Dodge Journey dává na sobě na první pohled znát své americké kořeny. Naše sympatie si získal vzhledem SUV – jde hlavně o vyšší světlou výšku a mohutnou přední část karosérie včetně velkých světel. Zboku už je ale jasné, že půjde hlavně o naplnění účelů MPV, i když mu dodávají šmrnc velká 19“ kola z lehkých slitin.

V našem případě kombinace červeného lakování, klasického kříže Dodge na masce chladiče a tmavá skla přitahovala pohled nejednoho zvědavce. Dodge Journey prostě působí na evropských silnicích, kde se prohání spíše oblá MPV od Citroenu, Peugeotu nebo Opelu, jako příjemná hranatá změna. Ačkoliv vyšší stavba vybízí do terénu, doporučujeme přeci jen zůstat na asfaltu, kde je hlavní teritorium tohoto vozu.

Plastové království

Uvnitř americká klasika pokračuje v podobě tvrdých plastů. Ty jsou všudypřítomné, v naší střední výbavě SXT byly ale doplněny o kůži na volantu a hliníkový dekor okolo řadící páky. Tyto prvky vnesly do plastového království vítané osvěžení. V dnešní době opravdovým unikátem je nekompromisní obdélník kapličky s přístroji. Takové hrany se už jen tak nevidí a připomínají vozy produkce tak třetí čtvrtiny minulého století. Na druhou stranu jde o osobité řešení a s vozem docela koresponduje. Budíky jsou dobře čitelné, jen nám chybělo zvýraznění limitních rychlostí 30, 50 a 130 km/h u rychloměru, který na svůj zaoceánský původ odkazuje také mílovou stupnicí.

Ač se sedí vysoko a vzpřímeně, podobně jako u plnokrevných SUV, rozměrná a vysoká palubní deska navozuje lehce stísněný dojem. Problém je s výhledem šikmo vpřed, protože A-sloupky spolu s velkými zpětnými zrcátky tvoří velkou překážku. Použitý multimediální systém s 30 GB pevným diskem, schopností přehrávání MP3, připojením externích zařízení, navigací GPS, couvací kamerou a LCD displejem zabudovaným na do horní části palubní desky nás potěšil. Stojí ale 44 tisíc korun navíc. Pokud netrváte na navigaci, dostanete zbytek s jen o 10 GB menším diskem za pouhých 6750 korun.

Pohodlí na prvním místě

To na co američtí výrobci kladou velký důraz, je klimatizace. Také v případě Dodge Journey je vše na evropské poměry až nadstandardní. V horkém létě totiž nepřijdou zkrátka ani cestující na zadních sedadlech, kteří mají díky dokonalým rozvodům přísun čerstvého chladného vzduchu ze samostatných otvorů ventilace ve stropě. Mohou ji také samostatně regulovat otočnými ovladači. Opravdovým luxusem jsou velké dveře, které se v případě druhé řady otevírají takřka do 90stupňového úhlu a dělají tak z nastupování snadnou záležitost.

Vůbec, cestování v Dodge Journey se během týdenního redakčního testu neslo v naprosté pohodě, přesně jak člověk od amerického MPV očekává. Sedadla v první a druhé řadě nabízí příjemné pohodlí a podpěru těla. Horší je to trochu v zatáčkách, ale Journey neslouží k nějakému závodnímu průletu okreskami. Důležité je místo před nohami a toho je dostatek. V našem případě jsme měli k dispozici i třetí řadu sedadel, která jsou ale již tradičně nouzová. Pokud máte menší děti, budete ji vítat nejen vy, ale ratolesti, které se budou vzadu cítit příjemněji než na větších místech v druhé řadě.

Dodgey Journey se sedmi místy ale trpí nedostatkem prostoru v zavazadelníku. Pokud jede plně obsazený, zbývá vzadu těžko využitelných 167 litrů. Tak málo prostoru pro zavazadla snad nemá ani dvoumístný sporťák. Pokud se ale zbavíte třetí řady sklopením ke dnu kufru, získáte už 784 litrů, což je dost, na evropskou špičku to ale nestačí. Dalším řešením je zakoupení verze jen s pěti místy k sezení, záleží na preferencích zákazníka. Vždy ale počítejte s vysokou nakládací hranou, která je naštěstí v rovině se dnem zavazadelníku. Souvisí to se stavbou vozu jako SUV.

Evropská klasika

Až doteď to vypadalo, že máme co dočinění s typickou Amerikou. Otočení klíčkem ale znamená, že teď budeme mluvit jako v Evropě. Dodge Journey totiž pohání čtyřválcový turbodiesel od Volkswagenu o objemu 2,0 litru. Známá klasika, kterou už jsme měli v rukou mnohokrát u koncernových vozů střední nebo nižší střední třídy. Nepostrádá systém common-rail, ovšem pod hůře odhlučněnou kapotou Američana se projevuje hrubě, jako bychom se vrátili o nějaký ten rok zpět k systému čerpadlo-tryska.

Výkon 103 kW dostupný ve 4000 otáčkách v minutě znamená ve srozumitelnějším překladu 140 koní. To není žádná sláva, zvláště když uvážíme, že Dodge Journey váží 1990 kg. Bez posádky! Naštěstí je tu alespoň nějaká útěcha v podobě točivého momentu 310 Nm, který je k dispozici ve chvílích, kdy se turbodmychdalo snaží naplno pracovat (1750 až 2500 otáček). Výsledná hodnota stokilometrové rychlosti překonané za 11,6 sekundy a maxima 182 km/h tak není opravdu úchvatná.

Nesmíme ale zapomínat, že Dodge Journey žádným trhačem asfaltu není a také nikdy neměl být. Charakteru poklidné pohodové jízdy odpovídá i trochu nepřesná 6stupňová manuální převodovka s vysokou pákou a přeposilované řízení, které dává v podstatě nulové informace o dění pod koly. Hlavní je, že tu je podvozek, který je naladěn na příjemné překonávání nejedné nerovnosti, i když ostřejší výmol dá posádce také znát. Celkově se však nedá kritizovat.

Na dlouhé výlety

S Dodge Journey můžete počítat nejlépe na dlouhé cesty za dovolenou. Odmění se vám ještě přijatelnou spotřebou. V kombinaci by měl zvládat 6,5 litru nafty na sto kilometrů, my jsme nakonec v testu jezdili za osm. Je to dobrý výsledek, když si představíme, jak dvě tuny tuhé masy trápí evropský čtyřválec. Když budete dodržovat limity, bude cesta příjemná, nad dálničních 130 km/h už ale ruší větší aerodynamický hluk a vyšší otáčky motoru (i když má šestku).

Dodge Journey 2.0 CRD rozhodně nezaujme rychlostí ani kvalitou zpracování. Je ale dobrou volbou z hlediska ceny, bohaté výbavy a levných příplatků. Mít v základu třízónovou klimatizaci, tempomat, 19palcová kola, filtr pevných částic, tmavá skla a další užitečnou výbavu je za cenu 751 tisíc korun opravdu příjemné. Připočítejme k tomu velkou prostornost a pohodlí pro posádku a máme z toho příjemný crossover s osobitým stylem.

Výsledná známka: 2-
Plusy: cena, prostornost, výbava
Mínusy: motor, tvrdé plasty, malý zavazadelník

Základní cena v provedení SXT: 751 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  61 650 Kč
Celková cena: 812 650 Kč

Parametry

Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW (140 koní) / 4000 ot./min.
Maximální točivý moment 310 Nm / 1750-2500 ot./min.
Převodovka manuální 6stupňová
Maximální rychlost 188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,6 s
Udávaná spotřeba město 8,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km
Spotřeba během testu 8 l/100 km
Provozní hmotnost 1990 kg
Délka / výška / šířka  4888 / 1691 / 1878 mm
Rozvor 2890 mm
Zavazadelník / po sklopení  167 / 784 l

Výbava: Přední, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní alarm se systémem SENTRY KEY, dálkový ovladač s imobilizérem, elektronické Informační centrum vozidla – EVIC, ABS, brzdový asistent, elektronický systém zamezení převrácení vozidla, ESP, TCS, opravná sada pneu - Tire Repare Kit, sledování tlaku v pneumatikách (displej - signál + monitorování jednotlivých kol), 7sedadlová verze, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné - 6ti směry, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, sedadlo řidiče a spolujezdce vyhřívané, tří-zónová klimatizace s ovládáním regulace druhé řadě sedadel, elektricky ovládaná okna (řidič One-Touch system), elektricky ovládané zámky dveří vč. ovladače, elektricky vyhřívané okno zadních dveří včetně stěrače, elektrochromatické zpětné zrcátko řidiče - tlumení den/noc, středová loketní opěrka vč. konsole s odkládacím prostorem, tempomat, tónovaná skla oken - solar control, U-Connect Hands-Free komunikace (rádio), volant potažený kůží s ovládáním audia, Volant nastavitelný všemi směry, vyjímatelná dobíjecí LED svítilna integrovaná zavazadlovém prostoru, 19" x 7.0" disky kol z lehkých slitin stříbrné, filtr pevných částic, přední mlhová světla, zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky sklopná, tmavá zadní skla oken s UV filtrem, tlakové ostřikovače předních světlometů, zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky sklopná

Příplatková výbava: Metalický lak (+17.750,-Kč), ENTERTAINMENT GROUP -MyGIG® system - Rádio AM/FM/RDS/MP3/CD DVD navigační (mapování ČR) (REW), LCD obrazovka itegrovaná v horním panelu přístrojové desky, Zesilovač 380 WATT, Reprosoustava - 6x reproduktor Infinity ® + Subwoofer, 30GB Hard Disc Drive, ParkView ™ - integrovaná parkovací kamera v zadních dveřích, Dálkové ovládání systému (+44.000 Kč)