Usednout za volant Audi Q7 V12 TDI jsme měli možnost už v německém D#251#sseldorfu, kam nás na konci léta pozvalo české zastoupení automobilky. V sychravých dnech listopadového podzimu jsme ale neodmítli delší vyjížďku v okolí Berouna a vůz jsme pořádně prověřili. Zvláště v klikatých silničkách vedoucích k zámku na Dobříši. Než se ale pustíme do jízdního testu, pojďme si nejprve tento kolos z Ingolstadtu pořádně prohlédnout.

Ještě větší než původně

Neznalí by jistě mnoho rozdílů nenašli, upoutala by je nejspíš jen nová řada LED pro denní svícení. Q7 s dvanáctiválcem pod kapotou oproti „běžnému“ modelu povyrostla, na šířku teď měří rovné dva metry. Ve spodní části jsou teď velké nasávací otvory pro chlazen keramických brzd a lehkou úpravou prošly i světla na zádi. Suma sumárum, dalo by se říci, že Q7 prošla lehkou omlazovací kůrou, kterou by se mnozí výrobci nestyděli označit za facelift. Už docela známému vozu to jednoznačně prospělo a během testu jsme se setkávali i se zájmem kolemjedoucích řidičů.

Jestliže interiér prošel úpravami, pak uvnitř toho mnoho nového nenajdete, s tím, že Q7 V12 TDI je samozřejmě přeplněna vrcholnou výbavou, stejně jako je tomu u sportovních modelů s R od Audi. Od SUV s délkou 5063 mm a třímetrovým rozvorem nemůžete očekávat nic jiného, než opravdu velkou dávku vnitřního prostoru. Na předních luxusních sedadlech, které tělo řidiče i spolujezdce pevně obejmou, se sedí královsky, ve vrcholné pozici nad okolním provozem. Vzadu je dost místa pro tři a to nemluvíme o zavazadelníku, který v základu poskytuje 775 litrů, po sklopení pak 2035 litrů.

Na palubní desce je vidět, že patří k těm starším z nabídky značky, ale to rozhodně neubírá na její atraktivnosti. S nadšením jsme zjistili, že došlo k vylepšení navigačního systému, který má vyšší rozlišení. Slícování palubní desky je příkladné a všude převažují luxusní materiály. Audi začala na domácím trhu do svých aut lepit varovné nálepky s maximální doporučenou rychlostí pro daný model. My našli vedle rychloměru červený kroužek s hodnotou 240 km/h.

Třísetkilový blok

Hlavním lákadlem tohoto modelu ale nejsou ani špičková výbava ani lehké změny v designu. Opravdová lahůdka se totiž skrývá pod kapotou. Největší naftový motor na světě disponuje 12 válci a pochází ze závodního speciálu Audi R10, který se účastní slavných 24hodinových závodů v Le Mans. Tento common-railový blok vážící přes 300 kilogramů disponuje opravdu úctyhodnými a lehce zapamatovatelnými parametry: 500 koní a 1000 Nm točivého momentu.

U dieslových čtyřválců se člověk může bát rušivého chrchlání, pětiválce už běží hladčeji a šestiválce se benzínovým jednotkám takřka vyrovnají. Stačí zmáčknout tlačítko START a zjistíme, že tento dvanáctiválec se svým chodem může směle rovnat ušlechtilým benzínovým osmiválcům. Nemáte šanci poznat, že tenhle motor běží na naftu. Naopak, dunění od výfuků prozrazuje jeho maximální potenciál, přičemž musíte stát spíše venku. Do kabiny pronikne hluku jen málo.

Vše se ale změní poté, co do útrob motoru naženete maximální množství paliva. V tu chvíli vás čeká pořádný kopanec do zad. Dvanáctiválec vydává zuřivý hukot plný energie a síly, stala se z něj nezkrotná bestie, která dokáže tohle 2,6 tuny vážící monstrum vystřelit na stovku za 5,5 sekundy. Navíc váhový údaj platí pro prázdné auto a tak může maximální hmotnost stoupnout až ke 3,4 tunám. To už je opravdu za hranicemi běžných norem. Audi dlouho uvažovalo, že tenhle motor dá i pod kapotou sportovního Audi R8. Kdo ví, ale něco nám říká, že by to zněj udělalo zatraceně ostrou záležitost.

Neomezená síla

Výkonností maximum pěti stovek koní leží v 3750 otáčkách a vede k němu celkem přímá a rychlá cesta 1000 Nm mezi 1750 až 3250 otáčkami. Kdybychom měli pod rukou manuální převodovku, bylo by jedno, na který stupeň se rozjedeme. Takový zátah se prostě nezastaví před ničím a dynamické rozdíly mezi autem jen s řidičem a plně naloženým budou minimální. Jedinou možnou volbou jen 6stupňová automatická převodovka Tiptronic S, která byla jediná z koncernové nabídky schopná poradit si s takovou porcí síly. To také Audi omlouvá, proč nezařadila do nabídky vynikající dvouspojkový automat DSG.

Není si však na co stěžovat Tiptronic S sází hbitě jednu rychlost za druhou a pomoci mu můžete i páčkami pod volantem. Je to ale spíše zbytečné, protože při normálním režimu, kdy po vozu nic nechcete, řadí vysoko a snižuje tak spotřebu nízkými otáčkami. Navíc je těchto případech motor takřka neslyšitelný – typicky při dálničním omezení, kdy spíš hlučí vzduch lámající se přes obrovská zpětná zrcátka. Při sportovním režimu zase nechá motor vysoko vytočit a jedná stejně rychle s minimem škubání.

Na dálnici střela

Audi Q7 V12 TDI se ukazuje jako dálniční stíhačka, která prostě zrychluje kdykoliv na jakoukoliv rychlost, jediným omezením je samozřejmě německý nápad v podobě elektronického maxima 250 km/h. Budík cejchovaný na 310 km/h ale určitě popožene nejednoho majitele k myšlence na odstranění této bariéry. Tam kde se ale dvanáctiválcová Q7 neukazuje v nejlepším světle, jsou okresky.

Což o to: s takovou porcí síly se předjíždí jedna báseň, stejné je to na výjezdech ze zatáček a možnost nastavit podvozek do komfortního nebo sportovního režimu je opravdu příjemná. Audi Q7 si s sebou ale táhne břemeno oné šílené hmotnosti, která se projevuje při každém zatočení volantem. Ten by, mezi námi, zasloužil také troch více kontaktu mezi řidičem a koly. Stačí oprášit znalosti středoškolské fyziky, konkrétně Newtonova vzorečku, kde se kinetická energie rovná polovině hmotnosti tělesa, krát jeho rychlost na druhou. Okamžitě je jasné, s jakou chutí by kolosální Q7 chtěla vyplout ze zatáčky. O sportovním průjezdu si tedy můžete nechat jenom zdát. Naše slova podporují i keramické brzdy v základní výbavě  s kotouči o průměru 420 mm vpředu a 370 mm vzadu. Co jiného by mohlo tuhle věc zastavit!

Příliš velké sousto?

Audi Q7 V12 TDI je absolutním vrcholem, který může automobilka v segmentu SUV nabídnout. V síni slávy má určitě své místo, obáváme se, že na českých silnicích ale příliš ne. O tom, že se neúspěchu bojí i sami zástupci Audi svědčí fakt, že zatím nemají ani plány, kolik dvanáctiválců příští rok prodají a že testovací auto mělo raději německou značku. Při základní ceně 3.256.000 korun se není čemu divit. Tento výtvor je určen pro lidi s neomezenými prostředky, kteří se navíc nepodívali do ceníku a nenašli o polovinu levnější Q7 4.2 TDI s časem na stovku jen o 0,8 sekundy horším.

Výsledná známka: 3
Plusy: Motor, image, prostornost
Mínusy: Cena, hmotnost, velikost

Základní cena: 3 265 000 Kč

Paramtery

Objem motoru 5934 ccm
Maximální výkon 373 kW (500 k) při 3750 Nm
Maximální točivý moment 1000 Nm při 1750 - 3250 ot/min
Převodovka 6stupnová automatická
Maximální rychlost 250 k/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,5 s
Kombinovaná spotřeba 11,3 l/100 km
Spotřeba během testu 16 l/100 km
Provozní hmotnost 2600 kg
Délka / výška / šířka  5063 mm / 1737 mm / 2000 mm
Rozvor 3002 mm
Zavazadelník / po sklopení  775 l / 2035 l