První týdny po příchodu nového roku jsou vždy lehce chaotické. Navzdory přetrvávající nejistotě, kdy a jak budeme moci pracovat, je nečinnost výtvarné scény a jejích institucí zdánlivá. Samozřejmě zůstává jisté procento, které bohužel nedokáže za současné situace kontinuálně pokračovat.
Přesto se pod rouškou covidu a za zavřenými dveřmi rozbíhá nová sezona. Horečně se pracuje bez ohledu na oficiální termíny, kdy se situace zlepší a veřejnost se bude moci bez výraznějších omezení těšit z nových výstavních projektů a uměleckých děl. S podobným tempem a neuchopitelností, s jakými se odvíjí první dny tohoto roku, se nabízí výčet již probíhajících a blízkých událostí.
Ještě před Vánoci otevřeli věhlasní galeristé Hauser & Wirth ve své pobočce v exkluzivním zimním středisku Gstaad výstavu Louise Bourgeois (foto). Vzhledem k tomu, že Švýcarsko zůstává jako jedno z mála míst otevřeno pro lyžařské radovánky, je příležitost prohlédnout si retrospektivní přehled děl jedné z ikonických umělkyň 20. století výjimečnou událostí.
Ve francouzské metropoli se aktuálně otevírají dvě instituce. První je další z chrámů pro současné umění podnikatele a sběratele Francoise Pinaulta. Nové muzeum v historické budově Bourse de Commerce (foto), jejíž přestavby se ujal japonský architekt Tadao Andó, mělo být otevřeno již loni v létě, nyní se čeká na oficiální povolení. Do Paříže expanduje i jedna z nejvýznamnějších privátních galerií Continua, v těchto dnech zahajuje svoji první výstavu Truc à faire. Trojice Italů založila prvotní galerii v bývalém kině v toskánském San Gimignanu. Za tři dekády se rozrostla na další nevšední místa a mezi zastoupené umělce patří taková jména jako Aj Wej-wej, Daniel Buren nebo Anish Kapoor.
Třicáté výročí letos slaví instituce Kunst-Werke Berlin, která se výrazně podílí na vývoji současného umění a jeho kritickém diskurzu. Od svého počátku spoludefinovala podobu místní scény, jež získala světový věhlas, a mimo jiné iniciovala berlínské bienále. Pro letošní rok připravila bohatý program mapující vlastní přínos a historii. První výstava je věnována německé malířce Amelie von Wulffen (foto).
V domácím prostředí je prozatím skryta událost, která je již plně připravena k veřejnému uvedení. V Galerii Rudolfinum se rozběhla náročná série narativních videí a filmů zakomponovaná do výrazných architektonických intervencí s vynikajícím mezinárodním zastoupením. Pod názvem Compassion Fatigue Is Over se odhaluje řada naléhavých témat současné společnosti, jež jsou determinována vztahem k soucitu a jeho limitům.
Věřme, že toto období překleneme svižně a postupně se mezi daty v jednotlivých zemích proswingujeme opět do časů, kdy budeme moci vidět a vnímat umění bezprostředně.
Autorka je historičkou umění a galeristkou, www.drdovagallery.com
Radostná očekávání
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist