Někdy je cesta cíl, někdy je to adrenalin a úprk a vzácně se povede perfektní kombinace obojího. Obzvlášť, když sedíte za volantem něčeho, v čem jste se jen s mírnou nadsázkou narodili, strávili dětství a dostali jako své první auto za maturitu. Přesně takový byl mix každodenních stovek kilometrů v mojí Škodě 110R Coupé a prvního ročníku vytrvalostního veteránského závodu Oldtimer Express Praha–Istanbul po stopách slavného Orient Expressu.

 Cíl byl jasný – evropská část Istanbulu a na cestě čekaly maďarské deštivé silnice, rumunské průsmyky a bulharské hory. Dvacet tři českých veteránů řízených převážně majiteli tuzemských firem vyrazili na východ v polovině května, projeli šest zemí a nakonec se úspěšně shledali na náměstí u mešity Hagia Sophia v samém centru Istanbulu. Magazín PročNe symbolizovaný právě oranžovou stodesítkou byl mezi nimi. Občasné poruchy více než třicet let starých strojů, které každý den ujely přes 500 kilometrů, se podařilo opravit na cestě a do cíle tak dorazili všichni startující.

„Jsem samozřejmě unavený, ale taky nadšený, že se nám celá cesta povedla a že ji všechna auta zvládla,“ říkal s úlevou po příjezdu do Istanbulu Josef Zajíček, hlavní organizátor závodu, který akci vymyslel spolu se svým dlouholetým tureckým obchodním partnerem Turgutem Ali Uzunkayaem a společně tvořili posádku Tatry 603 z roku 1959. Té hned za Prahou odešla ložiska v kolech, podařilo se je získat u Třebíče, v chladných bulharských horách zase netopila a průběžně bojovala se spojkou. Ale nakonec udržela krok s ostatními.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se