Keramika se těší čím dál tím větší oblibě a díky tomu dostává větší prostor v galeriích i na pultech obchodů. Milan Pekař používá jedinečnou metodu krystalické glazury, která činí jeho výtvory nepřehlédnutelnými, a je dokladem precizně zvládnutého řemesla. Tento postup má své kořeny až v Mezopotámii. Nanáší se při něm směs ingrediencí keramické glazury na vázu a vypaluje při vysokých teplotách.
Střídání extrémních teplot, vysokých i nízkých, má za následek vytvoření jakýchsi krystalů na povrchu vázy. Vzhledem k chemickým reakcím, které jsou přirozenou součástí procesu, je každý výrobek unikátní a není možné vytvořit dva stejné kusy. Pekař absolvoval UMPRUM a studijní pobyt v Helsinkách. Po studiích působil jako asistent designera a profesora Maxima Velčovského; v roce 2011 se sám stal docentem.
Prodejte se ve dvou větách, Milane!
Hodně barev za rozumný peníze, a jsem čistotný.
Proč jste se stal umělcem/designérem?
Chtěl jsem být archeologem, ale to nevyšlo, a keramika mi přišla jako nejbližší možný obor.
Jak vypadá váš běžný den?
Dopoledne jsem na UMPRUM, kde učím. Později odpoledne u sebe v ateliéru a v noci píšu e-maily.
Čím se inspirujete?
V podstatě čímkoliv z dvacetišestitísicové historie keramiky. Je to obrovská databáze, ze které se dá brát a stále je zde obrovský prostor k jejímu rozvíjení.
Koncept Speed Art Datingu jsme představili v jednom z předchozích článků, kdy jsme si od odborníků na uměleckou scénu nechali dát tipy na čtyři význačné české talenty - a ty jsme následně vyzpovídali. Nyní tato rychlá "představovací rande" s pozoruhodnými českými umělci pořádáme pravidelně v naší rubrice.
Bez čeho se neobejdete?
Bez kafe a jídla, jsem věčně hladový.
Váš oblíbený tuzemský a světový umělec / designér?
Z tuzemských umělců bych vybral Karla Malicha - mám rád, jak o své tvorbě přemýšlel a mluvil. Ze zahraničních Graysona Perryho, kromě jeho keramiky obdivuji jeho zájem o sociální témata i to, jak je schopný srozumitelně
komunikovat se širokou veřejností. A hlavně to, že se z něj nikdy nestal umělecký snob.
Váš oblíbený umělecký směr?
Na umělecké směry moc nevěřím, ale pokud mě někdo z odstupem času do nějakého přiřadí, tak to asi bude ten můj oblíbený. Jen doufám, že to nebude postkeramika.
Co pro vás znamená umění a jaký má smysl?
Umění je, když se něčím intenzivně zabýváte a děláte to o dost líp než většina ostatních. Pak to má smysl. Já sám mám někdy trochu problém přesvědčit se, že to má smysl, tak se snažím najít většině svých objektů i nějakou užitou funkci. Ale nejsem na to zrovna hrdý.
Kdy a kde se vám nejlépe tvoří?
U mě v ateliéru, mám tam klid a všechno na svém místě.
Váš dosavadní největší úspěch?
Nedávno se mi povedla namíchat opravdu moc pěkná modrá matná glazura.
Co pro vás znamenají peníze?
Za peníze si kupuju zvířátka a bonbony.
Existuje nějaký projekt, který byste rád uskutečnil a ještě se tak nestalo?
Mám docela štěstí že si můžu dělat, co chci. Takže mě většinou limituje jen můj čas. Vzhledem k tomu, že často zkouším spoustu napůl domyšlených projektů, které často nikam nevedou, tak o téhle otázce raději vůbec nebudu přemýšlet.
Co vás baví na vaší práci?
Rád pracuji s hlínou, protože se s ní dá tvořit velice rychle a jednoduše, ale na druhou stranu z ní můžete vytvářet velice složitá a sofistikovaná díla jak po umělecké, tak i řemeslné stránce.
Jak byste popsal váš styl? A jak se vyvíjel?
Často se pohybuji mezi designem, uměním a vědou a jsem schopen tyhle věci poměrně lehce propojovat. V poslední čím dál víc pracuji i na větších a volnějších objektech.
Porcelán, nebo keramika?
Pracuji úplně ve stejné míře s obojím. Každý materiál má svoje uplatnění. Porcelán býval záhadný a nedostatkový, to už ale hodně dlouho neplatí. Vlastně je fajn, že se ho tahle aura pořád drží.
Čínský porcelán, nebo keramika z Kožlan?
Tohle není fair play. Kožlanská keramika rozhodně patří k tomu lepšímu, co v Čechách vzniklo, ale proti celé Číně to nevyhrají.
Moderní postupy, nebo tradice?
Rozhodně obojí - jedno navazuje na druhé. Moderními postupy se dají zdokonalit tradiční postupy. Myslím, že často zapomínáme na to, jak důležitý je kontinuální vývoj a předávání vědomostí.
Ukázky tvorby Milana Pekaře
Ukázky tvorby Milana Pekaře
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist