Americký podnikatel Richard Ma loni koupil své manželce šaty zhruba za 220 tisíc korun. Jsou třpytivé, hrají barvami, světlo se od nich dokonale odráží a okamžitě upoutají vaši pozornost. Jeho žena Mary Ren si je ale nikdy neobleče. Ty šaty totiž ve skutečnosti neexistují.

Tedy takhle, ony vznikly a Mary Ren si je oblékla, ale pouze v digitální podobě, jak je stvořil nizozemský start-up The Fabricant. Obdarovaná se v nich okamžitě předvedla na Facebooku a WeChatu, jinde je tak ani ukázat nemůže. Přesto za ně její manžel neváhal utratit nemalé peníze. "Je to sice drahé, ale také to je investice. Za deset let bude digitální oblečení 'nosit' každý," míní Richard Ma.

Jeho tvrzení se nyní může jevit dost odvážně, ale digitálních návrhářů neustále přibývá. A mají úspěch. Například norská společnost Carlings pustila do světa finančně dostupnou digitální kolekci oblečení, která se prodávala od 200 korun výše. Během jednoho měsíce se vyprodala. Což může znít u digitálního zboží bizarně, ovšem firma si dopředu stanovila počet 'kusů', který vyrobí. V praxi to fungovalo tak, že jste do společnosti zaslali svoji fotku, zaplatili za oblečení a grafici vám nazpět poslali fotografii už s oblečeným zakoupeným oděvem. Vše přitom vypadalo velmi realisticky.

Že to zní bláznivě? Možná. Jenže nakupování virtuálních oděvů dobře funguje už řadu let. Zejména hráči videoher jsou zvyklí platit desítky dolarů za nové oblečky pro své avatary. S nástupem Instagramu pak touha po virtuálním odívání přesáhla hranice herního světa. Umocnil ji i vznik digitálních celebrit jako Lil Miquela nebo Shudu, které jsou pro oděvy stvořené v počítači ideálními "klientkami".

Jak dokládá případ Richarda a Mary, nezůstává zdaleka jen u nich. Zákazníci čím dál častěji hledají také ekologická řešení a zrovna módní průmysl, který je zodpovědný zhruba za deset procent skleníkových plynů, působí životnímu prostředí velkou zátěž. Možnost vlastnit nějaké oblečení jen virtuálně tak představuje jednu z cest, jak zběsile rychlou módu zpomalit. Pokud vám tedy stačí nasbírat lajky na třeba o něco levnější digitální designový kousek, a neutrácet tak za oblečení skutečné.

Klasické oděvy pochopitelně z obchodů úplně nezmizí. "Digitální móda se stane důležitou součástí budoucího podnikatelského modelu každého podnikání v módním průmyslu," prohlásil Matthew Drinkwater, šéf Agentury pro módní inovace z London College of Fashion. "Nenahradí to všechno, ale bude to důležitá součást." Takže si připravte fotku a vyrazte nakupovat!