Jak jste začal s designováním?
Baví mě designování, ale i načrtávání. Taky zbožňuju auta, to byla moje první vášeň už od nějakých pěti let.
Proč jste pak přešel k hodinkám?
Světy aut a hodinek v mých očích spojuje podobná atraktivita a emoce: tvar vozidla napovídá o jeho využívání a výkonu. S hodinkami je to stejné, ale navíc mají ještě jednu, nejspíš obtížnější výzvu: dostat to vše do prostoru zhruba 40 milimetrů.
Dobře, ale jak vedla cesta do Bvlgari?
Lásku k dobrým autům mám společnou s pány Paolem a Nicolou Bulgari (předseda a místopředseda představenstva značky), s nímž mě vždy pojilo i přátelství a respekt. Vyvrcholilo to v roce 2007, kdy mě stanovili ředitelem Bvlgari Watches Design Center v Římě.
Jak vám pomohla zkušenost s designováním aut u hodinek?
Hlavně když jsem se ke značce připojil. Abych se představil, poslal jsem Paolo Bulgarimu několik velkých nákresů různých hodinek v A3 formátu se všemi možnými detaily. Byl jsem zvyklý designovat auta, pracovat s velkými nákresy i drobnostmi a na pana Paola to udělalo velký dojem. Design hodinek skýtá větší svobodu než design aut, ale taky záleží na značce, strojku a velikosti hodinek.
Mohl byste popsat proces designování hodinek?
V kreativním procesu je hlavní výzvou vždy přenést ikonické prvky Bvlgari do autentických mistrovských kousků, kde se pojí švýcarské hodinářské know how s italskou kreativitou. Nemyslím při tom na konkrétního klienta. Když myslím obecně na zákazníky, kteří budou používat naše hodinky, snažím se odhadnout jejich skryté potřeby, jejich vkus a touhu po věcech stvořených s vášní, které jsou často ty nejhezčí a nejtrvanlivější. Navíc se snažím si představit, jak se budou používat produkty, které navrhuji.
Liší se proces při navrhování pánských a dámských hodinek?
Design pánských hodinek úzce souvisí se strojkem a s konceptem výkonu. Dámské hodinky se pojí s emocemi a s potěšením z toho, že je nosíte. Je pravda, že ženy se dnes více zajímají o mechanické hodinky a o komplikace a jsou stále náročnější.
Kterou část designování si užíváte nejvíce?
Celý proces. Ale opravdu důležitý je pro mě prvotní přístup, představování si produktu. Tvar našich hodinek často vychází z funkce nebo funkčních elementů, které vytváří unikátní proporce, spíše než z potřeby zdobit jako takové.

Na které designy jste obzvlášť hrdý?
Jsem obzvlášť hrdý na úspěch kolekce Octo Finissimo na pánské straně a Serpenti Seduttori na ženské, dva pilíře v kategorii hodinek, které se dočkaly velkého úspěchu. Hodinky Finissimo například ukazují, že značka dobře ví, jak být inovativní i ve způsobu nošení hodinek. Serpenti Seduttori je zase navrženo pro ženy a jen pro ně. Jsou to univerzální hodinky: mohou to být každodenní ocelové hodinky i ultimátní kus šperku podle zvolených materiálů, čímž pokrýváme široké spektrum klientů i způsobů užití. Serpenti Seduttori Tourbillon představený v Dubaji v lednu 2020 doplňuje sortiment o vůbec nejmenší dámský tourbillon v hodinkách. Byl specificky navržen tak, aby se vešel do elegantních rozměrů pouzdra hadí hlavy a představuje pro Bvlgari Horlogerie další důležitý úspěch.
Jsou nějaké klíčové prvky, které se snažíte uchovat v každém modelu, abyste zůstal věrný značce Bvlgari?
Mým úkolem je neustále reinterpretovat bohaté dědictví Bvlgari do současného jazyka v souladu s DNA značky. Prvním prvkem je tedy vždy značka samotná a její historie. Bvlgari používá velmi výrazné a čisté estetické kódy. Teď se zrovna naplno soustředíme na specifické prvky naší značky a pracujeme na tom, abychom představili nové produkty s rozpoznatelnými a současnými kódy. To je moje hlavní zodpovědnost a velká výzva, jelikož pracujeme s obřím dědictvím a musíme s ním nakládat s extrémní pečlivostí a zároveň ho souvisle a postupně zdokonalovat v průběhu času.

Jak se změnil design hodinek za poslední roky?
Bvlgari se vážně soustředí na design hodinek už přes 40 let, ale pořád soupeří s manufakturami, které je vyrábějí už století, takže se můžeme odlišit tím, že budeme dělat hodinky specifické a nadčasové, spíš než že bychom dělali stejné hodinky pořád dokola a hráli na jistotu. Když se podíváme na vývoj průmyslu v posledních letech, tak mnoho značek stále jede na bezpečném kopírování starších produktů z jejich historie. Tak v Bvlgari nefungujeme. Když dojde na reinterpretaci modelu nebo kolekce, které patří k našemu dědictví, děláme to posedlí snahou obnovit ten produkt přizpůsobený současnému duchu a očekáváním. A když už to nastane, pracujeme na tom jen s několika vybranými modely. Vezměte si třeba Serpenti Tubogas, který zažil relaunch v roce 2010 na náramku Tubogas. Zkombinovali jsme hadí hlavu s náramkem Tubogas, ale obojí je zcela odlišné od Serpenti a Tubogas náramků z historie Bvlgari. Abych to shrnul: musíte spojit inspiraci z archivů s dynamikou současného trhu a očekáváními.
Popište design hodinek, které jste představili letos v srpnu na Geneva Watch Days.
Ukazovali jsme tam druhou část novinek Bvlgari v roce 2020, která doplňuje to, co jsme viděli v Dubaji během LVMH Watch Week a která zajistila silný konec roku pro Bvlgari. Kombinuje tam opravdu high-endové kousky - a nový světový rekord - s inovativními a nečekanými hodinkami. Nová kolekce je cool i přístupná, navržená tak, aby umožnila nám a našim obchodním partnerům rozšířit klientelu o mladší publikum.
Co konkrétně jste tedy připravili?
Představili jsme nejtenčí tourbillon chronograf v historii, který kombinuje dvě královské hodinářské komplikace. Octo Finissimo Tourbillon Chronograph Skeleton Automatic je šestým světovým rekordem pro Bvlgari v řadě. Dále jsme ukázali novou kolekci Bvlgari Aluminium: byla úplně zrekonstruovaná a vylepšená z hlediska kvality ve srovnání s první generací z roku 1998. Je jiná, chytrá a cool. Také jsme uvedli Gerald Genta Arena Bi-retro Sport. Rozhodli jsme se stavět na silné identitě dobře známého pouzdra Arena a vyvinout druhou generaci. Rozhodli jsme se teď jít vstříc sportovnějšímu a technickému směru.
Novinky Bvlgari z Geneva Watch Days






Novinky Bvlgari z Geneva Watch Days



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist