Který malý kluk by o ní nesnil nebo minimálně neznal "devětsetjedenáctku"… Legendární model Porsche, který měl na začátku 70. let minulého století na kahánku. Prodeje čistě sportovní kategorie automobilů se propadaly a jen málokdo z vedení automobilky počítal s tím, že by se výroba této řady mohla dožít déle než dalšího desetiletí. Situaci vystihují slova někdejšího finančního ředitele Porsche Heinze Branitzkiho z roku 1977: "Časy starých anglických sporťáků se změnily. Koncept sportovních automobilů se změnil. Dnes nestačí být sportovní, stejně důležitý je komfort." A nejen ten.
Náhrada za legendu
Vývoj v 70. letech určoval americký trh, pro Porsche naprosto klíčový. A na něm dominoval požadavek bezpečnosti. "Ten mimo jiné ztělesňoval automobil s velkoobjemovým, kapalinou chlazeným motorem vpředu a automatickou převodovkou, tedy přesný opak toho, co mohli ve Stuttgartu nabídnout," říká vedoucí oddělení průmyslového designu Národního technického muzea Jiří Hulák. Zdálo se, že pokud Porsche nevyvine automobil podle představ Američanů, neprodá v USA jediný vůz.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.