Svoje první a zatím poslední pětkové BMW jsem dostal jako firemní vůz, když jsem pracoval v managementu jedné společnosti v Londýně. Jsem sice původem ze Slovenska, ale když mi bylo patnáct let, moje matka i s námi dětmi emigrovala v roce 1987 za svým druhým manželem do Velké Británie. V tom věku bylo těžké začínat v novém místě. Navíc jsem byl už tehdy úspěšný vzpěrač a pomýšlel víc na kariéru ve sportu než finančnictví. Ale povedlo se mi oboje. Poté, co jsem si ve vzpírání splnil svůj sen a dostal se na olympiádu do Barcelony, jsme se s ženou a dětmi odstěhovali zpět na Slovensko.

Jelikož mám dnes v UniCredit Bank na starosti privátní bankovnictví jak v Česku, tak na Slovensku, strávím cestováním skutečně hodně času. Pondělí až čtvrtek jsem v Praze, v pátek v Bratislavě, o víkendu s rodinou v Nitře. Na pracovní cesty používám Hondu Legend, reprezentativní auto vyrobené v Tokiu, které jsem si nechal dovézt před dvěma lety. Pak mám v garáži historického miláčka Mercedes CL420 a na rekreační ježdění s manželkou o volném čase využíváme čtyřdveřový Jeep Wrangler v kabrio verzi. A protože máme tři děti, jako hlavní rodinné auto nám slouží bezpečný šestilitr Cadillac Escalade. Mám prostě rád vozy, které nejsou tuctové.

Když porovnávám pětkové BMW dnes a před dvaceti lety, kdy jsem ho sám řídil, je to úplně jiný vesmír, co se týká designu. Baví mě, že BMW stále nechává naklonění středního panelu k řidičovi a i některé základní ovládací prvky jsou v nové verzi stále tam, kde byly i u starého modelu. Auto jsem tak mohl testovat intuitivně a musím říct, že ergonomicky je dobře stavěné.

Protože jsem v Praze jen pár měsíců, vyzkoušel jsem i navigační systém - je velmi dobrý. Bavil mě digitální displej projektovaný na předním skle. Audio už jsem slyšel lepší, ale je pravda, že jsem ho v testovaném voze nijak neladil. Bavila mě jednoduchá konektivita s iPhonem a jeho perfektní vyobrazení na středním displeji. Parkovací kamera je perfektní ze všech úhlů, krásně naviguje při couvání. Myslím si, že s blížícím se létem člověk čím dál víc ocení možnost zapnutí klimatizace několik minut před tím, než do auta nastoupí. Taková funkce se mi u tohoto BMW líbí. Jsem také pozitivně překvapený, že už v pětkové řadě je elektricky otevíratelný kufr. Jediné, co jsem chvíli hledal, bylo otevírání tankovací nádrže, které jsem zvyklý mít uvnitř auta. Očekával bych také automatické dovírání dveří.

Z jízdních vlastností zmíním zrychlení. Z nuly na sto vůz vystřelí za necelých šest vteřin. Akorát je tak živý, že se mi ho podařilo dvakrát dostat do takového minismyku a la japonské driftování, na což nejsem od své čtyřkolky zvyklý, protože ta drží na silnici jako přilepená.

Díky využívání elektropohonu při menších rychlostech má vůz menší spotřebu ve městě než mimo město. Řekl bych, že proto je tato verze v hybridu pro městské lidi. Pro můj styl jízdy a delší vzdálenosti je proto ideálnější nějaký turbo diesel. Pro manažera, který chce sám řídit, je BMW 5 ideální auto, zato jako šoférské auto je jistě lepší sedmičková řada, kde je více místa vzadu.

Sám jsem o nákupu BMW vždy přemýšlel, ale potřebuji čtyřkolku a mám tři děti, takže mi u německé značky chybělo velké auto. Pro svoji velkou rodinu prostě potřebuji malý rodinný autobus.

 

řidič:

Raymond Kopka
Funkce: ředitel privátního bankovnictví UniCredit Bank pro ČR a SR
První auto: Ford Fiesta
Současné auto: Honda Legend, Cadillac Escalade
Jaký je řidič? Rychlý a zároveň opatrný, co rozmýšlí dvě zatáčky dopředu.

 

auto:

BMW ActiveHybrid 5
Výkon: 225 kW (306 koní)
Točivý moment: 450 Nm
Zrychlení: 5,9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 6.4-7.0?l / 100 km
Rozměry: 4899 x 2094 x 1464
Cena testovaného vozu: 2 117 626 Kč