Ticho galerijního prostoru zní tentokrát smutněji než na jaře. Období mezi výstavami, kdy se bílé místnosti začistily, bývala zdrojem radosti nad nadcházející spoluprací s umělci a novými projekty. Současná situace je však nepředvídatelná. Ačkoli jsme očekávali, že přijdou podzimní restrikce a kulturní subjekty se postupně v mnoha evropských zemích opět uzavřou, je téměř nemožné přemýšlet v dosavadních intencích. Netýkají se ani tolik výstavní činnosti v nadcházejících týdnech, protože letošní sezonu jsme víceméně již uzavřeli, ale mluvíme o predikcích a realitě příštího roku. Kulturní sféra ho totiž s čím dál většími náznaky "odepisuje" a svou energii soustřeďuje až na rok 2022. Postupně se oznamují další posuny termínů a zahájení, logicky, s ohledem na vývoj celkové ekonomické situace.
Čas nemůžeme předběhnout. Lze však zpomalit a zamyslet se nad tím, jak novému vývoji vyjít vstříc a přizpůsobit mu fungování. Obecně pro umělce není možné reagovat zrychleně. Každé dílo, projekt, výstava vyžadují dlouhé období přemýšlení, příprav a vlastní realizace, která často směřuje ke konkrétnímu momentu. Proto se nyní i jasněji ukazuje, jak je oblast této lidské a tvůrčí činnosti zranitelná. Budou to však právě umělci, kteří nám s odstupem nastaví zrcadlo toho, co jsme prožili a co to ve svém důsledku znamená.
Sama současný stav pozoruji a v posledních týdnech intenzivně přemýšlím, jak podpořit uměleckou činnost, aby to dávalo smysl. Podle rozhovorů s mnoha teoretiky a galeristy po celém světě je očividné, že se naše praxe proměňuje − nebo vlastně musí proměnit.
Nevnímám to však negativně. Naopak mám dojem, že se vracíme k bazálním hodnotám a jsme ochotni naslouchat vnitřnímu hlasu a intuici, což uvolňuje novou energii. S pomalejším rytmem se zřetelněji vyjevují důležitá témata, která se týkají celé společnosti. Předpokládám, že podobné úvahy jsou v těchto časech společné mnoha odvětvím, kdy si odpovídáme na otázky po původním záměru a způsobu, jak jej znovu naplnit. Pro mě je věčnou inspirací umění mimo muzejní instituce a galerie; v místech, kde ho vnímáme často přirozeněji. Ať jsou to historické památky, realizace ve veřejném prostoru nebo kostely, příběh umění k nám promlouvá jinou řečí a navzdory nepříznivé aktuálnosti jsou přístupné.
Autorka je historičkou umění a galeristkou, www.drdovagallery.com
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist