Na začátku všeho byla cesta do Argentiny a chuť pomáhat. Blake Mycoskie, zakladatel značky Toms, strávil několik měsíců v místní neziskové organizaci, během nichž se zapojil do různých projektů a jedním z nich bylo rozdávání ochozených bot dětem v chudinských oblastech. Většina z nich nikdy nevlastnila jediný pár bot a celoročně chodila bosa, což v mnoha případech znamená, že nemohou navštěvovat školu, protože obutí je jednou ze základních podmínek.

V Blakově hlavě se tak zrodil koncept obuvnické značky, jejímž smyslem existence bude boty rozdávat. Obchodní model, který slouží jako mechanismus generování pomoci nazval jednoduše One for One: za každý prodaný pár bot značka druhý pár daruje.

První várku bot rozdal po kamarádech a podařilo se mu přesvědčit i pár obchodů, aby od něj boty koupily. V jednom z nich ho zahlédl Booth Moore, přispěvatel Los Angeles Times, a druhý den o nápadu One for One vydal online článek. Do pár hodin od jeho vydání měl Blake objednávku na 2 tisíce bot. Netrvalo dlouho a Blakovi volala asistentka proslulé Anny Wintour s žádostí o rozhovor pro americkou Vogue. Prodej šel po otisknutí interview prudce nahoru, kde se drží dodnes. 

K espadrilkám vytvořil Mycoskie i kolekci slunečních a dioptrických brýlí, z jejichž prodeje se obstarává pomoc v oblasti péče o zrak. V roce 2014 k tomu přidal kávu a její prodej propojil s neziskovou organizací Water for People, která za každé prodané balení poskytne jednomu člověku 140 litrů čisté vody. O rok později vstoupily na trh kabelky Toms, jejichž koupí poskytnete tzv. birth kit, hygienický porodní balíček, který napomáhá snížení úmrtnosti matek a novorozenců při porodu.

Darovací mise, při níž se rozdávají botym voda či jednotlivé balíčky, probíhají vždy ve spolupráci s lokálními neziskovými organizaceimi ve více než 63 zemích světa. Jen pro představu, od roku 2006 rozdaly pracovníci společnosti přes 86 miliónů bot. Mycoskie je proto dnes považován za jednoho z nejvlivnějších podnikatelů na světě a jeho sociální model podnikání inspiroval mnoho lidí a firem. 

Designéři značky, jemně reagující na módní trendy, mezitím rozšířili kolekci o mnoho typů bot od kozaček, polobotek, po tenisky či sandály. Letos na podzim se tak v dámské kolekci objevuje například semišová kotníková obuv v jemné růžové a purpurové barvě. 

"Tomsky" se časem staly trochu must-have doplňkem ve skříních mnoha z nás. I když vám boty v případě espadrilek nevydrží závratně dlouho, protože se snadno ochodí, je tak nějak hezké si je koupit, protože tím zajistíte někomu alespoň o trochu lepší život.

 

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist