Na střeše nákupního centra v čínském městě Čchang-ša, vysoko nad rušnou křižovatkou i zářícími reklamami, sedí dvě osmimetrové postavičky. Jasně modrý plyšák se žlutým nosem má svěšené nohy přes okraj, zády k němu je otočený šedý myšák Mickey. Oba právě pozřeli jed a teď mají místo očí dva velké křížky. Křížky, které se staly hlavním poznávacím znakem amerického umělce KAWS a které kdysi nastartovaly jeho úspěšnou dráhu přímo z městských ulic, kde na autobusových zastávkách překresloval lidem na plakátech a reklamách oči
velkým X.

Mezi uměleckými superhvězdami současnosti je momentálně několik zvučných jmen. Málokteré je však skloňováno tak často jako pseudonym sochaře a malíře Briana Donnellyho. Vystavoval v předních galeriích od Los Angeles po Tokio, jeho díla se na aukcích prodávají za desítky tisíc dolarů, při uvedení limitované edice hraček odkazujících na Mickey Mouse shodil pro obrovský zájem webové stránky newyorské galerie MoMA. On přitom vidí svět umění jako moc snobský. A ten mu zase vyčítá, že je někdy až moc komerční.

Když se v minulém století začaly komerční předměty a reference na popovou kulturu poprvé objevovat v umění, neobešlo se to bez kontroverze. Jedni zastávali tvrzení, že umělecká tvorba a komerce by nikdy neměly jít ruku v ruce. Druzí považovali pop-art a jeho průkopníky za geniální. Dnes je podobné dělení složitější. V době, kdy Louis Vuitton vydává kolekci kabelek potisknutých reprodukcemi mistrovských děl od Turnera přes Gauguina až po Maneta, režiséři oscarových filmů točí reklamy pro mezinárodní značky a Calvin Klein prodává kolekci spodního prádla potištěného fotkami od Andyho Warhola, je patrné, že umění a komerce k sobě mají čím dál blíž. V některých případech se dokonce prolínají tak úzce, že je složité s jistotou určit, o co vlastně jde.

"Když zestárnou národy, umění zchladne a komerce se usadí na každém stromě," prohlásil William Blake. Zdá se, že ve svém proroctví měl i neměl pravdu. Ačkoliv globálně průměrný věk populace stoupá a komerce je více či méně přítomná v každé stromové molekule, svět umění rozhodně nechladne. Naopak. Ve spojení s komercí nabírá na teplotě a s tou roste i jeho obrovská hodnota, cena a vliv. A KAWS je toho příkladem. Tento čtyřiačtyřicetiletý umělec z amerického Jersey City má na svědomí komerčně úspěšné kolaborace s takovými ikonami, jako jsou módní značky Dior, Louis Vuitton, Comme de Garcons či Nike.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se