Scházíme se v září na pražské Letné. Kde jinde, v téhle čtvrti v poslední době vznikají nejzajímavější obchody s designem a trendy bistra, která se organicky mísí se starými prodejnami s vinyly i domácími potřebami. Jen na dohled od kultovního kina Bio Oko. Svou živelností nám nejvíc připomíná pulzující ulice Londýna, kde Jakub Pollág a Václav Mlynář několik let žili a tvořili.
Před rokem se ale vrátili do Česka, jako noví kreativní ředitelé Bommy, jedné z nejprogresivnějších skláren u nás. V příštích měsících mají spoustu práce. Připravují se na 20. výročí Designbloku, kde za své studio deFORM představí nové produkty. Hlavně je ale čeká největší veletrh se svítidly, dubnová Euroluce v Miláně, kde s Bommou předvedou tři nové kolekce ve spolupráci se zahraničními designéry.
Potkali se při studiích na UMPRUM, Jakub se pak vydal do Londýna na Royal College of Art a rok po něm ho následoval i Václav.
Do Mekky designérů s sebou vzali i společnou značku, studio deFORM, které vzniklo v roce 2011 vlastně jen proto, aby spolu mohli vystavovat na Designbloku.
Přesun do Anglie jim otevřel dveře k interaktivnímu designu, díky tomu pak vznikla hra KOSKI. Dřevěná stavebnice s rozšířenou realitou vzbudila velmi příznivé ohlasy, Jakub a Václav se proto rozhodli založit s. r. o. a nastoupit do akceleračního programu pro start-upy. Jenže KOSKI potřebovala, aby se jí někdo věnoval opravdu naplno.
"Po roce vývoje jsme se dostali do stadia, že pokud chceme naplno dělat KOSKI, tak budeme muset položit deFORM. A že pokud to uděláme, budeme dalších deset let obcházet investory, vyplňovat tabulky, řešit byznys plány. Bylo by to rozhodně zajímavé, ale bylo to vlastně to, co chceme dělat? A pak přišla nabídka z Bommy
a my se nakonec rozhodli úplně jinak," vysvětluje Václav.
Se značkou Bomma se symbolicky potkali při přebírání cen Czech Grand Design 2016. Česká sklárna získala ocenění jako Výrobce roku, zatímco deFORM se stali absolutními vítězi soutěže a odnesli si titul Designéři roku. Spolupráce začala už dříve, deFORM navrhovali pro sklárnu kolekci světel Orbital, právě setkání s trofejemi v ruce ale dalo impulz k dalšímu kroku. "Na pódiu jsme si domluvili s Martinem Wichterlem večeři. A z večeře už jsme odcházeli jako art directoři Bommy."
Zpočátku si mysleli, že budou pro Bommu pracovat z Londýna, brzo se ale ukázalo, že to je utopie. Hned pár dnů po návratu do rodné krajiny do toho skočili naplno. "První den v Bommě si pamatuju moc dobře, strávili jsme asi pět hodin na mítinku. V místnosti se křičelo, tleskalo… Když se skončilo, museli jsme si dát pivo, bylo to opravdu intenzivní," směje se Václav. "Byrokraticky byl návrat úplná noční můra, já měl kompletně všechno britské, stále mám britský řidičák. A emočně to bylo taky dost náročné," dodává Jakub, ale oba tvrdí, že toho nelitují. "Byla to výzva, kterou jsme nemohli odmítnout. Bomma je o špičkové kvalitě, o odvaze experimentovat. I tím, že vsadili na nás dva, na mladé designéry. Máme volnost zkusit si věci, které bychom si jinde asi nemohli dovolit."
Co se dočtete dál
- Jaká je situace českých skláren?
- Čemu se Pollág a Mlynář v Bommě věnují?
- Jak vypadá jejich běžný den a jak odpočívají?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.