Za padesát tisíc si můžete koupit leccos. Výkonný počítač. Pěkné hodinky. Starší auto. Anebo taky toaletní papír. A to ještě takový, který vám na záchodě bude úplně k ničemu. Existuje totiž jen v digitálním světě jako NFT.
Přijde vám to bizarní? Tak si zvykejte. S rozmachem fenoménu non-fungible tokens, který letos hýbe světem technologií i umění, přibývá obskurních položek, které si lze pořídit. O NFT se mluví i v hlavním rozhovoru tohoto čísla, tak jen stručně: jde o zkráceninu pro nezastupitelné tokeny a dají se použít k jasnému prokázání vlastnictví zboží v digitálním prostoru. Zjednodušeně si je lze představit třeba jako sběratelské kartičky. Před třemi lety měl trh s NFT hodnotu 42 milionů dolarů, letos ve třetím čtvrtletí vystoupal už na 10,7 miliardy dolarů!
A tak se k němu obrací pozornost celého světa, uplatňuje se v různých oborech a všímají si ho i velké značky a celebrity. Režisér Quentin Tarantino nedávno prohlásil, že vydraží sedm tajemství ohledně ikonického filmu Pulp Fiction jako NFT, půjde o ručně psané kusy scénáře, Tarantinův audiokomentář nebo různé vizuální návrhy.
Jako NFT už se prodává i parfém. Stvořil ho německý start-up Look Labs. Ten nabízí zdánlivě klasickou vůni Cyber Eau de Parfum, která ukrývá složky jalovce, citronu, bergamotu a pepře v elegantním flakonu s červenými OLED světly. Zároveň však tvůrci pomocí infračervené spektroskopie rozložili jednotlivé vrstvy parfému, flakonu a etikety a připravili z nich deset digitálních obrázků.
Abyste mohli nabízet NFT, nemusíte pokaždé vytvořit něco speciálního. Stačí mít fantazii, jako chorvatská tenistka Oleksandra Oliynyková. Ta prodala za tři etherea část své pravé paže a ramena o velikosti 15 x 8 centimetrů. Kupec má doživotní právo k jejímu „používání“, může prostor buď přeprodat, nebo na něm nechat něco vytetovat.
Ohromné možnosti skýtá i jídlo. Na snímku nahoře vidíte GIF s tématem tacos, který prodával fastfoodový řetězec Taco Bell, Pringles zase představili novou příchuť CryptoCrisp, dostupnou jen v podobě obrázku NFT, a osmnáctiletý kuchař Logan Guleff nabídl k dražbě zážitkovou večeři s grilovanými ústřicemi, divokým lososem či citronovou zmrzlinou. Opět s tím háčkem, že byla jen digitální, ve skutečnosti tedy kupující mohli získat video s obrázky těchto pokrmů.
No a pak je tu ten toaletní papír. Dražila ho značka Charmin a okamžitě tím vzbudila zájem – příhozy rostly až do desetitisíců. Může se vám to vše zdát úsměvné, ale dle mnohých expertů se blíží doba, kdy se naše životy přesunou do virtuálního světa. A tam může být taková komodita stejně neocenitelná jako v nám dobře známém světě před monitorem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist