Ano, model IS 220d je základním a nejdostupnějším Lexusem v nabídce. Aspoň do té doby, než japonští inženýři dokončí ještě levnější auto, ale to zřejmě chvilku potrvá. Takže tu máme vůz, který stojí na počátku celé nabídky. Jenže nabídka této značky není jen tak ledajaká. Najdeme v ní opravdu kvalitní vozy a podle toho vypadá (i stojí) základní model.

A jak to tak v automobilovém světě chodí, nejlevnější modely mají nejslabší motor. A protože se už určitě nemůžete dočkat podrobností o vůbec prvním dieselu pod kapotou Lexusu, nebudu to zdržovat a přejdu rovnou k tomu nejpodstatnějšímu.

 

Dieselový jedináček

 

Jak už bylo řečeno, nejen že se jedná o vznětový motor, IS 220 d je osazen jako jediný z celé palety vozů pouze čtyřválcovým agregátem. Ptáte se, co pod kapotou tento motor dělá? Nabízejí se v podstatě dvě odpovědi. Diesel je, možná dnes už byl, v módě. A tak Lexus pochopitelně přinesl také jeden příspěvek do tak oblíbené kategorie. Druhým vysvětlením je ekologická orientace značky.

V postatě každý model v nabídce Lexusu má svou hybridní verzi. Jenže řada IS je příliš malá na to, aby do ní byl instalován hybridní pohon. Ne že by se tam nevešel, ale v tomto případě by byl zavazadlový prostor doslova plný akumulátorů, což nejde. Takže ekologickou hybridní verzi zastává tato vznětová.
To se povedlo

Motor pochází samozřejmě od Toyoty a ta to s naftou nadmíru umí. V  Lexusu je ovšem vše  dotaženo hodně blízko k dokonalosti. Obecné údaje hovoří o trubodieselu, který disponuje 130 kW při 3600 ot. / min. a maximálním točivém momentu 400 Nm v rozmezí od 2000 – 2600 ot. / min. Maximální rychlost je stanovena na 215 km/h a kombinovaná spotřeba činí 6,3 l/100 km. Tolik k úvodnímu seznámení. Pojďme se na motor podívat trochu podrobněji.

Hliníkový diesel disponuje, jako dnes už skoro každý, vstřikováním common rail třetí generace. Znalí čtenáři už tuší, že jsou zde použity speciální, takzvané piezoelektrické vstřikovače. Nechci zabíhat do detailů a proto jen řeknu, že tyto vstřikovače umí být pekelně rychlé, což je dobré pro kvalitu spalování, výkon a hlavně produkci emisí.

 

Ve jménu ekologie

 

O snížení emisí se starají ještě další dvě zařízení. Tím prvním je recirkulace výfukových plynů, kdy se část výfuku přivádí přes chladič zpět do sání, čímž se výrazně omezí produkce oxidů dusíku. Druhým bojovníkem s emisemi je katalyzátor s přesným názvem Lexus DPNR. Ten se stará především o pevné částice.

Osobně pochybuji o tom, že by si tento motor někdo zvolil kvůli tomu, že produkuje relativně málo emisí. Důvody budou někde jinde a nebude to jenom příznivá spotřeba. Ta se po testu zastavila na číslici 8,3 l/100 km, ale to jen díky sportovnímu paketu (ten totiž obsahuje zkrácený stálý převod. Základní nabídka o původní větší velikosti tedy poskytne spotřebu o nějaký ten litřík nižší). Vzhledem k tomu, jak vůz jezdil, to není vůbec špatná hodnota. Ale než se pustíme do jízdních vlastností, musíme zmínit ten pravý důvod a hlavně největší plus celé této jednotky.

 

Tichý a přesný

 

Přestože se jedná o diesel, je příkladně klidný a tichý. A to v podstatě pořád, pomineme-li studené starty. Do kabiny proniká opravdu minimum vibrací a o hluku ani nemluvím. Vše funguje na jedničku a během testu, k mému velkému překvapení, se našli i poměrně znalí lidé, kteří si během jízdy mysleli, že je pod kapotou umístěn benzinový motor.

Hodně jsem byl také zvědavý na manuální šestistupňovou převodovku. Do tohoto testu jsme vždy jezdili s výbornými automatickými převodovkami. Jaký tedy je manuál? No co byste čekali. Patří k těm nejpřesnějším, i když... Ale to bychom byli už hodně nároční. Běžný řidič musí být s takovouto převodovkou nadmíru spokojen.

Takže vzhůru do ulic. Příděl newtonmetrů vrcholí na hodnotě 2000 ot/min a pokračuje ještě dalších 600 ot/min. Za volantem jsem vzpomínal na GS a jeho konstantní zátah kdekoli. To zde opravdu nehledejte. Je to sice kvalitní motor, ale pořád to je diesel. Takže mimo zmiňovanou oblast zázraky nečekejte. Ale není problém si na to zvyknout.

Dynamika vozu je na podobné úrovni jako kupříkladu dvoulitrová Octavia RS. Škoda jen, že stabilizace je až moc aktivní a nejde úplně vypnout. Protože IS umí být také velmi zábavným automobilem. Přední i zadní nápravy využívají části vyrobené ze slitin hliníku. Díky tomu jsou tyto prvky lehčí a snižuje se tím pádem takzvaná neodpružená hmotnost. Jednoduše řečeno, zvyšuje se stabilita vozu. Zadní poháněná kola využívají víceprvkové zavěšení a to má také příznivý vliv na chování vozu během jízdy. Pro běžného řidiče to všechno dohromady znamená možnost  “řezat“ zatáčky, jak je mu libo.

 

Ještě k tomu je pěkný...

 

Můžete namítnout, že podobné vlastnosti přinášejí i jiná vozidla. Například hodně povedená dieslová varianta od BMW. To je jistě pravda, ale! Ať si každý říká co chce, tento Lexus je ve své kategorii jedno z nejhezčích vozidel, což není úplně malý trumf. Dynamické křivky a vůbec celý profil vozu můžete posoudit ve fotogalerii. Během jízdy si rozhodně na nezájem okolí stěžovat nemůžete. Přestože je už znát, že prodej vozů Lexus (zejména tohoto typu) jde nahoru, stále se jedná o celkem výjimečné vozidlo.

Které kromě svého zajímavého motoru a povedeného vzhledu přináší patřičný luxus. Pořád jde o značku, která na svých cestujících nešetří luxusními prvky. V tomto případě je vše zabaleno do trochu menší podoby. Poprvé jsme v interiéru nenašli kožené sedačky. Náš vůz disponoval paketem Sport. Ten obsahuje sportovní látkový potah a musím říci, že se mi líbil snad ještě více nežli kůže. O interiéru se asi nemusím dlouze rozepisovat, jde totiž přesně v duchu značky.

Kvalitní materiály i zpracování jsou znát všude. Na to vše už jsme si v případě Lexusu zvykli a poslední testovaný kousek není výjimkou. Polemizovat snad jen můžeme nad trošku uměle vyhlížejícím “dřevěném“ obložení, které ovšem naše verze neměla.

Startuje se tlačítkem, než motor naskočí, ručičky se prolítnou po své stupnici, volant se vysune, sedačky si můžete elektricky nastavovat libovolně podle potřeby a tak dále. O samotném interiéru bych mohl psát a psát a psát… Každý si o něm udělá obrázek po nahlédnutí do seznamu výbavy. Koho by snad zajímalo, jak je na tom tento Lexus s prostorem, nemusí se bát. Zde je ona informace. V předu místa dostatek, možná v okolí hlavy bychom snesli více místa. Vzadu budiž, ale místo v okolí hlavy tady už citelně schází. Do kufru naložíte asi vše potřebné, pokud se zrovna nepotřebujete stěhovat. Sympatický je alespoň otvor na převoz delších předmětů.

 

A smozřejmě cena

 

Tak, a kdo stále pochybuje o kvalitách daného modelu, na něj si připravil Lexus velký trumf na závěr. Tím je samozřejmě cena. Ta začíná pod hranicí sedmi set tisíc. Za tuto cenu dostanete velmi slušně vybavené vozidlo. Je pravda, že v našem případě stačily dva příplatkové pakety a rázem jsme povyskočili o dvě sta tisíc výše. Ale pořád zůstáváme vzhledem ke kvalitám vozu a pořádné porci výbavy v rozumných mezích.

Co tedy říci závěrem? Ten první Lexus v nabídce není žádné “mýdlo za dvě padesát“. Má svou kvalitu a dieselová varianta má pro řadu lidí určitě také smysl. Se zkráceným stálým převodem umí být hodně hbitý. Takže než si pořídíte svojí novou dieselovou Octavii RS 2.0 TDI, svezte se tímto Lexusem. Vřele doporučuji.

Výsledná známka: 1-
Plusy: spotřeba, image
Mínusy: drahé příplatky a servis

Základní cena: 699 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  238 000 Kč
Celková cena: 937 000 Kč

Parametry

Objem motoru 2231 ccm
Maximální výkon 130 kW (174 k) / 3600 rpm
Maximální točivý moment 400 Nm / 2000 - 2600 rpm
Převodovka 6-stupňová manuální
Maximální rychlost 215 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
Udávaná spotřeba město 9,5 l / 100 km
Spotřeba mimo město 6,2 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 7,4 l / 100 km
Spotřeba během testu 8,3 l / 100 km
Provozní hmotnost 1655 kg
Délka / výška / šířka  4575 mm / 1425 mm / 1800 mm
Rozvor 2730 mm
Zavazadelník 378 l

Výbava: ABS, TRC, VSC, BA, VDIM, čelní, boční a kolenní airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, alarm s dvojitým zámkem dveří, bezpečná karoserie, ochrana proti bočnímu nárazu, sloupek řízení pohlcující energii nárazu, ochrana krční páteře u předních sedadel (WIL), bezpečnostní tříbodové pásy s předepínači a omezovači tahu, optický a akustický systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, ISOFIX 2x vzadu, dětská pojistka vzadu, přední mlhovky, halogenové světlomety, bezklíčkový systém nastupování a startování, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadelníku, 16“ kola z lehkých slitin + pneu 205/55 R16, brzdová zadní světla z LED diod, systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, vnější zpětná zrcátka (sklopná, vyhřívaná, elektricky ovládaná, s automatickou změnou polohy při zařazeném zpětném chodu, s povrchem odpuzujícím vodu), přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, stěrač čelního skla s vyhřívaným uložení, s automatikou stírání-ostřik, anténa zabudovaná do zadního skla, sedadla s látkovými potahy, tempomat, audiosystém s měničem na 6 disků CD/MP3/WMA 13 reproduktorů, automatická klimatizace, pylový filtr, tříramenný volant, potažený kůží, s ovládáním audiosystému, palubní počítač, multifunkční informační displej, ukazatel vnější teploty, optitronové měřicí přístroje, elektrický posilovač, elektrická okna, středová konzola s věstavěnou odkládací přihrádkou, střední loketní opěrka, popelníky vpředu a vzadu, držák nápojů, háčky na šaty vzadu.

Doplňková výbava: Paket Sport – elektrická přední sedadla potažená sportovní látkou s vyhříváním, paměť jejich nastavení, 18“ kola z lehkých slitin, pneu 225/40 R18 vpředu a 255/40 R18, parkovací asistent (parkovací senzory vpředu a vzadu), bi-xenonové přední světlomety s ostřikovači, adaptivní přední světlomety, samosvívací vnější a vnitřní zrcátko, elektricky stavitelný volant, hliníkový vzhled prahů předních dveří, děrované sportovní pedály a opěrka nohou, kratší stálý převod (115 000 Kč)
Paket Mulritmediální a navigační systém – 7“ dotyková obrazovka, navigační systom DVD s dynamickou navigací, připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth, audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory, přehrávač 6 disků DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace – audiosystém – klimatizace – telefon) (100 000 Kč),
Metalický lak (23 000 Kč)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist