Představovat Smart po stránce designu je spíše nošením dříví do lesa, protože se jich po ulicích českých měst pohybují stovky. Koncept vozu dlouhého pouhých 2695 mm je geniální: tam kde zaparkuje jen jedno auto, tam se Smarty vejdou dva. Není proto divu, že se toto auto stalo velmi úspěšným a další pokusy, jako třeba velká verze ForTwo, se setkaly pouze s chladným přijetím veřejnosti.

Malé autíčko má prostě šmrnc. Námi testovaný vůz kombinoval bílý lak s černou střechou a šedým lemováním. Ačkoliv Smart zná zřejmě každý, občas se za ním nějaký zvědavý chodec otočil.

Rozverný i uvnitř

Interiér, do kterého se dostanete širokými bezrámovými dveřmi, se skládá tvrdých plastů a látkového potahu. Palubní deska je praktická a do prohlubní se dají uložit drobnosti jako mobilní telefon. Malá kaplička poskytuje místo rychloměru a ukazateli zařazeného stupně, kdežto otáčkoměr a hodiny stojí na nožkách uprostřed palubovky. Toto řešení by rozhodně nemuselo vyhovovat každému. Líbilo se nám ale hravé ovládání klimatizace.

Smart ForTwo, jak už název napovídá, poskytuje místo pouze pro dva cestující. Je ho ale nadmíru dostatek a netrpí ani vyšší nebo širší postavy v žádném směru. V námi testovaném Smartu ale byla výrazným omezením implementace prototypu šuplatového systému v zavazadelníku, který měl testovat, zda by se nový Smart mohl líbit třeba drobným živnostníkům. Odpověď zní jednoznačně ano. Dovedeme si představit jeho zapojení třeba při rozvážení jídla, při přesunu opravářů praček nebo instalatérů, kteří s sebou příliš nářadí často nepotřebují. 

Systém šuplat a úchytek ale naprosto zrušil kufr, takže se nám do největšího místa vešel jen jeden batoh. Součástí úprav byla také kovová dělící přepážka, která znamenala nulový výhled dozadu, stejně jako nemožnost si příliš vybírat z náklonu opěradla. Kromě toho dělala celá souprava rámus. Jde ale pouze o testovací ústrojí, které se navíc na přání zákazníka může libovolně měnit, nebo z vozu úplně zmizet. Pak už se dá uvažovat o kufru s objemem 220 litrů.

Překvapivých 999 ccm

Pojďme ale pod kapotu, kde se pod dnem zavazadelníku ukrývá tříválcový motůrek o litrovém objemu a výkonu 52 kW, čili 70 koní. Neházejte ale rovnou flintu do žita, protože Smart je velmi lehké auto, konkrétně váží jen 750 kg, takže je s tímto motorem ve městě velice svižný.

Na stovku mu to sice trvá 13,3 sekundy, což také není žádná sláva, známe ale horší a navíc, ve městě se přeci hraje o padesátku, možná sedmdesátku. Když se budete soustředit, dokáže Smart ze světel vystartovat velice rychle. Motoru beztak nevadí vysoké otáčky, které se výrazněji neprojevují na spotřebě, takže se v maximech výkonu můžete pohybovat docela často.

Smart má ale několik nepříjemných vad na kráse. Tou první je automatická pětistupňová převodovka, která je příliš líná a k veselé hbité jízdě, ke které Smart vybízí, se vůbec nehodí. Naštěstí umožňuje řazení páčkami pod volantem. V tomto režimu jsme jezdili většinu času a když jsme si zautomatizovali rytmus dlouhých prodlev, jezdilo se se Smartem už v pohodě.

Druhou chybou byla absence posilovače řízení. Od městského auta bychom čekali, že bude mít posilovač tak silný, že otočíme volantem pomocí malíčku. Auto bez posilovače se už dnes skoro nevidí, navíc Smart bude sloužit hlavně ve městě, kde budete každý den parkovat do úzkých mezer. Lámat volant vší silou oběma rukama nám nepřijde moc košer. Na druhou stranu absence posilovače znamenala větší kontakt s řízením a maximum informací o situaci pod koly. Jenže na pražském dláždění bychom si přáli opak.

Mimo město? Raději ne!

Za městem začíná pro Smart zakázané území. Kvůli stavbě malé karoserie, rozvoru a šířce, poskakuje po rozbitých českých okreskách opravdu nepříjemně. Na hladkém asfaltu je to lepší, musíte si ale dávat stále pozor na zákeřný boční vítr, nebo protijedoucí kamiony, které dokáží autíčko nehezky rozhoupat. Navíc Smart v rychlostech nad 80 km/h ztrácí svou mrštnost a k maximu 145 km/h dosažitelném jen na dálničním klesání, mu to trvá věčnost.

Takže raději honem zpátky do ráje malých uliček a semaforů. Díky velikosti tohoto autíčka si často v zácpě najdete skulinky na manévrování, o kterých byste s vozem konfekční velikosti nemohli ani přemýšlet. A pokud už uvíznete, průvanu v peněžence zamezí systém mhd.

Micro hybrid drive totiž umožňuje tak zvaný „eco“ mód, který v rychlostech pod 3 km/h automaticky vypne motor. Klimatizace, rádio a světla ale dál běží z baterie. Jakmile se kolona znovu pohne, stačí sundat nohu z brzdy a motor znovu naskočí. Šikovné, chytré, stejně jako Smart. Výsledkem je městská spotřeba 4,9 litru benzínu na sto kilometrů, což se potvrdilo i během týdne užívání. Skončili jsme mírně nad 5 litry. Režim mhd jde samozřejmě vypnout, to se hodí hlavně při parkování, kdy by se motor neustále vypínal a zapínal. Nefunguje také při studeném motoru, nebo nedostatečně nabité baterii.

Láká hlavně stylem

Smart za léta provozu neztratil svůj šarm. Systém mhd navíc ještě zpříjemňuje cestování po městě, které tak znamená minimální výdaje a jistou ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Škoda jen chybějícího posilovače a ceny. Smart ForTwo v námi testované výbavě totiž přijde na více než 325 tisíc korun, což je za malé autíčko pro dva lidi už pořádná částka. Ve službě drobných živnostníků a lidí, kterým jde více o styl než praktičnost, si ho ale velmi dobře umíme představit.

Výsledná známka: 3
Plusy: velikost, styl, systém mhd
Mínusy: velikost, jednoúčelovost, cena

Cena testovaného vozu: 325 593 Kč

Paramtery

Objem motoru 999 ccm
Maximální výkon 52 kw (k) při 5800 ot/min
Maximální točivý moment 92 Nm při 4500 ot/min
Převodovka 5stupňová automatická
Maximální rychlost 145 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,3 s
Udávaná spotřeba město 4,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km
Spotřeba během testu 5,0 l/100 km
Provozní hmotnost 750 kg
Délka / výška / šířka 2695 mm / 1542 mm / 1559 mm
Rozvor 1867 mm
Zavazadelník / po sklopení 220 l / 360 l (netýká se testovaného vozu)
 

Výbava: ESP, ABS, hydraulický brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní klec tridion ve stříbrné barvě, bezpečnostní sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zamykání při rozjezdu, čalounění černou látkou, Softip – sekvenční řazení řadící pákou nebo pádly na volantu, automatizovaná převodovka softouch, elektrické stahování oken, panoramatická střecha se sluneční clonou, litá kola (15 palců) se dvanácti paprsky, trojramenný sportovní kožený volant, kryt zavazadlového prostoru, klimatizace s automatickou regulací teploty včetně pylového a prachového filtru.

Doplňková výbava: Autorádio smart 10 (RDS rádio s CD a MP3 přehrávačem včetně dvou reproduktorů) (+ 18 460 Kč)