Nejprve fakta. Odpor vzduchu patří k fundamentálním překážkám pohybu a rychlosti. Cyklistům ve vzpřímené poloze nedovolí překročit tempo kolem 25 kilometrů a v aerodynamickém tunelu dnes zkouší správný postoj i závodní lyžaři. A teď trocha historie. Do automobilismu vnesli první zkušenosti s prouděním vzduchu konstruktéři, kteří přišli po první světové válce z letectví. Většina jejich prací však byla příliš radikální. Auta připomínala spíše letecké trupy bez křídel a nijak neimponovala vkusu veřejnosti, který se teprve pomalu posouval od tvarů poplatných koňským kočárům. Spojit aerodynamiku s estetikou dokázala až ve třicátých letech Tatra 77 Hanse Ledwinky, kterou dnes najdeme i v uměleckých sbírkách.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se