Když se na silnice přiřítilo Bugatti Veyron, nejrychlejší supersporty světa se mu musely poklonit. Auto s monumentálním, čtyřikrát přeplňovaným šestnáctiválcem pod kapotou se totiž stalo králem rychlosti a stanovilo do té doby nedostižný rekord mezi sériovými auty. Tehdy zároveň odstartovalo klání o to, kdo je skutečně ten nejrychlejší, a vyprovokovalo několik dalších značek ultimativních sporťáků k závodu o korunu pro nejlepšího z nejlepších.

Bugatti je unikátní značka, které bude letos 90 let. Vedle úctyhodného věku navíc vyzařuje exkluzivitu jen pro ty nejvyvolenější. Její jméno má v očích mnoha automobilových fanoušků větší váhu než Ferrari nebo Porsche i proto, že je tak výjimečná. A když francouzská automobilka, kterou hrdě zdobí na přídi iniciály EB, nahradila Veyron ještě výkonnějším supersportem Chiron, o senzaci bylo postaráno.

Existuje ale Chiron se stejným znakem zakladatele Ettoreho Bugattiho, které má ale v rodném listě místo, jež by málokdo čekal − Kladno. Na rozdíl od francouzského Chironu nemá pod kapotou 1500 koní, které mu dovolí prohánět se rychlostí přes 400 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti má koní jen pět, a když se rozpohybuje, jede rychlostí nanejvýš 30 kilometrů v hodině. Předhonil by ho i pes.

A přece je tohle auto neméně unikátní než skutečný Chiron. Celé je postavené z více než milionu kostiček lega a na stavbu nebyla použita ani jediná kapka lepidla. Nikdy předtím v kladenské továrně, která tu kompletuje slavné barevné stavebnice, nic podobného nevzniklo.

Už se stihlo dostat i na stránky slavného Top Gearu a také se hrdě vystavovalo na pařížském autosalonu mezi skutečnými supersportovními auty. V neposlední řadě ho řídil na závodním okruhu poblíž Wolfsburgu Andy Wallace, dvorní testovací jezdec Bugatti. A byl přímo nadšený.

jarvis_5be9a798498e3216c8be63d3.jpeg
Chiron nešlo projektovat v počítači, do programu se více než milion kostiček Lega, které byly na stavbu potřeba, nevešlo. Proto přišly na řadu tužky, skicáky a fotografie skutečného vozu jako předloha.
Foto: David Turecký

Chiron sestavený ze stavebnice lítá po světě a strhává na sebe pozornost, kde se objeví. "Do Kladna se zatím podívá jen na pár hodin, na takovou servisní údržbu. Tu a tam z něj něco odpadne, tak ho musíme dát zase dohromady. Přijel dvě hodiny před vámi a zítra míří do Británie," vysvětluje Lukáš Horák, který má v továrně na starosti nejen projekt Chiron, ale především stavbu monumentálních soch z Lega pro zábavní parky po celém světě. Jestli totiž někde uvidíte obřího dinosaura ze slavných dánských kostek, můžete dát skoro ruku do ohně za to, že vznikl v Kladně.

S myšlenkou postavit maximálně funkční Lego Chiron v životní velikosti bez použití lepidla přišel tým sídlící v Dánsku. Předloni v létě zavolali do Kladna a oznámili Lukášovi svůj záměr. Vypadalo to na pořádně šílený nápad a možná právě to ho zaujalo. A tak tu v maximálním utajení vznikl tým šestnácti lidí, kteří se rozhodli definitivně rozpustit hranice své představivosti.

Začátky ovšem nebyly vůbec jednoduché. Stavbě věrné repliky auta v měřítku 1 : 1, které má svítit, troubit, a dokonce jezdit, se tu ještě nikdo nevěnoval. Navíc má jít o kopii jednoho z nejrychlejších aut světa, které všichni v týmu viděli maximálně na obrázku. Nepomohly jim ani počítačové programy, které se při návrzích 3D modelů běžně v Legu používají. Do souborů se vešlo maximálně 10 tisíc kostiček, jenže na Chiron se jich nakonec použilo více než milion. Projekt byl zkrátka příliš náročný a velký. Na řadu tak přišly staré dobré pomůcky − fotky, tužka a papírový blok.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.