Když se řítíme po pětiproudovce někde na okraji Amsterdamu, vypadá to, že Jaguar tenhle press trip domyslel do posledního detailu. "Vidíte to? Takhle je to auto dobré," směje se Heike na vedlejším sedadle. Právě jsme předjeli Teslu. Celkem zajímavá chvíle. Už proto, že auto, které řídím, má touhu být majetkem právě těch lidí, kteří momentálně jezdí v Tesle.
Mnozí tvrdí, že Jaguar I-Pace je první z mnoha aut, která mají v následujících měsících útočit na produkci Elona Muska. Média i odborníci z oboru přitom už dlouhé měsíce slibují, že se Musk dostane pod palbu tradičních automobilek. Zatím se to ovšem nestalo a důvody jsou celkem jasné. Zatímco firma jako Tesla, vedená vizionářem, který se bez technologického zázemí rozhodne stavět elektromobily, vlastně nic neriskuje, velké automobilové koncerny dostává elektřina pod tlak.
Chcete auto, jež osloví ty, kteří touží po Tesle Modelu S. Tedy chcete velmi dobré až luxusní auto, které bude mít solidní dojezd, bude se dobře chovat, bude rychlé, pohodlné a bude vám dávat pocit výjimečnosti. Zároveň ho musíte vyvinout "za provozu", souběžně se svým programem spalovacích motorů a aniž byste ohrozili tradiční výrobu.
Podívejte se na záznam audiovizuální stopy vzniklé z jízdy Luďka Staňka:
Jaguar převádí jízdu do audiovizuální stopy podle toho, jak jede řidič
Aby se velké automobilky vyrovnaly s nástupem Tesly, musí tak paradoxně postavit vedle své fabriky ještě jednu továrnu a tam montovat auta "jako Tesla, ale lepší". Eh, pardon, řekl jsem montovat? Myslel jsem vymyslet, nakreslit, postavit a nakonec smontovat. Protože elektromobil pro sériovou výrobu musíte opravdu nakreslit prakticky od začátku. A pak zařídit veškeré servisní podmínky, na které jsou zákazníci tradičních značek zvyklí, ale které neočekávají třeba od té Tesly. Jinými slovy, tohle je část odpovědi na otázku, proč si Tesla v segmentu luxusních elektromobilů mohla tak dlouho dělat, co chtěla, a proč to všem automobilkám trvalo tak dlouho.
Když se na I-Pace podíváte, dojde vám, že tohle auto je opravdu jiné než to, na co jste od tradičních automobilek zvyklí. Už jen ten tvar. Strašně, ale strašně moc se snaží tvářit jako klasické auto, ale nemá to jednoduché. Už proto, že vůz musel být skutečně navržen úplně od začátku. Zatímco u benzinových aut jsme zvyklí, že to důležité, tedy motor, je uloženo vpředu nebo uprostřed, z čehož pak vychází zbytek vyvážení vozu, u Jaguaru I-Pace, podobně jako u již zmiňované Tesly, se vše podstatné odehrává pod řidičem. Právě tam jsou baterie, právě tam jsou elektromotory. V případě I-Pace přímo na nápravách. Kvůli tomu je to vůz zatraceně dlouhý, ale velmi dobře ovladatelný. Což se ukáže vzápětí.
Mezi auťákem, dýdžejem a laptopem
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.