Zkusme si zacestovat v čase, na počátek 20. století, do dob dramatických politických, ekonomických i technologických změn. Na českém území ještě existovalo Rakousko-Uhersko, teprve se chystal vznik republiky, dějiny byly chudší o světové války, nacismus a komunismus i útoky z 11. září. České země se teprve měly dramaticky proměnit a zapsat se jako stát na mapu světa. Už tehdy území v srdci Evropy získávalo věhlas díky designérům, typografii a přesnému strojírenskému umění. Silnou tradici poněkud pošpinil stín totality, nyní ale znovu nabírá sílu. Nový ambiciózní projekt hodinek Bohematic k ní odkazuje − a chce dopřát českým ikonám (nejen) z té doby zasloužený věhlas.

U zrodu značky Bohematic stála podnikatelská touha Josefa Zajíčka, předsedy představenstva mosteckého autodromu. "Moje kariéra se točila celou dobu hlavně kolem automobilismu, výroby autodoplňků, designování, montáží…" ohlíží se. Přál si ale vykročit ještě jiným směrem. "Jsem hrdý Čech, mám rád české firmy a koukal jsem, co by mohlo být zajímavé. Přemítal jsem nad něčím se sklem. A taky bylo ve hře, že vstoupím do Primu," vzpomíná. Nic z toho však nedopadlo. Jako klíčové se ukázalo jeho provázání s designérským studiem Olgoj Chorchoj a jeho zakladateli Michalem Froňkem a Janem Němečkem. Ti už si v oblasti navrhování zkusili takřka vše: pracovali na designu restaurací, dělali kapesní nůž i městský mobiliář. Vymýšleli také návrhy pro Prim, ale vlastní značka hodinek byla jejich dlouhodobým snem. "Hodinařina je úplným vrcholem řemesla i vyspělé technologie," míní Froněk. I oni se pohybují v automobilovém průmyslu už léta. "Věděl jsem, že Josef je člověk na lovu, že si dělá průzkum, co zajímavého by se dalo vyvíjet," říká Froněk. Zůstávali v kontaktu, probírali, co je kde nového, jaké jsou příležitosti. Zlom nastal, když konkurenční firmu opustila skupina zaměstnanců. "Něco jsem s nimi dřív dělal, tak jsme se setkali a řekli si, jestli tohle není správná příležitost něco rozjet," doplňuje.

A tak před rokem a půl vznikla společnost Bohematic. Projekt, který má vrátit české hodinářské umění tam, kam historicky patří. Ředitelem firmy je Pavel Ziecina, který se znal s designéry z působení ve sklárně Bomma. Bohematic zaměstnal zkušené hodináře, kteří se uvolnili na trhu, našel a vybavil jim provozovnu v Novém Městě nad Metují. "Jsme schopni vyrobit si téměř všechny komponenty," hlásí hrdě Zajíček, byť některé součástky přece jen dodává ze Švýcarska. "Třeba pouzdra vznikají na mašině kousek od té, která vyrábí Audemars Piguet," upřesňuje Froněk.

Pocta grafikovi i motorismu

Ve společnosti Bohematic se brzy shodli na tom, jaký druh hodinek bude devítičlenný tým produkovat. Chtějí vyrábět tvary nadčasové, čisté, tedy nic, co by na zápěstí zářilo extravagancí. "Plánujeme zůstat ve formě, která je modernistická, puristická," vysvětluje Froněk. "Chceme, aby hodinky měly svůj obličej, aby tam byl náš otisk." A tak Bohematic reflektuje lásku jeho tvůrců k motorismu, ale i touhu vyzdvihovat české ikony a milníky. První model s velkým reliéfním číselníkem, na kterém spolupracovalo studio Marvil, ponese jméno Graphic Sutnar a bude poctou Ladislavu Sutnarovi, významnému českému grafikovi. "Emigroval a udal směr grafiky ve světě. Za hranicemi je známější než u nás. Odkazujeme na jeho dílo, um a výkony," popisuje Zajíček. V hodinkách se promítne skrz detaily číselníku, tvar ruček i design korunky, které odrážejí typické prvky Sutnarovy tvorby − přísná kritéria geometrických tvarů a elegantní modernistickou typografii. Bude se prodávat v různých variantách s bílým, černým či modrým číselníkem a černým nebo hnědým ručně šitým koženým páskem.

Druhý typ hodinek Minor, jež chce společnost uvést v průběhu léta, odkazuje k příběhu závodního vozu Aero Minor Sport, který v roce 1949 vyhrál slavný závod 24 hodin Le Mans. Zajíček, Froněk a Němeček spolu s dalšími kolegy před dvěma roky založili spolek Le Mans Redux, starý vůz odkoupili a zrenovovali a chystali se s ním na letošní ročník závodu. I proto mají k tématu mimořádně blízko. Grafická podoba číselníku i tvar ruček budou připomínat přístroje na palubní desce, korunka a tlačítka pro řízení mechanického chronografu do sebe promítnou ozubení převodovky, rotor automatického nátahu zase odkazuje ke geometrii disku kola. A také komplikace kalibru souvisí s motosportem, jelikož se vztahují k rychlosti a vytrvalosti. Model Minor bude mít dva reliéfní subčíselníky a minutovou stupnici, třetí subčíselník zvýrazní luminiscenční indexy. Poslední model, který je v plánu, jsou hodinky série Aerodynamic. Vztahují se k československé Tatře 77, prvnímu aerodynamickému sériově vyráběnému autu na světě. Podoba hodinek, které se budou pyšnit komplikací rezervy chodu, odráží estetiku této doby. Netradiční číselník bude zdobit žebrování typické pro karoserie prvních aerodynamických vozů Wikov 35 Kapka nebo Zbrojovka Z 4.

Plány zkrátka mají zakladatelé značky smělé a libují si ve svobodě, s níž mohou směřování značky Bohematic určovat. "V motorismu jste obvykle závislí na automobilce, která vám diktuje nějaké podmínky. Tady mohu ovlivnit vše, od designu až po obchod," těší Zajíčka. Jenže někdy ani to nestačí. To když zasáhne vyšší moc a perfektně narýsované vize dostanou trhliny.

V nejistých dobách

Původní představou bylo začátkem dubna dokončit výrobu prvních hodinek Graphic Sutnar a v půlce měsíce je začít nabízet zhruba za 120 tisíc korun bez DPH. Kvůli omezením, jež vyvolala pandemie, se už v březnu továrny ve Švýcarsku, kde měla probíhat povrchová úprava a dokončovací práce, zavřely. Bylo jasné, že se plány zpozdí. Jak moc, to v době uzávěrky tohoto vydání nikdo nedokázal přesně odhadnout. "Původní cíl byl vyrobit letos 200 kusů hodinek, ale uvidíme, jak to dopadne," hlásí Zajíček, který projekt financoval investicí ve výši desítek milionů korun. "V příštím roce jsme chtěli číslo navýšit a rozšířit výrobu. V plánu máme i modely nižší cenové kategorie, abychom oslovili mladší generaci, která se v oboru rozkoukává, chce si koupit hodinky, ale nemá na ně 200 tisíc. Takto si je budeme moci vychovat," přibližuje. Zároveň však nechce, aby se Bohematic vydal cestou masové výroby. Touží z něj mít především originální českou manufakturu a věří, že zákazníci budou chtít podporovat lokální produkty. "Přichází doba, kdy Češi poznávají, že mají být na co hrdí," tvrdí.

Aby si drželi světovou kvalitu, plánují přizvat ke spolupráci i špičkové designéry. Ze všech cílů, vizí a plánů je zkrátka patrné, že Bohematic myslí vstup na trh vážně a chce budovat značku s dlouhodobou perspektivou. A zároveň navázat na tradici, kterou se česká země před 100 lety mohla pyšnit.