Pokud někoho bezpečně zařadit mezi fenomény současného umění, je to zcela jistě Louise Bourgeois. Dílo této inovativní a inspirativní Francouzky (1911–2010) je hluboce protkané osobní zkušeností ženy a matky, stejně jako rodinnou historií. Zároveň více než u kteréhokoli jiného umělce či umělkyně 20. století je výrazně provázané s psychoanalytickou teorií a praxí. Bourgeois považovala akt tvorby za formu psychoanalýzy a věřila, že jejím prostřednictvím lze získat přímý vhled do nevědomí.
V loňském roce o ní vyšla publikace amerického kurátora Philipa Larrett-Smithe s pregnantním názvem Freud’s Daughter, která se zabývá nejen kreativním procesem a artefakty, ale také texty samotné autorky. Bourgeois totiž podstoupila mezi lety 1952 až 1985 intenzivní freudovskou analýzu své osobnosti. Součástí knihy jsou výňatky z jejích deníků, poznámek a rodinné fotografie. Vůbec poprvé jsou uveřejněny záznamy jejích snů nebo popisy procesu tvorby, které tvoří paralelní chápání umělecké metody a motivací umělkyně.
Po přečtení této publikace bude jistě zajímavé podívat se na tři nadcházející výstavy v tomto roce „novou“ perspektivou. Počátkem února se v prestižní londýnské Hayward Gallery otevře rozsáhlá retrospektiva Bourgeois s názvem The Woven Child. Její koncept se však zaměřuje, jak název napovídá, na práce se textilem z pozdního období. Sochy a sochařské instalace s fragmenty oděvu nebo tapiserií čerpají z bezprostředních dětských zážitků. Podobně jako v jiných období se potkávají akcentovaná témata lidské identity, sexuality, rodinných vztahů a vzpomínek.
Vzápětí se zahajuje zdánlivě odlišně pojatá výstava v basilejském Muzeu umění. Její perspektiva podléhá dikci jiné výrazné ženské a umělecké osobnosti. Renomovaná Jenny Holzerová (* 1950) dostala od švýcarské instituce doslova carte blanché, aby nabídla svou interpretaci jako kurátorka. Na první pohled generačně rozdílné a „radikální“ výpovědi však spojuje zájem o jazyk a především psané slovo. Obloukem se tedy navrací ke zmíněné knize, což napovídá i název The Violence of Handwriting Across a Page.
Na první pohled „méně“ náročnou bude až poslední v řadě. Výstava v Metropolitním muzeu se věnuje čistě malbám z období po roce 1938, kdy Bourgeois přistála v New Yorku až do pozdních 40. let, kdy se vrátila k sochařskému médiu.
Autorka je historička umění a galeristka, www.drdovagallery.com
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist