Někdy je cesta cíl, někdy je to adrenalin a úprk a vzácně se povede perfektní kombinace obojího. Takový byl i první ročník vytrvalostního veteránského závodu Oldtimer Express Praha–Istanbul po stopách slavného Orient Expressu, jehož se účastnila i posádka magazínu PročNe. Dvacet tři českých veteránů řízených převážně majiteli tuzemských firem vyrazila směr Istanbul minulou středu, projela šest zemí a nakonec se úspěšně shledala na náměstí u mešity Hagia Sophia v samém centru Istanbulu. Občasné poruchy více než třicet let starých strojů, které každý den ujely přes 500 kilometrů, se podařilo opravit na cestě a do cíle tak dorazili všichni startující.
„Jsem samozřejmě unavený, ale taky nadšený, že se nám celá cesta povedla a že ji všechna auta zvládla,“ řekl po příjezdu Josef Zajíček, hlavní organizátor závodu, který akci vymyslel se svým dlouholetým tureckým obchodním partnerem Turgutem Ali Uzunkayaem. Společně vytvořili posádku Tatry 603 z roku 1959. Té hned za Prahou odešla ložiska v kolech, v chladných bulharských horách netopila a průběžně bojovala se spojkou, ale nakonec udržela krok s ostatními.
Podívejte se na cestu ve fotografiích
![Tatra 603 z roku 1959 patřila mezi hlavní vozy veteránského konvoje. Hned za Prahou sice potřebovala nová ložiska v předních kolech a zlobila ji celou cestu spojka, do cíle ale dorazila.](https://img.ihned.cz/attachment.php/430/78497430/e5brk6iV29g0AHjwvWuoJMzEDlah4Rcq/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_10.jpg)
![Zakladatelé veteránské rallye do Istanbulu Turgut Ali Uzunkaya a Josef Zajíček. Spolu se znají třicet let, mezi Českem a Tureckem dodávali náhradní díly především na škodovky.](https://img.ihned.cz/attachment.php/360/78497360/keCclz1THu6S3jO9qPBgDWIUAmtL84do/1536x1047x9ee4/Oldtimer_Express_03.jpg)
![Škoda 100 z roku 1975, s níž jel šéf firmy AAS Automotive Zdeněk Macháček s manželkou Vendulou, měla sice celý závod puštěné topení, ale jinak jela bez poruchy.](https://img.ihned.cz/attachment.php/410/78497410/C6VF7lGUB9iMWIQrLJ5DtPszgTqbeEmA/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_08.jpg)
![Škoda 110R z roku 1979 a posádka magazínu PročNe Jaroslav Mašek a Zuzana Krajíčková. Po cestě bylo nutné odvzdušnit spojku, ladit karburátor a nakonec přestal vůz startovat, takže na turecko-bulharské hranici došlo i na roztlačování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/420/78497420/92uLqpeUMdWiwzEKFagNDG4nvhosClOk/1536x1046x2935/Oldtimer_Express_09.jpg)
![Zahraniční posádka Martin Lieberasch a Andreas Löffler a Andreasův rodinný dieselový Mercedes 220D z roku 1970, který jel pochopitelně bez zaškobrtnutí.](https://img.ihned.cz/attachment.php/370/78497370/4GdACnpoaqKgUz3fPeDFVMkEjtvQ5BOr/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_04.jpg)
![Bulharsko-turecká hranice a dlouhé čekání na odbavení veteránů na turecké straně.](https://img.ihned.cz/attachment.php/390/78497390/CKguR38yv7disc64weEqVjFmhporzTOW/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_06.jpg)
![Parkoviště konvoje občas vypadala jako vystřižená z minulého století.](https://img.ihned.cz/attachment.php/800/78497800/jMFrWe302sTbo51fGELPydxkiOuHz4aI/1536x864xc893/Oldtimer_Express_17.jpg)
![Turgut Ali Uzunkaya vyjednává vpuštění tatry na tureckou půdu.](https://img.ihned.cz/attachment.php/830/78497830/DfuzNEK5vQBGr4VmjH1SFUAtTOk9i8Ll/1536x2731xe368/Oldtimer_Express_18.jpg)
![Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek a jeho Alfa Romeo Spider Veloce z roku 1978.](https://img.ihned.cz/attachment.php/380/78497380/WCpdPg9jNF2HyQa6ScO0mEnz7s3KUMqt/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_05.jpg)
![Výjezd mimo EU zabral nejvíce času.](https://img.ihned.cz/attachment.php/860/78497860/56ugovTEG3mDqp9erk4wn0JC7KIMRBfh/1536x2731xe368/Oldtimer_Express_19.jpg)
![Po cestě jednou opravoval i Rolls-Royce Corniche V, kterému se zasekla skládací střecha.](https://img.ihned.cz/attachment.php/770/78497770/jUgH2v39h1rcy7wNzIO5q0VlpTDSesLf/1536x864xc893/Oldtimer_Express_16.jpg)
![Mercedes-Benz 350 SL (1971) a rychlá oprava poloosy. Posádka Otakar Chládek a Hana Neumitková měla přichystaný nový díl v kufru.](https://img.ihned.cz/attachment.php/980/78497980/JPS2WzLCdFspakejxAt0Vuo5fNMQK1Dw/1536x1152xc550/Oldtimer_Express_23.jpg)
![Dolévání benzinu do nejstaršího auta závodu, kterým byla Škoda 1102 Tudor Roadster z roku 1951. Celou cestu patřila mezi nejdříve dojíždějící vozy do cílových etap a bez potíží držela tempo i blízko dálničních limitů.](https://img.ihned.cz/attachment.php/10/78498010/8lsiRA2cydS1UKBIkCrweuPn7xVFbD3h/1536x1152xc550/Oldtimer_Express_24.jpg)
![Citroën CX Pallas 2.0 řídili Roman Knap a Simon Kaluža.](https://img.ihned.cz/attachment.php/330/78503330/TvtAK69kQ08hVqBHdlmLIRNxyiDMuWPp/1536x1152xc550/citroen.jpg)
![Šéfka organizačního týmu Jana Svobodová byla šest dní v plném nasazení.](https://img.ihned.cz/attachment.php/510/78501510/nepj84cIN93F0rklASzdVGhTHCfbD7yq/WhatsApp_Image_2023-05-25_at_20.51.13.jpeg)
![Poslední kilometry před Istanbulem.](https://img.ihned.cz/attachment.php/950/78497950/lu0gfrVxeWFjq9NBz72nI6MKc45sTtk3/1536x1152xc550/Oldtimer_Express_22.jpg)
![Příjezd do samého centra Istanbulu na náměstí k mešitě Hagia Sophia, kam kolona získala speciální povolení od turecké policie.](https://img.ihned.cz/attachment.php/890/78497890/PBbRDIqMheUEmT9sxcJvdLaNKt6SVFH5/1536x2731xe368/Oldtimer_Express_20.jpg)
![Dojezdové foto otevřenou střechou.](https://img.ihned.cz/attachment.php/440/78497440/9KyV5EendRBlsJbIWi4OajCQhG0Av8Lf/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_11.jpg)
![Všechny posádky a jejich stroje po ujetí více než 2100 kilometrů.](https://img.ihned.cz/attachment.php/450/78497450/1fg64UF58mRQPvxV7sJjIAczlkh9oaST/1536x860xdf5e/Oldtimer_Express_12.jpg)
![Místní turisté brali příjezd českých veteránů jako dobré zpestření sobotního odpoledne.](https://img.ihned.cz/attachment.php/740/78497740/20nOkMDqzPFQNWmVtB183Jrjuso79glI/Oldtimer_Express_15.jpg)
![Škodovky v první řadě, mezi partnery akce patřil také turecký dealer Škody Auto Yüce Auto.](https://img.ihned.cz/attachment.php/710/78497710/bBv1QI4Jo6nsWhN7mSxyuGd5Tl9HUjLw/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_14.jpg)
![Josef Zajíček, majitel Autodromu Most nebo hodinek Robot, v sobotním cíli.](https://img.ihned.cz/attachment.php/40/78498040/15R9GLzepTUiSholuQ302VdqOs8bv4jk/Oldtimer_Express_25.jpg)
![Vítězná fotka magazínu PročNe a šéfredaktor Hospodářských novin Jaroslav Mašek.](https://img.ihned.cz/attachment.php/920/78497920/eLUsOtwqDfC5nHpNQbrR9zx2TGPShvWc/1536x2731xe368/Oldtimer_Express_21.jpg)
![Dvacet tři veteránů a dvacet tři posádek, které vyjely z Prahy, dorazily také do centra Istanbulu. Málokdo to na prvních českých kilometrech z Prahy čekal.](https://img.ihned.cz/attachment.php/680/78497680/EBiKduQh2UJot8slwNxyD9PfrO7cMjFz/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_13.jpg)
![Radek Pokorný, majitel společnosti Engine, která mimo jiné provozuje galerii veteránů v obchodním centru POP Airport, se svým Porsche 911 S z roku 1972.](https://img.ihned.cz/attachment.php/70/78498070/UafkOMQcC3HDWzwB28ENjm4dxRK96vJe/1536x1152xc550/Oldtimer_Express_26.jpg)
![Pozdvižení v Istanbulu.](https://img.ihned.cz/attachment.php/130/78498130/nswlmtvEczRfITq6dy2DFiS5O0Px3hJk/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_28.jpg)
![Jan Drbohlav se svou Volhou M-21K z roku 1962.](https://img.ihned.cz/attachment.php/160/78498160/qaOyfNEF1nJsHDTejoC9hu3BrgxUVcGR/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_29.jpg)
![Alois Krejčí a Alois Krejčí jun. se o volant pravidelně střídali.](https://img.ihned.cz/attachment.php/190/78498190/C1W5pfRGb9lsikOT0jNeLyDhvQ6AFBd7/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_30.jpg)
![Nechyběly ani dva vozy Mini, tento byl posádky Oto Kuhn a Vladimír Sušek. Mini 1000 Special de luxe z roku 1979.](https://img.ihned.cz/attachment.php/220/78498220/DlUgoTdryB3qiLpukbSvHhmVf2FER4sK/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_31.jpg)
![Nejrychlejší a pravděpodobně také nejcennější vůz řídil Leopold Bareš, majitel firmy Sipral, který si na cestu zvolil dvanáctiválcové BMW Alpina B12 5,0 Coupe z roku 1991.](https://img.ihned.cz/attachment.php/250/78498250/6KagPisGBOnLpAQoT02FtcMDfIejHyNU/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_32.jpg)
![Škodu Octavia z roku 1960 řídil celou cestu sám Ivo Tůma. Zpočátku šetřil vůz na průměrné rychlosti kolem 60 km/h, ale postupně výrazně zrychloval.](https://img.ihned.cz/attachment.php/280/78498280/brQdmwUJxhNaHiMptjuEDGASsCI64Fl0/1536x2305x010f/Oldtimer_Express_33.jpg)
![Gratulaci přijímá architekt Jaromír Pizinger, který jel zlatým Porsche 911 SC Targa. Vpředu v Saabu 900i Coupe Jaroslav Hloušek.](https://img.ihned.cz/attachment.php/310/78498310/GbtHF9oQdinKLhDrfM37ag1J6AwvpUIP/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_34.jpg)
![Majitel Inveltu Jiří Jirovec a Radana Hanáčková. Na cestu vybrali mimosoutěžní Rolls-Royce Corniche V z roku 2000. Chyběly mu roky do třicetiletého limitu.](https://img.ihned.cz/attachment.php/340/78498340/WAtaOHpPL9mRE8JBn512SdsQuGDNxwFC/1536x2305x010f/Oldtimer_Express_35.jpg)
![Zleva syn a otec Krejčí, Jan Kadlec (USSPA), Zuzana Krajíčková a Kateřina Kadlecová (USSPA). Kadlecovi po osmi letech oživili svůj Jaguar XKR Convertible.](https://img.ihned.cz/attachment.php/370/78498370/mikxVCbIwRHcPAN6Sv1oyp3zf4JhUQL7/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_36.jpg)
![Petr a Lucie Šimůnkovi za posádku Forbesu, kteří vlivem rychlé jízdy a povětrnostních podmínek přišli o startovní čísla a v cíli dostali nová.](https://img.ihned.cz/attachment.php/0/78499000/r6RxtevOl18Aig7N5sEHIK2aqoWQD0jh/1536x2305x010f/MR2_5902.jpg)
![Dalibor Šebek a jeho Ford Mustang.](https://img.ihned.cz/attachment.php/360/78503360/tCnOg2M34DoAGUpWzaq1miubHQfFRvwh/1536x1024xe43f/Dalibor.jpg)
![Architekti Naďa a Jaromír Pizingerovi a Martin Lieberasch a Andreas Löffler.](https://img.ihned.cz/attachment.php/430/78498430/QudPRWyk2Ct7i0olF9LK63TsxpNUGfgc/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_38.jpg)
![Zleva Ladislav Karas, Dalibor Šebek, Václav Bouše a Naděžda Karasová.](https://img.ihned.cz/attachment.php/460/78498460/tID0N2CVvqBEOr7Ql8p9ynwe4UfWd6SM/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_39.jpg)
![Martin Dlouhý a Radek Pokorný za tým Engine.](https://img.ihned.cz/attachment.php/520/78498520/RnvDkIBs4QMShpd51zHOeljx8AGiTWC2/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_41.jpg)
![Rolls-Royce Jiřího Jirovce.](https://img.ihned.cz/attachment.php/550/78498550/wiOjWkoepusz1hSyN9LQEPF2I6ABD5cv/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_42.jpg)
![David Karásek z mmcité a Leopold Bareš ze Sipralu tvořili nejrychlejší posádku.](https://img.ihned.cz/attachment.php/300/78503300/VrowtlOT8Hx7hgy3cQPBFk9Nje62snKG/1536x1152xc550/Bares.jpg)
![Jihočeské Mini z Betonpresu Poncových.](https://img.ihned.cz/attachment.php/390/78503390/eAR40SlOxhQuJkIbaVKvz3wfLnyHEm26/1536x1024xe43f/mini.jpg)
![Jan a Kateřina Kadlecovi z USSPA. Jan se nakonec vrátil po vlastní ose a jaguar odřídil sám zpátky do Česka.](https://img.ihned.cz/attachment.php/480/78501480/8Eg39cs5kTotjBrFmHQxvAM4Vq7UDpOu/1536x2048xe27c/WhatsApp_Image_2023-05-25_at_21.24.07.jpeg)
![Developer Dalibor Šebek se svým Fordem Mustang z roku 1966.](https://img.ihned.cz/attachment.php/580/78498580/PhacHoysUTxwFAlLgrVkRCMSWK26BDt4/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_43.jpg)
![Německé a „české porsche“.](https://img.ihned.cz/attachment.php/610/78498610/0ySnHerNx9a7sPGwv1qRD8hE3mfKUlcp/1536x1025x6a48/Oldtimer_Express_44.jpg)
![Slavnostní večer za účastni tureckého autoklubu. Cenu přebírají Josef Zajíček a Turgut Ali Uzunkaya.](https://img.ihned.cz/attachment.php/640/78498640/9O3eJ1rLlFxEfBtg5vcN8ajkQUTon0P7/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_45.jpg)
![Česká konzulka v Turecku Hana Klučarová.](https://img.ihned.cz/attachment.php/670/78498670/SzsT2Mc4ENjB53mJnpxuylQh9UvL6V0d/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_46.jpg)
![Prezident tureckého autoklubu](https://img.ihned.cz/attachment.php/700/78498700/wQcWCNBzSELGldo5mV21rTIPUFMHtKJp/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_47.jpg)
![Zleva Pierre-Manuel Boels, Eva Boels, Vendula a Zdeněk Macháčkovi a Eva Bulířová s manželem Martinem (Auto Kelly).](https://img.ihned.cz/attachment.php/730/78498730/JfoL5HVkI7ON32CWEaihKuRpynMB06rc/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_48.jpg)
![Radana Hanáčková a Jiří Jirovec, Oto Kuhn a Vladimír Sušek a Leopold Bareš s Davidem Karáskem z firmy mmcité.](https://img.ihned.cz/attachment.php/760/78498760/mA4Qne9B8s1pa70dkFIj3UyrSTqCWGxO/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_49.jpg)
![Petr Šimůnek (Forbes) a Lucie Šimůnek Radová, Jaroslav Mašek (PročNe) a Zuzana Krajíčková a Ivo Tůma za firemní tým BADGER.](https://img.ihned.cz/attachment.php/820/78498820/oetaxcVAPujq4k5iKy1Owp7znIrJDC6G/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_51.jpg)
![Jaroslav a Jana Hlouškovi, Dalibor Šebek a Václav Bouše, Andreas Löffler a Martin Lieberasch.](https://img.ihned.cz/attachment.php/850/78498850/VdBG5WF4EcT0mwuvLnHr1iajOh9b67IC/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_52.jpg)
![Technickou podporu závodu zajišťovaly dva servisní týmy. Tým Engine Prague vedl Petr Endl (druhý zprava) a Marek Jaško, další tým tvořil Tomáš Tochtar (vlevo) s kolegou Sebastianem Hykou.](https://img.ihned.cz/attachment.php/790/78498790/5kI4TVqFU2QrPOlHShfyzctKLoaGu8WA/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_50.jpg)
![Otec a syn Tůmovi, Naděžda Karasová s manželem Ladislavem a Simon Kaluža s Romanem Knapem.](https://img.ihned.cz/attachment.php/880/78498880/xVwUovQ5SecphqrlLnuy6FRaTH4jBIz0/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_53.jpg)
![Manželé Pizingerovi ze studia Pizingers Morix, Jan a Kateřina Kadlecovi z rodinné firmy USSPA a Josef Šmíd se synem Sebastianem.](https://img.ihned.cz/attachment.php/910/78498910/UkCn0ugqW1iHjtfpoedmOTAswy2Lr75K/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_54.jpg)
![Klan Ponců, kteří jeli za tým své firmy Betonpres. Zleva Marek, Miroslav, Jakub a Eduard. Střídali se o staré MINI a dělali si doprovod superbem.](https://img.ihned.cz/attachment.php/940/78498940/o25x04QvPqUzhALV8jERKtmHfIMusyw1/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_55.jpg)
![Zleva Radek Pokorný (Engine) a Martin Dlouhý, Otakar Chládek a Hana Neumitková a posádka volhy Marcela Krišková a Jan Drbohlav.](https://img.ihned.cz/attachment.php/970/78498970/7STUntDWL2ekJOa9c8MrmqzjEp5gyNF0/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_56.jpg)
![Jaký bude příští ročník? Josef Zajíček už to začal rozmýšlet.](https://img.ihned.cz/attachment.php/350/78497350/PLWoSM7i3bVFJHpf5IeQt4NgD2jGcxAn/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_02.jpg)
V cíli nechyběla ani posádka nejstaršího vozu Škoda Tudor Roadster z roku 1951, která během cesty dokázala několikrát dorazit do cíle etap dokonce jako první a na dálnicích neměla problém se držet blízko maximálních povolených rychlostí. „Úspěch spočívá v přípravě a my jsme auto připravovali pečlivě. Výhoda starších škodovek spočívá v tom, že mnoho dílů je kompatibilních, a tak naše příprava nebyla tak složitá jako u jiných vozů,“ okomentoval jízdu Alois Krejčí během nedělního slavnostního galavečera v Istanbulu, na kterém všechny posádky slavnostně převzaly trofej z českého křišťálu od sklárny Pačinek.
Dalším z nepřehlédnutelných účastníků byl Ivo Tůma, který jako jediný absolvoval celou trasu ve voze sám, a to za volantem modré Škody Octavia z roku 1960. Auto zprovoznil až těsně před závodem a celou cestu urazil bez jediného technického problému. „Největší strach jsem měl, že nedojedu na start,“ popsal svůj výkon za volantem Tůma, který často musel na cestu vyrazit jako jeden z prvních a do cíle etap dojížděl obvykle později než hlavní část startovního pole. Výjimečné nebyly více než dvanáctihodinové přesuny. Zároveň postupně zrychloval, a jestliže na počátku cesty šetřil Octavii v průměrné rychlosti kolem 60 km/h, na dostřel Istanbulu už se nebál jet naplno a atakoval stokilometrové rychlosti.
Bláznivá cesta: starými škodovkami či Tatrou 603 z Prahy do Istanbulu po stopách slavného Orient Expressu
Z Istanbulu měly podle původního plánu odvést veterány přepravní kamiony, na místě ale začali turečtí celníci vyžadovat ještě další dokumenty, ačkoli je dopředu nechtěli. Řidičům tak brzy ráno po slavnostním večeru, kterého se zúčastnil také prezident tureckého autoklubu, nezbylo nic jiného než se vydat ještě na jednu třistakilometrovou etapu a svá auta převést sami zpět do Evropské unie, tedy do Bulharska. „Byl to adrenalin do poslední chvíle, ale to k takové akci patří,“ říká developer Dalibor Šebek, který jel Fordem Mustang z roku 1966.
„Už se samozřejmě bavíme i o pokračování v příštím roce. Určitě chceme jet ve stejném období, protože na jaře je ideální počasí pro techniku i posádky. Chtěli bychom opět i do Istanbulu, ale pro změnu zas jinou trasou a možná bychom to i o nějaký ten den protáhli,“ plánuje Josef Zajíček, který je majitelem Autodromu Most a značky hodinek Robot, pokračování Oldtimer Expressu 2024.
Podívejte se na cestu ve fotografiích
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/430/78497430/e5brk6iV29g0AHjwvWuoJMzEDlah4Rcq/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_10.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/360/78497360/keCclz1THu6S3jO9qPBgDWIUAmtL84do/1536x1047x9ee4/Oldtimer_Express_03.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/410/78497410/C6VF7lGUB9iMWIQrLJ5DtPszgTqbeEmA/1536x1024xe43f/Oldtimer_Express_08.jpg)
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist