Centrem pánské módy je Itálie, ty nejlepší vlněné látky se vyrábějí v provincii Biella a Milán je zase hlavním střediskem obchodu. Všechny tyto tři elementy se potkávají v hale číslo 20 milánského výstaviště. Je červenec a v místních rozpálených uličkách probíhá prestižní veletrh Milano Unica. Právě sem přijeli nákupčí a designéři z celého světa, aby si téměř z pěti set výrobců vybrali ty, kteří jim pro nadcházející podzimní kolekce dodají své jedinečné látky.
Vstup do sekce věnované nejlepším výrobcům z Bielly je pouze pro vyvolené. Jednotlivé stánky od sebe dělí vysoké zástěny, které chrání látky před zvědavými pohledy. Tady se nevystavují na odiv nejnovější kolekce, jako tomu bývá v případě veletrhu s konfekcí. Každý si tu pečlivě střeží své zboží, z něhož návrháři budou přetvářet své vize. Bez té správné vizitky a osobních kontaktů vám vstup do prostorných "pokojíčků" jednotlivých značek zůstane odepřen a nezbyde vám nic jiného než zvědavě nahlížet dovnitř a doufat, že se vám podaří zahlédnout něco zajímavého.
Přesně takhle nakukoval přes vysoké zástěny před více než dvaceti lety i Ladislav Blažek, zakladatel české módní značky Blažek. Snažil se tehdy navázat kontakty s italskými výrobci, aby mohl zhmotnit svou představu o kvalitní pánské módě, kterou chtěl pod svým jménem nabízet. "Na začátku se na mě dívali trochu nedůvěřivě. Někde mě napoprvé odmítli, někde se nade mnou smilovali. Mým cílem bylo dostat se právě sem, do první ligy, k firmám z Bielly," říká. Sen se mu nakonec splnil. Dnes ho tu vítají se sklenkou prosecca a vřelým stiskem ruky. "Právě tohle je pro mě ztělesnění našeho úspěchu," dodává, zatímco jeho trojčlenný tým v čele s hlavní designérkou Janou Kuťkovou usedá ke stolku ve stánku značky Cerruti a začíná se probírat nabídkou látek.
Nesmrtelná modrá
Byly to právě materiály, které sehrály na cestě firmy Blažek k pozici největšího českého módního domu zásadní roli. "Když jsem začínal, přišla na trh francouzská textilka Roudière s obrovskou novinkou − materiálem z vlny, polyesteru a lycry. Zaujal mě, a vznikla tak první minikolekce pánských obleků. Byli jsme první, kdo v polovině 90. let na český trh něco takového přinesl," vypráví Blažek. Konkurence ale tehdy byla ještě veliká, existoval mimo jiné i OP Prostějov a on hledal něco nového, co by mohl českým zákazníkům nabídnout a odlišit se tak od konkurentů. Jeho první cesta vedla do Paříže na veletrh Première Vision a postupně se propracoval až sem, k těm nejuznávanějším jménům v oboru.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.