Tenhle vlak má osm let zpoždění a nikomu to nevadí. Naopak. Ve stanici Kovářská je mu dobře. Na nevyužívané čtvrté koleji je odstavený v téměř dokonalé samotě, jelikož po trati, která se z Chomutova kroutí v malebných zatáčkách až na německou hranici, toho moc nejezdí. Osobáky tady vozí turisty jen v létě o víkendech a nákladní soupravy se dřevem jsou tu ještě větší vzácnost.
Drážní romantiku na krušnohorském hřebeni si můžete užít i vy – pokud budete mít štěstí a najdete volný termín. Z vagonů se po pečlivé rekonstrukci stal jednoduchý apartmán, o který je obrovský zájem. Není divu, je tu všechno, co potřebujete k železničnímu glampingu: vybavená kuchyně, lednička, sprcha, splachovací záchod a hlavně pořádná kamna, do kterých o půlnoci naládujete polínka a teplo vám vydrží až do rána (a kdyby ne, je tu ještě přímotop). Z postele koukáte skrz střešní okno na padající sníh. Dokonalý zen bez wi‑fi.
Vagony, kterým se v drážní hantýrce říká hytláky, sem dovezl Štěpán Macháček, zpravodaj Českého rozhlasu na Blízkém východě. Tuhle část Krušných hor si zamiloval jako dítě. Jeho prarodiče měli chatu kousek od Kadaně a nahoru do hor s ním jezdili na výlety. „Nádraží v Kovářské se mi líbilo už v době, kdy ještě fungovalo a byli v něm zaměstnanci. Když jsem jel po letech s manželkou okolo a viděl ho ve zbědovaném stavu, bylo mi to strašně líto. Tak jsem z hecu napsal na Správu železnic, jestli by mi ho neprodali,“ popisuje Macháček začátek příběhu, který se začal psát v roce 2014 a už z něj nešlo vystoupit. „Manželka Bára mě vždycky podporovala. Nikdy jsme nelitovali, že jsme se do toho pustili.“
Glamping na kolejích
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/270/76939270/4Qmrh1BSVkqDtTeoxFvsM53GzNAKEwc7/1536x1153xfbdd/Image_2_.jpg)
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/240/76939240/RItJw6jAhBqL8ig2mlMVpkoce3WFrab4/20220204_104546.jpg)
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/250/76939250/EOLvy3sVqlzbB8gax6Q9rAR2TiHPNfhU/20220204_105649.jpg)
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/310/76939310/cG2QJ4a93BqmiLdjhUk51SlTPfF8zEAD/1536x1152xc550/RemoteMediaFile_6553738_0_2022_01_06_17_09_28_2.jpg)
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování.](https://img.ihned.cz/attachment.php/220/76939220/SnruNK9yLkqhBPEDOF6gjR4WelGMtbcA/1536x1152xc550/20210208_104520.jpg)
![Dvakrát dva vagony, které původně měly skončit ve šrotu. Teď je z nich vyhledáváné ubytování. Na snímku dole je nádražní budova, kterou manželé Macháčkovi rekonstruují vlastními silami.](https://img.ihned.cz/attachment.php/280/76939280/fQDmovUy85Re3LIATtahSCNV2uHlGgwp/1536x1153xfbdd/Image_5_.jpg)
Záchrana vyřazených vagonů
Vlastními silami a prostředky se tak teď snaží zrekonstruovat krásnou kamennou stavbu z 19. století, která pamatuje největší slávu trati číslo 137. Vlaky po ní začaly jezdit v roce 1872 a vozily především hnědé uhlí do Saska. Během meziválečné hospodářské krize význam horské dráhy upadl a za komunismu provoz ještě více zeslábl.
![Glamping na kolejích v Kovářské, jeden z majitelů vagonů Štěpán Macháček se ženou Bárou a dcerou Andělou (Foto: Soukromý archiv Štěpána Macháčka) Glamping na kolejích v Kovářské, jeden z majitelů vagonů Štěpán Macháček se ženou Bárou a dcerou Andělou](https://img.ihned.cz/attachment.php/350/76961350/W5OCdmhTjrqk3yLtNQeG0o9nSfVKi7bg/384x288xd07a/20210929_074743.jpg)
V posledních dekádách 20. století koleje rezavěly a nádražní budovy chátraly. Ta v Kovářské, ležící v nadmořské výšce 850 metrů nad mořem, dokonce natolik, že se v ní propadla střecha a stropy. Hrozila jí demolice, když naštěstí do hry vstoupili Macháčkovi a začali nádraží postupně dávat do kupy.
Aby měli kde složit hlavu, když sem přijedou z Káhiry a s kamarády se opět pustí do zvelebování, pořídili si navíc právě dva vyřazené hytláky, které se už ČD Cargo chystalo poslat do šrotu. A další dva koupil jeho kolega z rozhlasu Pavel Polák.
S pomocí architekta Štěpána Řehoře je pak za vyšší stovky tisíc korun kompletně předělali a nabídli je k pronájmu na dobu, kdy jsou pracovně pryč. Nenajdete je na Airbnb ani na Bookingu, pouze na vlastních webovkách Vagonynahorách.cz.
![Glamping na kolejích v Kovářské, jeden z majitelů vagonů Pavel Polák (Foto: Soukromý archiv Pavla Poláka) Glamping na kolejích v Kovářské, jeden z majitelů vagonů Pavel Polák](https://img.ihned.cz/attachment.php/340/76961340/zaBfWGNun50P4p7OAb2eiJVME6F9TRoj/384x288xd07a/IMG_5083.jpg)
Pohled do kalendáře ukazuje, že zájemců je dost, letošní zima už je úplně plná a víkendy mají obsazené až do září. Od příštího roku by to ale prý mohlo být lepší, Macháčkovi by chtěli pořídit a opravit další dva vagony.
A budova nádraží? Nespěchají, jedou z vlastní kapsy, ne z crowdfundingu nebo dotací, a jednou by tu chtěli mít kromě ubytování i malou galerii a komunitní prostor. Místo je to příhodné: na Klínovec je to deset minut autem, na Boží Dar patnáct. Vlakem by to taky šlo, vagony jsou v pojízdném stavu (loni při vichřici je koneckonců vítr o pár desítek metrů posunul – do kopce!), ale opouštět tohle kouzelné nádraží by byla velká škoda.
Glamping na kolejích
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/270/76939270/4Qmrh1BSVkqDtTeoxFvsM53GzNAKEwc7/1536x1153xfbdd/Image_2_.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/240/76939240/RItJw6jAhBqL8ig2mlMVpkoce3WFrab4/20220204_104546.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/250/76939250/EOLvy3sVqlzbB8gax6Q9rAR2TiHPNfhU/20220204_105649.jpg)
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist