Značka EMBLEMM na podzim uvedla novou kolekci inspirovanou světem hudby. „Rád tvořím kousky, které podněcují dialog,“ říká designér Matěj Maňák. Při návrhu nové kolekce nejdříve vychází z konceptu a poté se zaměřuje na materiály. „Látky jsou pro mě nejdůležitějším tématem. Devadesát devět procent materiálů v nové kolekci pochází Evropy,“ upozorňuje návrhář. Název EMBLEMM vychází ze spojení slova emlbem, který v angličtině znamená symbol či ikona a monogramu návrhářova jména.
První kolekci navrhl už v roce 2017. Od té doby se soustředil na zdokonalení v grafickém designu a nabírání zkušeností ze světa módy za hranicemi Česka. Podzimní přehlídka v prostorech Českého muzea hudby byla takovým znovupředstavením designérovy tvorby. Hudba, z níž návrhář v kolekci vycházel, se prolínala celou přehlídkou, ať už v podobě zvoleného místa, piana uprostřed přehlídkové plochy či vzoru opakujícího se na oblečení. „Líbí se mi potisky, ale další monogram s logy v módním světě nepotřebujeme,“ směje se Matěj. Proto do kolekce použil vzor klasických mikrofonů s názvem Liquid mic.
Co pro vás znamená móda?
Nejatraktivnější obor v designu. Líbí se mi, že vytvořím něco, co si pak reálně obléknete.
Kde nacházíte inspiraci?
Největší inspirací mi je hudba, ale s novými nápady přicházím nejčastěji při běhání. Dokonce jsem v nějakém TED talku slyšel, že při chůzi či běhu se zapojuje kreativní část mozku. Můžu potvrdit, že to funguje.
Jaké interprety posloucháte?
Maintream. Mám rád Labyrintha, Billie Eilish.
Co je vaše nejoblíbenější věc, kterou vlastníte?
Kousky z mojí poslední kolekce a všechny moje tenisky. Oblečení si umím udělat, ale s botami je to složitější. Rád investuju do zajímavých modelů.
Co by měl mít každý v šatníku?
Kvalitní, zodpovědně vyrobené oblečení.
Co byste se na sebe nikdy nevzal?
Mám takový problém s tepláky. Samozřejmě záleží na situaci, ale mimo domov by se podle mě nosit neměly. Zároveň bych si na sebe nikdy nevzal nic z ultra fast fashion řetězce, protože to jde proti všem mým zásadám.
Jak na vás působí aktuální česko-slovenská módní scéna?
Myslím, že jdeme správným směrem, ale také vnímám, že český fashion week už pro tvůrce není tak atraktivní. Kdo má prostředky, udělá si radši vlastní přehlídku, kde může lépe vyprávět příběh kolekce.
Kdo je váš oblíbený návrhář?
Velmi se mi líbila práce Krise Van Assche pro pánský Dior a téměř vše od Virgila Abloha.
Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Asi se liším od ostatních, protože nemám ateliér, ale využívám externí prostory. Mojí hlavní základnou je kancelář s malým skladem na Žižkově, kam přijedu kolem deváté ráno a strávím tam celý den u počítače. Baví mě všechny aspekty mé práce, takže řeším i účetnictví, grafiku a úpravu fotek. Celý den mám puštěnou hudbu, v tichu bych se asi zbláznil.
Dochází v posledních letech v módním průmyslu ke změnám kvůli ochraně životního prostředí?
Dochází, ale velmi pomalu. Navíc na trhu stále figurují obrovské značky, který celý proces velmi brzdí. Zároveň ale chápu, že nastavovat zelenou politiku ve velkém korporátu a měnit dodavatelský řetězec je extrémně komplikované. Rád bych viděl větší zapojení luxusních značek.
Máte nějaké cíle do budoucna?
Mé cíle jsou velké, ale jsem teprve na začátku. Rozhodně bych chtěl působit v různých zemích Evropy. Nějakou dobu jsem žil v Londýně, tudíž mě to táhne tam.
EMBLEMM 2.0 Ready-to-wear show
Speed Fashion Dating: Cindy Kutíková propojuje originální grafický design s českým sklem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist