dávání květin do vázy? Takové otázky si v experimentování se sklem klade německá designérka Milena Kling. A minimálně podle prestižního časopisu AD Magazine se jí to daří dobře – zařadil ji mezi 100 nejzajímavějších autorů na světě. Designérka nad předměty přemýšlí prakticky, a navíc jim dodává i další smysl. Taková sklenička Circle, kterou navrhla před osmi lety pro Lasvit, vás nejdřív zaujme na pohled. Má nepravidelný tvar a je extrémně tenká: její stěna měří pouhý milimetr. Chvíli se bojíte ji vůbec vzít do ruky, ale když seberete odvahu, je to zážitek, skoro jako byste vodu nabírali přímo do dlaní. Pravidelné drážky navíc svádí ke hře a pozorování prosvítajícího světla. Uchvátí vás. Alespoň to hlásí finediningové restaurace od Berlína po Šanghaj, kde zdobí jejich stoly. Navzdory milimetrovému střepu se u nich prý skleničky nerozbíjí, ale ztrácí – jsou totiž tak krásné, že si je občas hosté odnášejí domů…

Sklenička Circle navržena pro Lasvit (Milena Kling)
Foto: archiv Mileny Kling
Muller van Severen

Muller van Severen

Když navrhovali lehátka Wire, šlo Fien Muller a Hannesovi Van Severenovi o vytvoření tenkého napětí mezi tím, co je a není okem patrné. Nábytek je totiž z drátěné síťky, která v určitých odstínech a na správném pozadí působí téměř neviditelně. V kobercích Ombra pro CC Tapis zase využili opačného efektu – díky kontrastním barvám jsou motivy extrémně plastické. „Když vezmete stejný předmět a vyzkoušíte na něm různé barvy, bude vždycky působit jinak,“ říká Fien, původní profesí fotografka. Spolu s manželem, sochařem Hannesem, tvoří už dvanáct let v belgickém Evergemu studio Muller Van Severen, které patří k nejžhavějším jménům současného designu. Spolupracují se značkami jako HAY, Vitra nebo Kassl Editions a daří se jim tvořit i na vlastní pěst. V Praze se pokochejte jejich svítidly, která vznikla na úplném začátku jejich kariéry pro vyhlášenou antverpskou galerii Valerie Objects – stačí zajít na brunch do pražského bistra Bjukitchen v Jungmannově ulici.

Arcs Mirror Rectangle M Green (Muller van Severen)
Foto: archiv Muller van Severen
Zheni
Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se