Víte co se traduje o historii luxusní limuzíny Lexus LS? Než se značka pustila do vývoje, koupila si po jednom BMW 7 a Mercedes-Benz S. Rozebrala je do posledního šroubku a pak teprve postavila LS, aby byl ještě lepší. Na podobný postup vypadá i žihadlo IS F. Tentokrát šlo zřejmě pod kudlu BMW M3, protože IS F má trochu více koní, ještě více točivého momentu a navíc je pohodlnější. Nevěříte? Tak čtěte dál.

 

Motor se nevešel

 

Už samotný sedan IS je docela pohledným vozem. IS F jde ale ještě dál. Aplikace sníženého podvozku, sportovní modré metalízy, dravé čelní masky, nárazníků nebo spoilerů udělala své. Protože je osmiválcový motor opravdu pořádný macek, byla přepracovaná přední kapota, která je vyšší a dělá tak vozu výrazný čumák. Nádherným šperkem jsou kola z lehkých slitin BBS o velkosti 19 palců. Záď zase zdobí čtveřice výfuků poskládaných do dvojice nad sebe. Při bližším zkoumaní ale zjistíte, že je to bohužel atrapa. Koncovky jsou zabudované do nárazníku a od opravdového zdroje dramatického brumlání je dělí značná mezera.

Pracoviště řidiče je samozřejmě v duchu značky, tedy na nejvyšší úrovni. V kapličce najdeme dva velké modře podsvícené budíky, které se po nastartování protočí a postupně rozsvítí. Multifunkční volant sice nemá příliš sportovní tvary, ale do ruky padne skvěle, stejně jako páčky pod ním, které slouží k manuálnímu řazení. Ostatně, vše, čeho se v kabině dotknete, vás bude na bříškách prstů laskat. Na dotykový displej multimediálního systému se také dobře zvyká.

 

Pohodlí v každém případě

 

A to nemluvíme o sportovních, bohatě tvarovaných sedadlech, s naprostou samozřejmostí potažených tou nejlepší kůží, která svou vůní vyplňuje kabinu a navozuje klubovou atmosféru. Sedí se zde velice pohodlně, přesto ale zároveň pevně, tak, aby se při sportovní jízdě řidič „netopil“. Ve druhé řadě je místo pouze pro dva, prostřední místo nahradila trochu méně luxusní plastová plocha, na kterou se dá vyklopit loketní opěrka. Stejně by se zde ale ve třech nedalo sedět, protože už ve dvou je to problematické. Stěžovat si budou hlavně vyšší postavy, když budou koleny tvrdě brousit o záda sedaček před nimi.

Zavazadlový prostor je na tento typ auta více než dostatečný – 378 litrů. Jde tedy o stejnou velikost jako v případě běžného IS. Pokud jste opravdu odvážní a vyrazíte s IS F třeba na hory, můžete také dvoje lyže prostrčit otevíracím prostorem vprostřed zadní lavice.

 

Nekoukat!

 

Když jsme v redakční garáži otevřeli kapotu, naskytl se nám pohled, který jsme tak trochu čekali. Moderní je motory zakrývat, ale Lexus je v tomto mistr. Takže když je obrovský pětilitrový osmiválec V8 v královské limuzíně LS 600h skrytý pod jednolitou plastovou deskou, nemůže se v případě IS F stát nic jiného. No, nevadí, stejně víme, že se hlavní změny oproti motoru v limuzíně odehrály hluboko uvnitř tohoto masivního bloku. Na agregátu se totiž tlupa techniků vyřádila asi nejvíce a pořádně ho vyšperkovala o přídavky a nové materiály, jejichž dlouhým seznamem vás tady vůbec nehodláme zdržovat. Stejně vám to bude jedno, když poprvé nastartujete tlačítkem a osmiválec zaburácí. Pak už se totiž budete soustředit jenom na jízdu.

Máte k tomu hned několik důvodů. Tím prvním je výkon 423 koní. Není to sice nejvíce v historii osmiválců, na tenhle sedan střední třídy to ale stačí víc než dost. Navíc díky tomu poznáte práci čistého atmosférického motoru, žádné turbohrátky! Druhým je brutální točivý moment 506 Nm. To vše dohromady pro IS F znamená stovku pokořenou za 4,8 sekundy a maximální rychlost 270 km/h (s omezovačem). Pamatujete ještě na náš test Porsche 911 Carrera S? To stovku zvládlo jen o desetinku dříve.

 

Osudová osmička

 

Geniálním dílem je osmistupňová (ano, čtete dobře: 8, slovy „osm“) automatická převodovka. Zatvrzelí příznivci manuálu mají smůlu, když ji jednou vyzkouší, na nějaké škubání pákou zapomenou. Automatika je bleskurychlá, řadí hladce za každých okolností a to i v případě, že tlačíte plynový pedál až k podlaze. Můžete zapomenout na všechny starosti a dát levé noze odpočinek. A když přece jen zatoužíte po vlastním volení stupňů, stačí přepnout do manuálního režimu a klikat kovovými páčkami pod volantem. Funguje to stejně rychle. Systém navíc pípnutím radí, kdy zařadit výš nebo níž. Někomu to může vadit, na druhou stranu pak nemusíte sledovat otáčkoměr a bát se omezovače.

A to nejsme zdaleka u konce. Musíme také vyzdvihnout skvělý podvozek, který je prostě perfektní. Je tuhý, a auto drží skvěle v zatáčce, kdy nedovolí sebemenší náklon. Při jízdě to poznáte velmi dobře, ale nerovnosti vás vyloženě nerozhází. Špatně se to popisuje, chtělo by to spíše zažít: auto do puntíku opisuje terén, a tak je jízda tvrdá, pohodlí posádky ale není tak narušené, protože se dovnitř nárazy nepřenáší, ale ještě dříve se absorbují.

Technologické úpravy motoru mají za následek také nádherný zvuk, který se mění s tím, jak ručička stoupá po obvodu otáčkoměru. V nízkých otáčkách si to osmiválec pěkně vrní a čeká na povel. Stačí ale překonat nějakých 3800 otáček v minutě, kdy se na plno otevře sání. Zvuk se radikálně promění v nádherný řev čistého osmiválce, který projede celým tělem a zařídí husí kůži. Nejen vám, ale i kolemjdoucím.

 

Žravá zábava

 

Lexus IS F je navíc neskutečně zábavný. Můžete ve třech fázích vypínat elektronické asistenty a jejich absence vás pustí pokaždé o kousek dál. Koncepce vozu s těžkým motorem vpředu a náhonem na zadní kola zaručuje hodně kouře od pneumatik. Bez elektroniky Lexus IS F pošlete do hodin velice snadno. A driftovat se s ním naučíte během několika málo minut. Sami jsme si to ověřili na našem oblíbeném letišti, kde jsme s IS F strávili opravdu zábavné odpoledne.

I tento odpolední dýchánek pak měl vliv na výslednou spotřebu, která se vyšplhala na závratných 16 litrů benzínu na 100 kilometrů. Výrobce uvádí 11,4 litru v kombinaci, čehož by mohli masochisté dosáhnout, normální zákazníci ale budou využívat potenciál tohoto vozu na plno. Oblíbený bude u dálničních letů, při kterých točí motor díky osmikvaltu takřka zanedbatelně a podílí se tak na nižší spotřebě. Škoda, že v kombinaci s menší nádrží může ukazovat palubní počítač dojezd něco kolem 280 kilometrů.

 

Udělejte si radost

 

Lexus IS F je dokonale zkonstruovaná hračka, nejen pro multimilionáře. Při ceně 1,8 milionu korun totiž nabízí tu nejvyšší možnou výbavu a oproti jiným sportovním vozům také hodně zábavy za ještě přijatelné peníze. Ostrý sedan navíc není tolik nepraktický jako kupé a dá se využívat k běžným cestám, nejen o víkendu. Jestli vás baví jezdit zatáčky bokem a s pořádným zvukovým doprovodem, Lexus IS F je pro vás to pravé.

Výsledná známka: 1-
Plusy: zvuk, výkon, komfort, převodovka
Mínusy: vysoká spotřeba kombinovaná s malou nádrží

Základní cena: 1 799 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  23 000 Kč
Celková cena: 1 822 000 Kč

Paramtery

Objem motoru 4969 ccm
Maximální výkon 311 kW (423 k) při 6600 ot/min
Maximální točivý moment 506 Nm při 5200 ot/min
Převodovka 8stupňová automatická
Maximální rychlost 270 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,8 s
Udávaná spotřeba město 16,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,4 l/100 km
Spotřeba během testu 16 l/100 km
Provozní hmotnost 1700 kg
Délka / výška / šířka  4575 mm / 1440 mm / 1800 mm
Rozvor 2730 mm
Zavazadelník 378 l

Výbava: ABS, EBD, TRC, VSC, BA, čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, vypínatelný, boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock“, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x) s předpínači a omezovači tahu (vnější sedadla), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), dětská pojistka v zadních dveřích, přední mlhovky zabudované v nárazníku, halogenové světlomety s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s regulací dosahu světla, systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start“, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 19“ kovaná kola BBS z lehkých slitin s pneumatikami 225/40 vpředu a 255/35 vzadu, brzdová a zadní světla ze světelných diod, systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné (vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu), přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, anténa zabudovaná do zadního skla, 8stupňová automatická převodovka, kožená sportovní sedadla, tempomat, audiosystém Mark Levinson (konektor pro přenosné audio zařízení, 14 reproduktorů), navigační systém s DVD, připojení Bluetooth, hlasové ovládání, parkovací kamera, automatická klimatizace (oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu), volant ( tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený perforovanou kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje), palubní počítač, ukazatel vnější teploty, optitronové měřicí přístroje, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavěnou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, střední loketní opěrka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky

Doplňková výbava: Metalíza (+ 23 000 Kč)