Umělecký svět se tématům klimatu a udržitelnosti vystavuje vlastní kritice již delší dobu. Stala se námětem uměleckých děl a kurátorských koncepcí, ale za svá si je vzali jednotlivci i představitelé institucí. Kritice je podrobován hlavně tržně podmíněný provoz. Například bienále nebo veletrhy, kam putují na relativně krátké období nejdříve umělci a jejich díla, následovaní kurátory, galeristy se sběrateli, zástupci muzeí, novináři a širší veřejností, aby se vzápětí efemérní kulisy zbouraly a o několik týdnů později se znovu stavěly na druhé straně planety, by nejlépe měly nahradit užší kooperace na regionální úrovni.
Celosvětová pandemie přinesla na pár měsíců lehké pozastavení, ale v celkovém obrazu naléhavosti a rozsahu ekologické a sociální krize je to jen marginální období. Navíc se ukázalo, že se mnoho ze zaběhnutých zvyklostí vrací, a dokonce s větší intenzitou. Na podzimních veletrzích v Basileji, Londýně a Paříži bylo evidentní, že ačkoli galeristé postrádali americkou a asijskou klientelu, je mezinárodní obchod s uměním na vzestupu. Právě veletrh Frieze (foto) překvapil, protože navzdory dílčím omezením způsobeným brexitem se potvrdila pozice Londýna jako hlavního evropského centra obchodu. Je to však právě britské impérium a jeho představitelé, kteří se často vyjadřují k problémům globálního klimatu.
Poslední říjnový víkend, těsně před zahájením konference OSN o změně klimatu (COP 26) v Glasgow, zasvětila galerie Tate Modern své prostory sérii workshopů a uměleckých instalací s jasným názvem Power to Change. Nejvýraznějším příspěvkem byla projekce Hurt Earth americké umělkyně Jenny Holzerové – každý večer se po vysokém komínu budovy rozběhl světelný sloupec textů, který akcentoval hlasy vědců, světových lídrů a aktivistů (foto). Podle slov ředitelky Frances Morrisové si galerie uvědomuje svoji zodpovědnost a dává slyšet umělcům, kteří vždy přináší vizi světa. A v tomto případě vizualizují pozitivní klimatickou budoucnost a spolupodílí se na sociální změně.
Jednu z možných cest „navrhuje“ Anicka Yi, která uvnitř ikonické Turbínové haly vytvořila site‑specific zážitek (foto). Instalace představuje ekosystém složený z mikrobiologického života a umělých organismů vznášejících se prostorem. Obrovská stvoření připomínají medúzy a řídí je algoritmy. Podstatnou esencí je vůně, jež se proměňuje, a nabízí tak návštěvníkům odlišný podnět, jak vnímat historii oblasti kolem budovy napříč staletími a důležitými historickými událostmi. Konceptuální umělkyně, která dlouhodobě tematizuje vědecké poznatky a experimentuje s materiály, hovoří o představě, kdy vzduch je socha, kterou obýváme prostřednictvím vlastního dýchání.
Autorka je historička umění a galeristka, www.drdovagallery.com
Společná změna
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist