Nikolas Tušl, odchovaný ve skateboardingové kolébce, je jedním z nejvýraznějších českých fotografů. Nemalé zkušenosti má i za kamerou, kde jeho kariéra před lety odstartovala. Tušlovy fotografie jsou nabité atmosférou a čiší z nich technická preciznost. Charismatický fotograf vyniká v portrétní a komerční fotografii, podílel se na mnoha filmových snímcích jako třeba Chata na prodej, Mars, Polskifilm a na seriálu Pustina.
Prodejte se ve dvou větách, Nikolasi!
Rád pracuji v kolektivu, nejsem fotograf samotář. Moje fotografie k vám promlouvají.
Proč jste se stal fotografem?
Řekl bych, že díky skateboardingu, tátovi a Marku Najbrtovi. Paradoxně jsem původně chtěl být kameraman a někdy v deváté třídě jsem své mamince zabavil malou tříčipovou kameru a začal natáčet skateboardová videa. Můj táta po určité době usoudil, že pro to mám jistý cit a seznámil mě s Markem Najbrtem, ke kterému jsem chodil "konzultovat" svoje výtvory. Z toho časem vyplynula i moje první opravdová práce - byl jsem třetí kameraman na jeho filmu "Polski film". Tam jsem poprvé začal fotit scény a portréty herců, protože jsem na to měl čas a používal jsem stejnou kameru jako na natáčení. Od té doby mi bylo jasné, jakým směrem se ubírat a co bych rád v životě dělal. Bylo mi jedno, jestli zachytím moment a nebo pohyb, přišlo mi to stejné. Vlastně pořád rád natáčím, ale v současnosti mě živí převážně fotografie. Zároveň jsem určitě něco podědil po svém dědovi, který byl výborný fotograf a chemik a všechny moje první analogové fotoaparáty jsem zdědil po něm.
Koncept Speed Art Datingu jsme představili v jednom z předchozích článků, kdy jsme si od odborníků na uměleckou scénu nechali dát tipy na čtyři význačné české talenty - a ty jsme následně vyzpovídali. Nyní tato rychlá "představovací rande" s pozoruhodnými českými umělci pořádáme pravidelně v naší rubrice.
Jak vypadá váš běžný den?
Vstávám kolem sedmé, osmé ráno s dcerkou Martou, snídáme, hrajeme si. Dopoledne trávím ve svém malém mnichovském kanclíku a nebo s Martou na kole. Následuje oběd v rodinné italské restauraci Der Sizilianer a opět čas na Martu. Pak se vracím do kanclu upravovat fotografie nebo jdu s kamarády skejtovat. Večeře, čas na mou dívku, pivo na balkoně a gute nacht. Od té doby, co mám dceru, se můj běžný den točí hlavně kolem ní. Což se brzy změní, protože půjde do školky, ale v tuhle chvíli je můj běžný den hlavně o Martě.
Čím se inspirujete?
Nejvíc mě inspiruje prostředí, ve kterém se pohybuji. Mám rád scény, které vyvolávají pocit, atmosféru a to člověk nejvíc nasaje v běžném životě.
Bez čeho se neobejdete?
Rodina, Přátelé, skateboarding, můj foťák a pivo.
Vás oblíbený tuzemský a světový umělec?
Josef Sudek, Josef Koudelka a Elliott Erwitt.
Co pro vás znamená umění a jaký má smysl?
Svobodu. Ta tvořivost je na tom skvělá, to dělá člověka šťastným.
Kdy a kde se vám nejlépe tvoří?
Vždy záleží na prostředí a na lidech, se kterými pracuji. Těžko odpovědět konkrétněji. Klíčové je propojení mezi mnou a tím, koho fotografuji. Mám hrozně rád filmové placy, když je dobrý štáb, herci a scénář, tak jsem jak doma.
Popište nám své pracovní prostředí.
V Praze mám malý ateliér na Vinohradech a v Mnichově malou kancelář v Haidhausenu. Zbytek se odehrává všude možně, převážně v exteriérech.
Váš dosavadní největší úspěch?
Mám krásnou rodinu.
Co pro vás znamenají peníze?
Volnost, ale zároveň zodpovědnost a možnost darovat.
Existuje někdo, koho toužíte nafotit a ještě se tak nestalo?
Rád bych strávil pár dní s Václavem Havlem na Hrádečku nebo na jeho cestách v devadesátkách, když byl čerstvým a voňavým prezidentem. Mám moc rád fotografie Tomkiho Němce a Bohdana Holomíčka a trochu jim závidím, že tohle zažili a zdokumentovali. Narodil jsem se do jiné doby, kdy je těžké, ne-li nemožné vzhlížet k politikům a třeba je i chtít fotografovat. Chybí tu osobnost, která by měla charakter a styl jako měl Havel. Ale když bych měl napsat jednoho člověka, tak Nick Cave.
Analog, nebo digitál?
Upřímně je mi to jedno. Mám rád analog i digitál. Záleží, co fotím, ale ve zkratce analog je převážně moje osobní tvorba a digitál práce. I když už to taky není úplně pravda. V digitální fotografii je strašně důležitá postprodukce. Ne kvůli tomu vytvářet něco dokonale digitálního, ale naopak analogového. Digitál sám o sobě vypádá blbě, protože je moc digitální. Je to stejné jak nové auto a staré auto. Nemá to ducha. Toho ducha mu musíte dotvořit. U auta máte smůlu, u fotky nebo filmu to díky bohu jde.
Černobílá, nebo barevná fotka?
Záleží, jestli založíte Ilford, nebo Kodak...
Ukázky fotografií Nikolase Tušla
Ukázky fotografií Nikolase Tušla
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist