"Pod vedením Aleše Najbrta, který ho před pětadvaceti lety založil, a dnes i jeho partnerky Zuzany Lednické Studio Najbrt pravidelně zpracovává úkoly národního významu, milované festivaly i přeplněné hospody a jako nikomu jinému se mu daří budit vášně daleko za hranicemi oboru. Značka Najbrt je pop, ať už to v téhle zemi v posledních dekádách znamená cokoli," uvádí autor koncepce výstavy Michal Nanoru.

Víc než padesát návrhů prezentovaných na výstavě sleduje tvorbu studia od Najbrtových počátků v 80. letech, přes artdirekci časopisů Reflex a Raut až po zmnožení jeho autorské identity po roce 1994.

"Některé z prací zlidověly nebo nabraly společenský rozměr nad rámec zadání. Instalace proto vystoupila ze stěn do prostoru a základem výstavy se stal standardizovaný formát bílého trička. Výstava tak nestaví diváka jen před problém grafického řešení, důvtipné vizuální zkratky, kompozice nebo stylu, ale taky před otázku rostoucí důležitosti designu pro jedince i společnost a otázku, zda by tohle chtěl nosit na hrudi, na ulici nebo třeba jen coby noční košili," dodává Michal Nanoru.

K výstavě vychází katalog, v němž vystavená trička obléklo šestapadesát osobností spřízněných se studiem. Jsou mezi nimi například režiséři Ivan Zachariáš, Martin Krejčí či David Ondříček, hudebníci Petr Marek a Robert Nebřenský nebo herci Jiří Bartoška a Jenovéfa Boková.

Studio Najbrt navrhlo identity pro Českou televizi, Českou filharmonii, České dráhy, Národní galerii či Národní divadlo, města Praha i Ostrava. Jeho realizace zahrnují práce pro film (Pelíšky, Kouř, Šeptej) a divadlo (Sklep, Kašpar), grafické úpravy knih, výstav (Tvrdohlaví, Josef Koudelka, Gerhard Richter, Karel Malich) i hudebních nosičů (The Velvet Undergound, Vltava, Animal Music). Od roku 1999 studio výhradně připravuje vizuál Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Výstava bude probíhat od 11. září do 3. listopadu. Ve dvou termínech si ji můžete vychutnat spolu s komentářem Aleše Najbrta a Michala Nanoru - 26. září a 8. října vždy od 17 hodin.