Nejprve fakta. Odpor vzduchu patří k fundamentálním překážkám pohybu a rychlosti. Cyklistům ve vzpřímené poloze nedovolí překročit tempo kolem 25 kilometrů a v aerodynamickém tunelu dnes zkouší správný postoj i závodní lyžaři. A teď trocha historie. Do automobilismu vnesli první zkušenosti s prouděním vzduchu konstruktéři, kteří přišli po první světové válce z letectví. Většina jejich prací však byla příliš radikální. Auta připomínala spíše letecké trupy bez křídel a nijak neimponovala vkusu veřejnosti, který se teprve pomalu posouval od tvarů poplatných koňským kočárům. Spojit aerodynamiku s estetikou dokázala až ve třicátých letech Tatra 77 Hanse Ledwinky, kterou dnes najdeme i v uměleckých sbírkách.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se