Už před zahájením benátského bienále se objevilo několik předpojatých zpráv o „nekorektnosti“ výběru umělců, resp. zastoupení žen. Poprvé v jeho historii se totiž poměr převážil, a to výrazně na stranu umělkyň. Hlavní kurátorka Cecilia Alemani se však neochvějně bránila tomu, že by se jednalo o záměr. Naopak si prý vybírala zcela přirozeně podle zvoleného tématu. Je logické, že lidské tělo, které se stalo ústředním motivem v kontextu jeho metamorfózy, svobody transformace a vztahuje se k otázkám identity, genderu a rasy, je vlastnější ženám obecně. Navíc vypuknuvší pandemie přidala teoretickým východiskům reálný rozměr a výstava je zdařilou reflexí světa a společnosti, ve které žijeme.
Na pozadí několika menších výstavních kabinetů se Alemani pokusila o transhistorický exkurz se spíše opomíjenými umělci a umělkyněmi minulého století. Pro diváka je to bohatý zdroj k pochopení současných tendencí. V této části se nachází jediné dvě „česko‑slovenské“ ženy. První z nich je avantgardní malířka Toyen (1902–1980), od níž si kurátorka vybrala grafiky z válečných let, kdy se uzavřela do vnitřního světa a reflektovala reálné hrůzy, stejně jako traumatické stavy duše. Aby si zachovala tvůrčí svobodu, musela následně utéct do Francie.
To slovenská sochařka Mária Bartuszová (1936–1996) strávila v izolaci socialistického Československa celý život. Její objekty organických tvarů jsou vyjádřením nejvyšší křehkosti a otiskem vnitřní síly. Teprve v tomto roce se jí dostává retrospektivy v londýnské Tate.
Bienále má také své oceněné. Odborná porota zvolila jako nejlepší umělkyni hlavní výstavy Simone Leighovou (* 1967). Americká sochařka souběžně reprezentuje Spojené státy v jejich pavilonu v Giardini. Je to vůbec poprvé v jeho historii, kdy byla nominována černošská umělkyně, která ve své suverénní výpovědi v podobě monumentálních ženských figur pojmenovává břímě koloniálních historií a také příslib feminismu Afroameričanek.
Biennale Arte, Benátky
Osobně krásnou linkou jsou poetické choreografie a performance Rumunky Alexandry Pirici (* 1982). Již téměř před dekádou reprezentovala mladá žena svoji zemi v národním pavilonu a letos se její senzitivní taneční performance stala součástí hlavní výstavy. Pod názvem Encyklopedie vztahů tanečníci svými pohyby reflektují jak historii a funkci gest v umění, tak prezenci těla nebo záznam obrazu.
Letošní ročník patří k nejlepším v historii. Výtka o tendenčnosti a snaze stvořit feministickou výstavu se nijak nepotvrdily. Není o umělkyních, ale prezentuje práci mnoha výborných žen a je oslavou jejich kreativity.
Biennale Arte, Benátky, 23. 4. – 27. 11. 2022
Autorka je historička umění a galeristka, www.drdovagallery.com
Biennale Arte, Benátky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist