Bývaly doby, kdy jiná auta ještě neexistovala. Auta bez střechy. Otevřené kočáry bez koní pohybující se závratnou rychlostí chůze, měly později za příplatek „boudičky“, pevné střechy, které šlo odepnout, když se majetná rodina rozhodla, že se při vyjížďce nechá oslňovat slunečními paprsky.

Zhruba před sto lety se ale kabriolety staly luxusním zbožím, zastřešená auta byla zkrátka mnohem praktičtější. Vyhlášení karosáři pak stavěli překrásné otevřené vozy na zakázku, až chytré hlavy napadlo vymyslet jednodušší systém automatického stahování střechy, a po válce se tam, kde lidé milují otevřené nebe nad hlavou a poklidné korzování autem − tedy v zemi netušených možností −, kabriolety staly hitem. Aby ne, když v Kalifornii svítí 360 dní v roce. Paradoxní je, že další zemí, která milovala auta bez střechy, a je tomu tak dodnes, je Velká Británie, kde naopak třeba i 360 dní v roce prší. Když ale vysvitne slunce, nadšení Britové hned u svých aut sklápějí střechy a užívají si slunce, jak jen to jde.

Otevřených aut je několik typů, ale skutečný kabriolet má čtyři místa a plátěnou střechu, dveře dvoje nebo čtvery. Dnes jich v nabídce je jako šafránu, je to drahé zboží pro ty, kteří se na auto dívají jako na zdroj zábavy. A proto jí odpustí i to, že je v mnohém nepraktická.

Pozvali jsme šéfredaktora Hospodářských novin Jaroslava Maška a otestovali společně dva výjimečné vozy, které jsou si spíše protiklady. Mini Cabrio je nejlevnější čtyřmístný kabriolet s plátěnou střechou na českém trhu, dá se pořídit už od 630 tisíc korun. Museli byste našetřit asi 13krát tolik, abyste si místo toho pořídili ten nejdražší, Dawn. Rolls-Royce neuvádí ceny, protože kdo se na ni ptá, znamená to, že na něj nemá, ale podle dostupných informací se dá odhadnout, že stojí minimálně osm, možná devět milionů. Žádný Rolls-Royce se ale nepořizuje v základní výbavě, když už se někdo rozhodne se v životě odměnit tím, že si pořídí auto od nejluxusnější značky světa, za zakázkové položky utratí obvykle několik dalších milionů.

I když to tak nevypadá, obě auta patří do jednoho koncernu, mnichovského BMW. Dá se tedy nadneseně říct, že jsou příbuzní. Britové s německými geny. Jen žijí každý někde jinde, v jiné sociální bublině.

Technické údaje
Mini Cabrio (vlevo) a Rolls-Royce Dawn

Mini Cabrio
Motor: řad. 3válec, 1499 cm³, turbo
Výkon: 100 kW
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Spotřeba: 5,2 l / 100 km
Cena od: 629 200 Kč

Rolls-Royce Dawn
Motor: vidlicový V12, 6592 cm³, 2x turbo
Výkon: 420 kW
Zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Spotřeba: 16,7 l / 100 km
Cena od: neuvádí se, odhad od 8 000 000 Kč

Kdybyste měli popsat charakter otevřeného Mini, je to hravý chuligán, auto pro mladé tělem, anebo aspoň duchem. Je velmi osobitý, umí v lidech vyvolat radost, získáte si srdce všech dětí z okolí a ti starší se zase budou rozplývat nad tím, že má barvu skoro jako autíčko Mr. Beana. Už ta jeho kulatá světla působí vesele, díky světelnému LED kroužku uvnitř světlometů ho poznáte z dálky, zadní lampy, které tvoří světelný podpis jako britská vlajka, je prostě parádní detail a definitivně z vás udělají „britofila“.

Mini měří 3,9 metru, ale pozvánku na výlet parta kamarádů neodmítne. Minimálně na tu první, pak už se možná někteří raději vymluví. Plátěná střecha se stahuje tlačítkem na vrchním rámu čelního skla, můžete mít buď otevřenou jen část nad hlavou, nebo střechu nechat složit úplně.

Jezdit s ním je zábava, i když má pod kapotou titěrný tříválcový motor. Ten se nechá hezky vytáčet a hezky se svezete na oblíbené okresce. Je trochu tvrdší, ale zábavné. A jestli něco umí, tak je to ubrat vám pocitově několik let v občance.

Rolls-Royce Dawn je charakterem pravý opak. Vznešený, zhmotnělý luxus a čistá elegance, která nikam nespěchá. Samozřejmě se na něj můžete dívat jako na předraženou hračku pro lidi, kteří nemají finanční strop, ale to také znamená, že jste nepochopili jeho podstatu. Koráb dlouhý 5,3 metru je plovoucí vznešenost. Otevřený Dawn si může dovolit i trochu té odvážnosti, a tak tmavě modrý lak Navy v kombinaci s rudou kůží na sedadlech nevypadá tak lacině, jak by se mohlo zdát.

Vstoupit do Dawnu po otevření dveří s protisměrnými panty je jako ocitnout se v jiném světě, ne v tom automobilovém, ale spíš jako v luxusním pokoji pro aristokracii. Dawn je skutečně čtyřmístné auto, ale tady si zase posádka bude stěžovat na foukání větru. Zatímco ve vrcholné vlajkové lodi Phantom se majitelé obvykle nechávají vozit osobním šoférem, řízení Dawnu si užívají sami. Nejlepší je jen tak se nést v městských rychlostech, i když jeho parádní, téměř sedmilitrový dvanáctiválec zvládne mnohem víc.

Mini a Rolls-Royce jsou z jiného světa, oba ale umí přinášet neopakovatelné zážitky. Dovedou ve vás vyvolat pocit výjimečnosti, každý jiným způsobem. Dawn je jako psí Lady, elegantní a jedinečný, ozdoba, kam přijede. A Mini je zase Tramp, živá, divoká a zábavná hračka pro mladé duchem. I ti ale musí uznat, že sedět při západu slunce v Dawnu, tomu se jen tak něco nevyrovná…