Minulý týden mi jistý mladý muž, shodou okolností žurnalista, položil celkem zásadní otázku - a to, zda ještě vůbec existuje v roce 2018 racionální důvod PROČ vytvářet pánské oděvy na míru právě formou vrcholné ruční krejčoviny. Byl zjevně překvapený, když jsem na jeho dotaz spontánně zareagoval tak, že o žádném skutečně racionálním důvodu vlastně nevím.

Narodil jsem se ve znamení Vodnáře. Tolerujte tedy, prosím, že podstata výrazu „racionální“ je často v příkrém rozporu se vzletností mé mysli a vlastně celým mým profesionálním životem. Možná právě proto jsem bytostně přesvědčený, že existence mnou budovaného světa smysl dává a poněkud cynicky se mi chce poznamenat, že v současnosti snad i čím dál tím větší.

V české historii existuje v oblasti oděvní tvorby období, které bylo a je z mnoha důvodů předmětem mého zájmu, bádání i obdivu. Je vymezeno lety 1850 až 1948. Do druhé poloviny této časové výseče spadá i éra slavných "Pražských módních salónů". Pro práci všech jejich představitelů bylo charakteristické vykonávání skutečně prvotřídního krejčovského řemesla a používání nejlepších materiálů, které svět tehdy nabízel.

PATRIK DAŘÍLEK

Nekompromisní vizionář, který si nechává v Itálii tkát ty nejjemnější látky a svým klientům z nich šije dokonale padnoucí oblečení. Přečtěte si více o něm a jeho dílně.

Proč to zmiňuji? Módní salon našich předků by nemohl deklarovat příslušnost k nejvyšší kategorii 1.A, pokud by nenaplnil striktně dané, uznávané a vyžadované dobové profesionální standardy, definující vrcholnou ruční krejčovinu. Právě díky těmto profesionálním standardům by kvalitou řemeslného vypracování oblek od Hugo Orlika nebo Františka Bárty i dnes předčil drtivou většinu libovolných oděvů, se kterými byste je porovnávali.

Jasná pravidla, definující kvalitu a rozlišující vrcholnou krejčovinu, klasickou krejčovinu a dokonce i sériovou konfekční výrobu vzala u nás definitivně za své s nástupem „Vítězného února“. Smutná to předzvěst nezadržitelného úpadku krejčovského řemesla i sériové výroby v prapůvodním pojetí.

České standardy pro pánskou vrcholnou ruční krejčovinu přestaly existovat, italské a britské nikoliv. Existuje mezi nimi určitý rozdíl, o který se kolegové při všech možných oborových setkáních v Miláně, Florencii i Londýně neustále přou. Pro lepší představu uvedu příklad, a sice náročnější, italskou verzi těchto norem pro dvoudílný oblek – sako a kalhoty:

  • Je stanoveno, že styl a střih oděvu musí být vykonstruován výhradně ručně, na základě skutečně odebraných tělesných měr a provedení odpovídajících výpočtů. 
  • Veškeré střihové díly jsou z látky vystřiženy ručně a jejich případný design je do maximální možné míry pasován.
  • Oděv musí být vytvořen klasickou metodou postupného budování vnitřní konstrukce a následně celkové siluety, s minimálně 80% podílem skutečného ručního šití a sešívání. 
  • Při tvarování přednic nesmí být použit žádný univerzální „prefabrikát“ - například „prsní sendvič“. Akceptovatelná je pouze varianta postupného sešívání a tvarování „pláten, rouna a žíněnky“ pro konkrétní hruď. To samé platí pro ostatní díly s vnitřní výztužnou konstrukcí.
  • Na zhotovení musí být vynaloženo minimálně 100 pracovních hodin a oděv musí být před odevzdáním alespoň třikrát zkoušen. 
  • Za obvyklý svrchní materiál je považována vlněná látka v kvalitě přízí Super 170. Vlastní podšívka oděvu by měla být ze stoprocentního hedvábí. Rukávová podšívka z Cupra. 
  • Knoflíkové dírky vyšité ručně, hedvábnou nití, zcela funkční. Knoflíky z přírodních materiálů, jakými jsou perleť, rohovina a podobné musí být přišité ručně, s okrčkováním. 

Pokud vám to zní drsně, máte naprosto správný pocit. V roce 2005 jsem se i tak rozhodl tuto další profesní výzvu přijmout.

Realita byla ještě mnohem náročnější. Vyvinout, znovuobjevit a špičkově zvládnout všechny potřebné řemeslné postupy na nejjemnějších látkách nám zabralo neuvěřitelných deset let. Bez pomoci mých italských přátel, ochoty celého týmu, předchozí košilové průpravy, zarputilosti, vůle, dřiny a velikého množství finančních prostředků bychom to nezvládli.

Italský „standard“ byl významně překonán, což v konečném důsledku není vůbec to podstatné. V našem oboru je znalost fyziognomie lidského těla, ovládání charakteru jednotlivých tkanin a neustálé rozvíjení špičkového řemesla naprosto základním předpokladem pro jeho vykonávání.

Jedině tak jsme schopni zhmotnit v nejvyšší kvalitě přání, potřebu či touhu člověka, který se nechce spokojit s průměrností. A který se nebojí volby, působící na první dojem iracionálně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist