Jak jste začal s designováním?
Baví mě designování, ale i načrtávání. Taky zbožňuju auta, to byla moje první vášeň už od nějakých pěti let.

Proč jste pak přešel k hodinkám?
Světy aut a hodinek v mých očích spojuje podobná atraktivita a emoce: tvar vozidla napovídá o jeho využívání a výkonu. S hodinkami je to stejné, ale navíc mají ještě jednu, nejspíš obtížnější výzvu: dostat to vše do prostoru zhruba 40 milimetrů.

Dobře, ale jak vedla cesta do Bvlgari?
Lásku k dobrým autům mám společnou s pány Paolem a Nicolou Bulgari (předseda a místopředseda představenstva značky), s nímž mě vždy pojilo i přátelství a respekt. Vyvrcholilo to v roce 2007, kdy mě stanovili ředitelem Bvlgari Watches Design Center v Římě.

Jak vám pomohla zkušenost s designováním aut u hodinek?
Hlavně když jsem se ke značce připojil. Abych se představil, poslal jsem Paolo Bulgarimu několik velkých nákresů různých hodinek v A3 formátu se všemi možnými detaily. Byl jsem zvyklý designovat auta, pracovat s velkými nákresy i drobnostmi a na pana Paola to udělalo velký dojem. Design hodinek skýtá větší svobodu než design aut, ale taky záleží na značce, strojku a velikosti hodinek.

Mohl byste popsat proces designování hodinek?
V kreativním procesu je hlavní výzvou vždy přenést ikonické prvky Bvlgari do autentických mistrovských kousků, kde se pojí švýcarské hodinářské know how s italskou kreativitou. Nemyslím při tom na konkrétního klienta. Když myslím obecně na zákazníky, kteří budou používat naše hodinky, snažím se odhadnout jejich skryté potřeby, jejich vkus a touhu po věcech stvořených s vášní, které jsou často ty nejhezčí a nejtrvanlivější. Navíc se snažím si představit, jak se budou používat produkty, které navrhuji.

Liší se proces při navrhování pánských a dámských hodinek?
Design pánských hodinek úzce souvisí se strojkem a s konceptem výkonu. Dámské hodinky se pojí s emocemi a s potěšením z toho, že je nosíte. Je pravda, že ženy se dnes více zajímají o mechanické hodinky a o komplikace a jsou stále náročnější.

Kterou část designování si užíváte nejvíce?
Celý proces. Ale opravdu důležitý je pro mě prvotní přístup, představování si produktu. Tvar našich hodinek často vychází z funkce nebo funkčních elementů, které vytváří unikátní proporce, spíše než z potřeby zdobit jako takové.

Bvlgari se snaží posouvat hranice v hodinářském světě, jako třeba u nejtenčího mechanického chronografu Octo Finissimo Chronograph GMT Automatic.
Bvlgari se snaží posouvat hranice v hodinářském světě, jako třeba u nejtenčího mechanického chronografu Octo Finissimo Chronograph GMT Automatic.
Foto: archiv značky

Na které designy jste obzvlášť hrdý?
Jsem obzvlášť hrdý na úspěch kolekce Octo Finissimo na pánské straně a Serpenti Seduttori na ženské, dva pilíře v kategorii hodinek, které se dočkaly velkého úspěchu. Hodinky Finissimo například ukazují, že značka dobře ví, jak být inovativní i ve způsobu nošení hodinek. Serpenti Seduttori je zase navrženo pro ženy a jen pro ně. Jsou to univerzální hodinky: mohou to být každodenní ocelové hodinky i ultimátní kus šperku podle zvolených materiálů, čímž pokrýváme široké spektrum klientů i způsobů užití. Serpenti Seduttori Tourbillon představený v Dubaji v lednu 2020 doplňuje sortiment o vůbec nejmenší dámský tourbillon v hodinkách. Byl specificky navržen tak, aby se vešel do elegantních rozměrů pouzdra hadí hlavy a představuje pro Bvlgari Horlogerie další důležitý úspěch.

Jsou nějaké klíčové prvky, které se snažíte uchovat v každém modelu, abyste zůstal věrný značce Bvlgari?
Mým úkolem je neustále reinterpretovat bohaté dědictví Bvlgari do současného jazyka v souladu s DNA značky. Prvním prvkem je tedy vždy značka samotná a její historie. Bvlgari používá velmi výrazné a čisté estetické kódy. Teď se zrovna naplno soustředíme na specifické prvky naší značky a pracujeme na tom, abychom představili nové produkty s rozpoznatelnými a současnými kódy. To je moje hlavní zodpovědnost a velká výzva, jelikož pracujeme s obřím dědictvím a musíme s ním nakládat s extrémní pečlivostí a zároveň ho souvisle a postupně zdokonalovat v průběhu času.

Hodinky Serpenti Seduttori jsou dokonalým příkladem nadčasové elegance. Mají náramek z 18karátového bílého zlata a pouzdro osázené brilianty. Info o ceně v butiku, prodává BVLGARI.
Hodinky Serpenti Seduttori jsou dokonalým příkladem nadčasové elegance. Mají náramek z 18karátového bílého zlata a pouzdro osázené brilianty. Info o ceně v butiku, prodává BVLGARI.
Foto: archiv firmy

Jak se změnil design hodinek za poslední roky?
Bvlgari se vážně soustředí na design hodinek už přes 40 let, ale pořád soupeří s manufakturami, které je vyrábějí už století, takže se můžeme odlišit tím, že budeme dělat hodinky specifické a nadčasové, spíš než že bychom dělali stejné hodinky pořád dokola a hráli na jistotu. Když se podíváme na vývoj průmyslu v posledních letech, tak mnoho značek stále jede na bezpečném kopírování starších produktů z jejich historie. Tak v Bvlgari nefungujeme. Když dojde na reinterpretaci modelu nebo kolekce, které patří k našemu dědictví, děláme to posedlí snahou obnovit ten produkt přizpůsobený současnému duchu a očekáváním. A když už to nastane, pracujeme na tom jen s několika vybranými modely. Vezměte si třeba Serpenti Tubogas, který zažil relaunch v roce 2010 na náramku Tubogas. Zkombinovali jsme hadí hlavu s náramkem Tubogas, ale obojí je zcela odlišné od Serpenti a Tubogas náramků z historie Bvlgari. Abych to shrnul: musíte spojit inspiraci z archivů s dynamikou současného trhu a očekáváními.

Popište design hodinek, které jste představili letos v srpnu na Geneva Watch Days.
Ukazovali jsme tam druhou část novinek Bvlgari v roce 2020, která doplňuje to, co jsme viděli v Dubaji během LVMH Watch Week a která zajistila silný konec roku pro Bvlgari. Kombinuje tam opravdu high-endové kousky - a nový světový rekord - s inovativními a nečekanými hodinkami. Nová kolekce je cool i přístupná, navržená tak, aby umožnila nám a našim obchodním partnerům rozšířit klientelu o mladší publikum. 

Co konkrétně jste tedy připravili?
Představili jsme nejtenčí tourbillon chronograf v historii, který kombinuje dvě královské hodinářské komplikace. Octo Finissimo Tourbillon Chronograph Skeleton Automatic je šestým světovým rekordem pro Bvlgari v řadě. Dále jsme ukázali novou kolekci Bvlgari Aluminium: byla úplně zrekonstruovaná a vylepšená z hlediska kvality ve srovnání s první generací z roku 1998. Je jiná, chytrá a cool. Také jsme uvedli Gerald Genta Arena Bi-retro Sport. Rozhodli jsme se stavět na silné identitě dobře známého pouzdra Arena a vyvinout druhou generaci. Rozhodli jsme se teď jít vstříc sportovnějšímu a technickému směru.