Když se na silnice přiřítilo Bugatti Veyron, nejrychlejší supersporty světa se mu musely poklonit. Auto s monumentálním, čtyřikrát přeplňovaným šestnáctiválcem pod kapotou se totiž stalo králem rychlosti a stanovilo do té doby nedostižný rekord mezi sériovými auty. Tehdy zároveň odstartovalo klání o to, kdo je skutečně ten nejrychlejší, a vyprovokovalo několik dalších značek ultimativních sporťáků k závodu o korunu pro nejlepšího z nejlepších.

Bugatti je unikátní značka, které bude letos 90 let. Vedle úctyhodného věku navíc vyzařuje exkluzivitu jen pro ty nejvyvolenější. Její jméno má v očích mnoha automobilových fanoušků větší váhu než Ferrari nebo Porsche i proto, že je tak výjimečná. A když francouzská automobilka, kterou hrdě zdobí na přídi iniciály EB, nahradila Veyron ještě výkonnějším supersportem Chiron, o senzaci bylo postaráno.

Existuje ale Chiron se stejným znakem zakladatele Ettoreho Bugattiho, které má ale v rodném listě místo, jež by málokdo čekal − Kladno. Na rozdíl od francouzského Chironu nemá pod kapotou 1500 koní, které mu dovolí prohánět se rychlostí přes 400 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti má koní jen pět, a když se rozpohybuje, jede rychlostí nanejvýš 30 kilometrů v hodině. Předhonil by ho i pes.

A přece je tohle auto neméně unikátní než skutečný Chiron. Celé je postavené z více než milionu kostiček lega a na stavbu nebyla použita ani jediná kapka lepidla. Nikdy předtím v kladenské továrně, která tu kompletuje slavné barevné stavebnice, nic podobného nevzniklo.

Už se stihlo dostat i na stránky slavného Top Gearu a také se hrdě vystavovalo na pařížském autosalonu mezi skutečnými supersportovními auty. V neposlední řadě ho řídil na závodním okruhu poblíž Wolfsburgu Andy Wallace, dvorní testovací jezdec Bugatti. A byl přímo nadšený.

jarvis_5be9a798498e3216c8be63d3.jpeg
Chiron nešlo projektovat v počítači, do programu se více než milion kostiček Lega, které byly na stavbu potřeba, nevešlo. Proto přišly na řadu tužky, skicáky a fotografie skutečného vozu jako předloha.
Foto: David Turecký

Chiron sestavený ze stavebnice lítá po světě a strhává na sebe pozornost, kde se objeví. "Do Kladna se zatím podívá jen na pár hodin, na takovou servisní údržbu. Tu a tam z něj něco odpadne, tak ho musíme dát zase dohromady. Přijel dvě hodiny před vámi a zítra míří do Británie," vysvětluje Lukáš Horák, který má v továrně na starosti nejen projekt Chiron, ale především stavbu monumentálních soch z Lega pro zábavní parky po celém světě. Jestli totiž někde uvidíte obřího dinosaura ze slavných dánských kostek, můžete dát skoro ruku do ohně za to, že vznikl v Kladně.

S myšlenkou postavit maximálně funkční Lego Chiron v životní velikosti bez použití lepidla přišel tým sídlící v Dánsku. Předloni v létě zavolali do Kladna a oznámili Lukášovi svůj záměr. Vypadalo to na pořádně šílený nápad a možná právě to ho zaujalo. A tak tu v maximálním utajení vznikl tým šestnácti lidí, kteří se rozhodli definitivně rozpustit hranice své představivosti.

Auto Report: Stvořili něco neskutečného. Tady tvůrci sestrojili Bugatti Chiron z Lega

Začátky ovšem nebyly vůbec jednoduché. Stavbě věrné repliky auta v měřítku 1 : 1, které má svítit, troubit, a dokonce jezdit, se tu ještě nikdo nevěnoval. Navíc má jít o kopii jednoho z nejrychlejších aut světa, které všichni v týmu viděli maximálně na obrázku. Nepomohly jim ani počítačové programy, které se při návrzích 3D modelů běžně v Legu používají. Do souborů se vešlo maximálně 10 tisíc kostiček, jenže na Chiron se jich nakonec použilo více než milion. Projekt byl zkrátka příliš náročný a velký. Na řadu tak přišly staré dobré pomůcky − fotky, tužka a papírový blok.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak probíhala stavba auta?
  • Jak na projekt reagovala Bugatti?
  • Jak funguje výsledné dílo technicky?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se