Cihlová budova bývalé slévárny v centru Brna, v sousedství nákupní galerie, je jedním z nejlepších míst, kam můžete v Brně vyrazit za uměním. Dlouhá loď haly s čistými liniemi, v nichž vynikají přiznané traverzy a velká prosklená okna, dýchá industriální duší a na výstavní ploše o 1500 metrech čtverečních tady Fait Gallery všem milovníkům umění představuje uznávané autory, kteří se svou tvorbou vymykají průměru, i mladé a talentované tvůrce, kterým galeristé předpovídají velkou budoucnost. 

V současnosti ve Fait Gallery probíhají tři výstavy, vypravili jsme se tam a tady je malá pozvánka.

Hlavní výstava přináší tvorbu autorů Michala Pěchoučka a Rudiho Kovala, kteří poslední čtyři roky pracují společně pod značkou unconductive trash. Jde o anagram jejich rodných měst Duchcova a Traunsteinu – slovní hříčku i manifest, kterým dávají najevo, že pro ně není v umění důležité věci ukončit, tím podstatným je začátek tvůrčí aktivity. Jak sami vysvětlují, smyslem jejich společné tvorby je „odstranění nánosů minulosti, ztráta původních výtvarných rukopisů a objevování umělecké identity nové“.

Jejich výstava pojmenovaná Largery Observed se skládá z pěti cyklů: virgin blue, gold tint, burning daylight, unconductive chronology a macroseismic scale. Pěchouček mimochodem pracoval dlouho jako scénograf a cit pro divadelní scénu se propisuje i do pojetí výstavy. Je to otevřený dialog mezi světem minulým a přítomným.

První cyklus se jmenuje virgin blue a hlavní roli tady hrají ženy a fotbal. Na velkoformátových dílech s detaily v modré fólii se prolínají momenty sportovních životů žen, které přirozeně během válek zaplňovaly místa ve světě mužů sloužících na frontě. Inspirací autorům byly dobové fotografie jednoho z prvních ženských fotbalových klubů v Anglii – Dick, Kerr Ladies F.C. – úspěšného oddílu, který podobně jako další byl anglickou Fotbalovou asociací ve 20. letech oficiálně zakázaný. Asociace tím chtěla „chránit“ ženy a její zákaz nakonec trval padesát let. Obrazy tak připomínají nejen období světových válek, ale i cestu žen k emancipaci. Mezi díly je i dlouhá modrá stěna v barvě virgin blue, která symbolizuje jakýsi blok, zákaz.

Druhým rozsáhlým cyklem je gold tint s fólií v barvě zapadajícího slunce. Téma války se opakuje i tady. Ovšem s větší nadsázkou, kdy si výtvarníci pohrávají s genderem, stereotypy i symbolikou. Předlohou jim byla reportážní fotografie Johna Tophama z roku 1940, který na momentkách zachytil jednotku domobrany, jak se připravuje na vánoční představení. Vojáci se v rámci představení převlékají do ženských šatů, touží po ženách, vesele se baví, když v jednu chvíli do divadelní zkoušky přijde poplach, a oni musí nechat zábavy a ihned nastoupit k boji. Bez ohledu na to, co mají právě oblečené. Fotografie byly dlouho cenzurované, podle britské vlády stavěly obraz vojáka jako hrdiny do zcela jiného světla a to nebylo žádoucí.

Unconductive trash tady naopak ukazují, že muži jsou schopni absolutní empatie a ženství jim je vlastní. A hledat „normalitu a každodennost“ je pro člověka i během chaosu války úplně přirozené.

Třetím cyklem výstavy je unconductive chronology – zahřívací rozcvička v ateliéru před samotným zahájením tvorby, kdy si autoři sednou k šicím strojům a vytváří obrazy. Celkem 48 obrazů tvoří monumentální řadu v prostoru a podobně jako u filmu je téměř pohyblivým obrazem.

unconductive trash ve Fait Gallery
unconductive trash ve Fait Gallery
Foto: Fait Gallery

Doprovodná výstava v rámci Fait Gallery Preview představuje Miu Milgrom a její tvorbu nazvanou Mining the Undersence. Milgrom je studentkou AVU a zároveň je velmi talentovaná svářečka. Železo je také jedním z hlavních materiálů, které autorka představuje. Ovšem doplněné o zcela jiný materiál, který „narušuje rovnováhu“. Tato situace, napětí, křehkost momentu těsně před zhroucením je metaforou podpůrných struktur i v lidských životech. 

Objekty převážně ze železa Milgrom dotvořila například keramikou nebo dřevem – na první pohled materiálem, který tam nepatří a který celou stavbu oslabuje. Nebo by to tak logicky mělo být. Podle autorky se ale vše začne rozpadat až ve chvíli, kdy člověk začne toužit po vysvětlení a snaží se objekt uspořádat a kontrolovat. 

Mia Milgrom ve Fait Gallery

Archeologie, skládání artefaktů našich životů, předmětů, které měly svou roli i význam, dost často ale skončily bez dalšího využití, případně mezi odpadem. David Fesl v rámci své výstavy Nešikovný napodobitel umělého života, která je prezentována ve Fait Gallery MEM, skládá z vyřazených věcí i jen jejich částí objekty, které se vejdou do dlaně. 

Dlouhodobý proces a neustálé hledání je ovlivněno autorovým perfekcionismem. Výsledná díla, která jsou v galerii velkoryse prezentována, lákají k bližšímu zkoumání a asociacím. Pozorovatel si při pohledu na ně může představit cokoli, je to naprosto individuální disciplína, která pramení z našich vzpomínek a emocí.

David Fesl ve Fait Gallery

Hlavní výstava se během roku mění a stejné je to i v dalším výstavním prostoru – v Galerii Most, která se vznáší napříč celým prostorem. Tady jsou v rámci kurátorovaného výběru vystavena díla, která si návštěvník může rovnou koupit.

A pokud dorazíte do galerie i s dětmi, přihlašte je na jeden z populárních výtvarných workshopů pro všechny generace. V tvůrčím prostoru LES (Laboratory for Education and Synergy) během července proběhnou ještě dva a další se chystají. Pro děti od dvou do šesti let to je workshop Kolem dokola (sobota 22.7. v 10:00) a Živá hmota (úterý 25.7. v 16:30).

Všechny výstavy můžete navštívit od úterý do soboty, od 11:00–18:00, až do 29. 7. 2023. Každou středu je vstup volný. Více informací na www.faitgallery.com

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist