Divoké experimenty s drogami. Otevřené sexuální i násilné scény. Melancholická, až depresivní nálada spojená s ponurými osudy některých postav. Seriál Euforie rozhodně nemusí sednout každému. Ale zároveň jde o jedno z nejvlivnějších popkulturních děl posledních let. O žádném jiném seriálu se v Americe za poslední dekádu netweetovalo více než právě o odvysílané druhé řadě Euforie. Žádný jiný nepromluvil tolik do módních trendů, ač se o to mnohé snažily. Emily in Paris? Návraty Gossip Girl a Sexu ve městě? Příliš prvoplánové, příliš konzervativní. Euforie je přepjatou, ale nesmírně odvážnou a stylovou sondou do života generace Z, která především vypráví o problémech, s nimiž se dnešní mládež vyrovnává. Módním influencerem je až v druhém plánu. A o to více je v tomhle směru úspěšná.
Hlavní zásluhu na tom má Heidi Bivensová. Pětačtyřicetiletá kostýmní návrhářka, která se nebála nechat pracovat fantazii na sto procent a bořit zavedené pořádky. Herce a herečky oblékla do nápaditých outfitů a umně mísila kousky od známých i neznámých designérů, devadesátkové soupravy, síťované topy, postroje pro dominy. Ruce si u ní podával streetwear i noblesní šaty.
Euforie není jen over‑the‑top, Euforie jde do extrémů. Tvůrce seriálu Sam Levinson vyhlásil, že kašle na realitu. A tím rozvázal ruce jak Bivensové, tak i Donielle Davyové, která měla na starosti make‑up a tváře postav posela pestrými barvami a třpytivými kamínky. V kombinaci s outfity od Bivensové vznikl originální koktejl a módní svět se mohl zbláznit. Jen co se v roce 2019 odvysílala první řada, topili se herci v nabídkách na spolupráce od největších značek. Hlavní star Zendaya je tváří Valentino, Lancôme či Bulgari, Hunter Schafer se zase stala ambasadorkou Prady a Barbie Ferreira se spojila s YSL Beauty. Herecká sestava Euforie je pro brandy snem, protože je plná pohledných tváří různých pohlaví, tělesných proporcí i sexuálních orientací. A tím jako jeden z mála popkulturních výtvorů posledních let skutečně jde naproti generaci Z a jejím tématům či vidění světa.
A tak, když se nám naskytla příležitost s Bivensovou udělat rozhovor, nemohli a ani jsme nechtěli odmítnout.
S Lynchem i s Carreym
„Neinspiruji se u existujících filmů a pořadů,“ říká Bivensová v hovoru s pár novináři z celého světa, kterého se PročNe účastnilo jako jediný český zástupce. „Radši se koukám na skutečné lidi. Ti mě inspirují. Když vidím v obchodě prodavačku, která vypadá skvěle a má originální outfit, který by mě nenapadl, klidně se zeptám, jestli si ji můžu vyfotit.“
Kostýmy, které umí vyprávět
Bivensová měla vztah k módě odmala. Oblékala si panenky a upravovala kusy látek, do nichž je navlékala. Měla to zřejmě po matce, která módou žila a neustále domů nosila čerstvá vydání módních časopisů. Brzy pochopila, že módou může vyjadřovat své nálady a postoje. Z rodné Virginie se přestěhovala do New Yorku, kde studovala žurnalistiku a filmařinu. Došlo jí, že novinařina pro ni může být cestou do módního světa. První práci si našla v časopisech WWD, Paper nebo W. Pár let se v nich rozkoukávala a budovala si kontakty. Prorocky ale vycítila, že na žurnalistické dráze nezbohatne, a tak začala pokukovat po filmu.
Původně chtěla režírovat, ale jelikož už měla zkušenosti jako stylistka, povedlo se jí dostat do kostýmních oddělení některých produkcí. První položku ve filmovém životopisu nemohla mít o moc zářivější: snová romantika Věčný svit neposkvrněné mysli s Jimem Carreym, na níž pracovala u kostýmů jako asistentka. Pak přišel Inland Empire od Davida Lynche… A poslední dekádu na sebe upozorňuje jako hlavní kostýmní návrhářka. Už u Spring Breakers ukázala, že umí vymyslet cool outfity pro mladé, v Devadesátkách si zase vychutnala proměnu Jonaha Hilla ve skejťáka. V roce 2019 oblékala herce ve filmu Plážový povaleč s Matthewem McCounagheym, který nadchl svět do plážové módy a časopis GQ ho označil za nejvýznamnější módní snímek roku.
V poslední době se o ni filmaři a televizní tvůrci perou, zanedlouho bude mít premiéru snímek Deep Water s Benem Affleckem a Anou de Armas. Chystá prý ale i vlastní režijní debut. Euforie z dílny HBO však zůstává zatím nejvýraznějším počinem, který jí vynesl i nominaci na cenu Emmy. Seriál vypráví i skrze kostýmy, které dokreslují náladu postav v jejich různých životních obdobích. „Hodně lidí se obléká podle toho, jak se cítí, co chtějí vyjádřit. Jestli jdou do práce a chtějí vypadat profesionálně, nebo jdou do klubu a touží být sexy. A mladí lidé především!“ říká Bivensová, která se sama obléká co nejpohodlněji: tenisky, kalhoty, triko. „S postavami žiju několik let a spoléhám na svoji intuici a životní zkušenost. Odhadnu, co se pro danou scénu hodí.“
Empatii bere za svoji nejdůležitější vlastnost. „Vybrala jsem si tuhle profesi, protože jsem empatický a emotivní člověk,“ tvrdí. Snaží se vcítit do charakterů. A tak když si třeba Nate, milovník superfeminních slečen, začne románek s Cassie, oblékne Bivensová dívku do co nejvyzývavějšího oblečení, neboť si myslí, že by tím Natea chtěla potěšit. Volnomyšlenkářská a duchem nepřítomná Rue si zase bere první věc, co má po ruce; často vypadá jako kluk. Nejvděčnějším charakterem na oblékání je transpostava Hunter, u níž si mohla dovolit takřka cokoliv. Ve chvílích bezstarostnosti zářila barvami, jako by vypadla z anime, ve špatných náladách se zase nořila do temných odstínů.
Hledám pod každým kamenem
V první řadě Euforie se Bivensová snažila o co největší uvěřitelnost a volila outfity, které si postavy, tedy povětšinou studenti střední školy, skutečně mohou dovolit. Ve druhé sérii už ale toto vnitřní omezení odmítla. „Když jsem viděla reakce fanoušků na první sérii, tak mě to inspirovalo udělat něco ještě víc vzrušujícího a ponořit se do postav hlouběji,“ říká. Rozhodla se, že chce vyprávět oblečením za každou cenu, ať už na postavách bude působit uvěřitelně, nebo ne. Dvě odlišné sestry Lexi, divadelní autorku, a Cassie, křehkou krásku, vizuálně rozdělila tak, že jednu oblékla do sofistikovaných oděvů Prady, druhou do naivních a mladistvějších modelů Miu Miu. Elitářskou Maddy zase nechala prošmejdit šatník bohaté ženy, které pomáhá ve druhé řadě jako chůva, a pocítit přepych v šatech Dior, Valentino nebo Chanel. Bivensová ale zároveň ráda vytahuje oblečení od neznámých a začínajících designérů, čímž outfity postav ozvláštní, může ale návrhářům zásadně nakopnout kariéru. Přesně takhle ukázala světu třeba značky Mimi Wade, Jerome Peels of Peels nebo Aidan Euan of Akna. V tom, co si postavy nakonec vezmou na sebe, ale mají finální slovo herci. Když se v něčem necítí, vytáhne se z připraveného šatníku něco jiného.
„Hledám všude, dívám se pod každý kámen. Ráda rozhazuji sítě, opravdu kde to jde, než se rozhodnu, co použiji v seriálu,“ přibližuje. Jelikož žije v Los Angeles, může brouzdat spoustou obchodů a zároveň má na dosah kostymérny velkých filmových studií jako ABC, Disney, Universal nebo Warner Bros. „Ráda se ale spojuji s designéry napřímo, protože leckdy mají k dispozici speciální kousky, které do obchodů nedávají.“ A ještě jeden zdroj plný inspirace prý má: Instagram.
Teď se ovšem strany obrací, jako inspirace nyní slouží Euforie samotná. Módní weby, především pro mladé publikum, se předhánějí v tipech na to, kde oblečení nošené v seriálu sehnat (často už je dávno vyprodané). Což Bivensovou těší: „Myslím, že seriál může inspirovat lidi jakéhokoliv věku k tomu, aby se snažili přemýšlet jinak a vyjadřovali sami sebe skrze oblečení tak, jak by si dříve ani nepomysleli. Snad se to v nějakém ohledu povedlo.“
Kostýmy, které umí vyprávět
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist