PETEVESELA
Petra Veselá je samouk a posledních osm let se věnuje tvorbě kožených doplňků. Ke kabelkám ji přivedlo marné hledání jednoduché ledvinky v obchodech. Tehdy se rozhodla, že si ji vytvoří podle svých představ. "Kůži jsem si zamilovala pro její naprostou originalitu," vysvětluje autorka, a podíváte-li se na její výrobky, pochopíte proč. Na jednoduchých střizích totiž opravdu vynikají zajímavé textury, které různé druhy kůže vytváří. "Nejvíce výrobků šiji z italské kůže, kterou si jezdím sama vybírat do koželužen. Moc ráda také pracuji s pratelným papírem Snappap, který koupíte v Čechách a je vyroben z odpadového dřeva," dodává. Při výrobě ráda střídá šicí stroj a jehlu s nití. "Moji zákazníci také čím dál častěji upřednostňují design bez loga. Vnímám to jako možné odtržení od velkých značek a jsem ráda, že lidí s láskou k řemeslu stále přibývá."
Ademi
V malé dílně nedaleko Šumavy vznikají kabelky Ademi. "Zásadním impulzem byla poptávka po kabelce, kterou jsem vytvořila v rámci klauzurní práce na vysoké škole," říká Adéla Mitrengová. "Mým snem je, aby se kabelky dědily z generace na generaci. I proto pro mě byla důležitá nadčasovost, variabilita a precizní zpracování." Kabelky se skládají ze dvou částí, velké a malé odepínatelné kabelky na řemínku. Z crossbody kabelky se tak dá vytvořit třeba ledvinka kolem pasu. Většina kabelek je ušitá z Gruppo Mastrotto, prvotřídní italské kůže, při jejíž výrobě se myslí na životní prostředí. Firma se snaží minimalizovat spotřebu vody, používá suroviny z udržitelných zdrojů a současně je držitelem několika certifikátů prokazujících její ekologické smýšlení. "Jedinou výjimkou byla kabelka v barvě smaragd green, která vznikla z nevyužité kůže dříve používané pro potahy sedaček do aut značky Jaguar," doplňuje. Každou kabelku vám zabalí do stylové "síťovky" z organzy, kterou maminka Adély používala ke zdobení stolů v restauraci.
Yrnche
Designérka Pavlína Fričová se narodila v Bratislavě, od svých čtyř let ale žije v Česku. Vystudovala průmyslový design na Fakultě architektury ČVUT v Praze a šití a navrhování kabelek se začala věnovat před pěti lety. "Nápad založit značku vznikl zcela přirozeně, pár let jsem kabelky už šila a jednoho dne bylo potřeba tomu dát nějakou formu," říká. Název yrnche je vymyšlené slovo a vzniklo tak, že Pavlína skládala vizuálně oblíbená písmena náhodně vedle sebe. V roce 2017 založila studio a o rok později na Designbloku představila první kolekci s názvem 0101. Devízou jejích kabelek je kůže, z níž jsou vyrobeny. Ta má certifikát Pelle al vegetale, což znamená, že se jedná o kůži vyrobenou přírodně, bez chemikálií, je místo chromu činěna zeleninou a je sekundárním produktem masného průmyslu.
Verlein
Po letech strávených prací v designérských studiích v Hongkongu a Londýně se Veronika Stuedlein rozhodla zužitkovat své zkušenosti. Se svým manželem Maximilianem založila značku Verlein, která odráží jejich vytříbený vkus i jméno. "Poprvé jsme o vlastní značce hovořili před sedmi lety v Hongkongu. Pracovala jsem tehdy v oděvním studiu, ale móda mi začala připadat čím dál víc pomíjivá a zrychlená. Přestávala jsem v ní vidět smysl," popisuje Veronika. Podstatou její vize jsou kožené doplňky vyrobené eticky a udržitelně v Evropě. Kolekci tvoří prostorná kabelka Tote s názvem Julia, praktická crossbody s klopou Ana a minipeněženka Inés na karty a mince s odnímatelným páskem. Charakter produktů je stavěn na použitých materiálech jako kování na míru, hovězina s povrchem "pebble grain" a kontrastující měkká semišová kůže uvnitř. Kabelky se vyrábí z italské kůže na jihu Španělska a pochází z rukou řemeslníků věhlasných dílen horského města Ubrique.
PBG
Project Bag Girls. To je název, který se skrývá za třemi písmeny značky, jež se stala v Česku synonymem pro plochá výrazná psaníčka. Značku založily v roce 2011 designérky Aneta Vojtová a Tereza Mayer a rychle si získaly pozornost. V kampaních značky jste mohli vidět herečku Vicu Kerekes, majitelku second hand butiku Lula Vintage Prague Lucii Kratochvílovou nebo autorku blogu Asijatka Do Thu Trang. "Upřednostňujeme jednoduché tvary, vysokou kvalitu a odolnost, barvy a malé limitované kolekce," podotýkají autorky. Typické neutrální tóny letos v létě doplnily kabelky ve šťavnatých přímořských barvách moře, pomeranče či kiwi.
Folbeur
Také manažerka Markéta Folberová dlouho hledala ideální kabelku. Chtěla, aby byla jednoduchá, na každodenní nošení a za rozumnou cenu. A tak si založila značku Folbeur. Než se zrodil model Grand v oranžové a zelené barvě, uběhlo celých pět let. "Kabelky šijeme z italského materiálu Itaca, který je v porovnání s běžným tříslem lehčí, ale zároveň krásně drží tvar. Na kůži má přirozenou kresbu a s nošením zraje jako víno, ale je třeba o ni aspoň trochu pečovat. Proto ke kabelkám přidáváme balzám s houbičkou k ošetření a impregnaci," prozrazuje Markéta. Její kabelky se šijí na východě Čech. "Záleží nám také na pestré paletě barev. Hru s barvami podtrhneme novými podšívkami, které jsou buď kontrastní, nebo naopak tón v tónu." Kolekci tvoří čtyři typy kabelek − největší Grand, velké Petit a Poche a malá Macaron s variabilními popruhy a koženým zrcátkem.
Kůže a minimalismus
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist