Daniela Pešková
Daniela Pešková je jako její móda. Navenek působí tiše a pokorně, uvnitř číhá skrytá houževnatost a síla. Pravidelní návštěvníci přehlídek její jméno dobře znají − nejprve se objevovala ve studentských blocích, na minulém ročníku pak představila společnou kolekci s Filipem Jakabem, teď se na akci vrací sama za sebe.
"Stejně přirozeně, jako jsme se s Filipem dali dohromady, jsme se i rozešli," vysvětluje s lehkým úsměvem. Absolventka Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně má za sebou i stáž u avantgardní nizozemské značky AF Vandevorst a je označována za jednu z největších nadějí nastupující generace českých designérů.
Upozornila na sebe již svými konceptuálními studentskými kolekcemi. Jednou se inspirovala dřevem, a tak na látku přenesla jeho strukturu. Pak jí učarovaly klasické babičkovské ušáky a modelky zabalila do oděvů vycházejících ze střihu jejich potahů.
"Ušáky jsou vlastně opačnou podobou oblečení − látka taky obaluje vaše tělo. Střih tak byl vlastně podobný a na těle dobře fungoval," popisuje. Teď si je však dobře vědoma toho, že studentským experimentům je konec a je třeba myslet i na to, aby kolekce vypadala dobře nejen na mole, ale i v očích potenciálních zákaznic.
Podobně jako její oblíbená návrhářka Rei Kawakubová, zakladatelka značky Comme des Garçons, si i Daniela musí najít cestu mezi experimentem a nositelností. Její nejnovější kolekce pro příští podzim je tak podle jejích slov velmi ženská. O nějakých načančaných krinolínkách ovšem nemůže být řeč. Ženskost v jejím případě vychází z rafinované jednoduchosti. Nikoliv z toho, co se odhaluje, ale co zůstává skryto.
"Celou mojí tvorbou se prolíná hledání síly a práce s vrstvami. Stejně jako to dřevo je i lidská osobnost složená z mnoha rovin. Když někoho vidíte poprvé, musíte postupně odhalit všechny vrstvy jeho osobnosti, abyste dotyčného opravdu poznali."
Jan Černý
První otázka, která vás při sledování kolekcí Jana Černého napadne, je, jestli náhodou neutrpěl nějaké trauma. Mezi jeho inspirační zdroje patří pouliční prostituti a zaplivané předměstí Londýna. Se smíchem nás ujišťuje, že jeho dětství bylo více než harmonické.
"Londýn a jeho rozmanitost mě fascinuje od té doby, co jsme tam zamířili se školou během pánského týdne módy. Pro mě jako pro kluka z jižní Moravy to bylo úplné zjevení. A o životě pražských prostitutů v 90. letech jsem se pak víc dozvěděl na přednášce Karla Lampy, který se na ulici živil," vysvětluje. "Já už ty devadesátky zpracovávám v podstatě jako historické téma," dodává vzápětí, což se uším narozeným před rokem '90 špatně poslouchá.
Černý je zástupcem aktuální módní vlny, jež čerpá z pokřivené estetiky období po pádu železné opony. Fascinace módou, na niž starší ročníky hledí s nepochopením, zrodila celosvětové fenomény, jako jsou Vetements nebo Gosha Rubchinskiy. Východ se svými tepláky, vytahanými mikinami a bílými ponožkami se stal novou Mekkou stylu. Že je Černý na správné cestě, dokazuje i to, že si ho jako svého "černého koně" vybral internetový obchod Not Just A Label a jeho přehlídku podporuje magazín Blue Paper.
Limitované minikolekce pánských bund si našly své zákazníky i v pražském concept storu The Room by Basmatee. Černého oblečení je syrové jako samo prostředí, kterým se inspiruje. Oversize kabáty se courají po zemi, džínové bundy jsou roztřepené a rozervané na kusy, kapsy se objevují tam, kde nemají být, a části oděvu chybí tam, kde by naopak být měly. Trochu uniforma, trochu montérky, trochu party.
"Moje nová kolekce vychází z toho, že teď máme všichni pocit strachu a nevíme, co bude. Tak jsem sáhl po maskáčích a funkčním oděvu. Ale pojďme si ten konec světa taky užít, takže jako kontrast se v ní objeví flitry a kožichy," popisuje svůj poslední nápad.
Blažek
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.