Jeep Grand Cherokee je po Wrangleru nejoblíbenějším modelem této americké automobilky, proto není divu, že se dočkal už mnoha generací a inženýři se soustředí výrazně na něj. Poslední velké úpravy z modelového roku 2006 mu velmi prospěly. Auto dostalo vzezření mohutného SUV, zbavilo se ale přílišné hranatosti, kterou se vyznačují ostatní Jeepy. Mnozí by podotkli, že to škodí jeho charakteru amerického obra, jenže teď je alespoň přístupnější pro konzervativní evropské zákazníky.

Interiér pro Evropu

Letošní úpravy exteriéru ani nestojí za řeč a obě varianty od sebe nerozeznáte. Zato v interiéru se toho změnilo mnoho a ve všech směrech k lepšímu. Naše luxusní výbava Overland znamená, že se posádka cítí opravdu na výši, a to nejen díky vysokému posazu oproti ostatnímu provozu na silnici. Kožené sedadla, hliníkový dekor, dřevěné obložení, tím se může chlubit kabina. Budíky v kapličce dostaly také hliníkové rámečky a zachovaly si svou dobrou čitelnost (a klasicky už i ukazatel mph a postarší palubní počítač).


Naše výtka směřuje k volantu, který je jakýmsi vrcholem celé koženo-dřevěno-hliníkové výzdoby – má na sobě všechno a působí už trochu přeplácaným dojmem. Potěšení u posádky vyvolal multimediální systém s pevným diskem, GPS a schopností přehrávat DVD a to i na výklopné obrazovce před zadními sedadly. Vzadu se ostatně sedí velmi dobře, jak bychom od velkého SUV očekávali a prostřední místo není vůbec nouzové, klidně sem posadíte tři chlapy. Škoda jen, že dostalo také opěrku hlavy, která řidiči znemožňuje výhled vzad.

Zavazadlový prostor je velký, 978 litrů není vůbec špatný parametr, zvláště, když se dají do roviny sklopit zadní sedadla a vytvoří tak 1909 litrů místa. Kvůli zvednuté zádi je ale velmi špatně využitelný. Těžký náklad budete muset zvedat do značné výšky, navíc je prostor pro zavazadla koncipovaný spíše na délku než na výšku a do jeho zadních částí dosáhnou jen opravdoví dlouháni.

Nic než nafta

Pod kapotou jsme našli vznětový motor o objemu 3,0 litru. Je samozřejmé, že s tímto agregátem bude jezdit většina evropských, tím spíše českých Jeepů. Alternativu k naftě totiž tvoří pouze vidlicové osmiválce s americky mamutími objemy 4,7, 5,7 a 6,1 litru. Poslední jmenovaný patří ostré verzi SRT8. Při představě spotřeby, která u těchto benzínových motorů běžně překračuje hranici 20 litrů na sto kilometrů, každý Evropan sáhne raději po naftovém 3.0 CRD.


Nutno podotknout, že to není vůbec špatný motor a jak jeho zkratka napovídá, využívá moderní technologii common-rail. V kombinaci s tím, že jde o šestiválec, se pak dočkáme celkem slušného zvukového projevu, který byl rozhodně přívětivější, než u nedávno testovaného Jeepu Cherokee s 2,8 litrovým dieselem. Dá to ale rozum, protože zatímco Cherokee je čistokrevný off-road, Grand Cherokee sází spíše na image a komfort cestování.

Po Česku s komfortem

Ten se mu daří plnit na jedničku, tedy pokud vezmeme v potaz neutěšený stav většiny českých komunikací. Na boj s výtluky, retardéry a dírami po nepovedeném frézování totiž velmi dobře platí konstrukce podvozku Grandu, která využívá tuhé zadní nápravy v kombinaci s americky měkkým naladěním. Zní to trochu jako protiklady, ale svezení v Jeepu Grand Cherokee ukazuje, že se takto věci jednoduše mají. Na novém hladkém asfaltu s Grandem ale parádu příliš neuděláte, tam se cestovní komfort upadá. Za vše může nejen konstrukce, ale váha 2210 kg a vysoko položené těžiště vozu. Náklony do zatáček a trošku gumovější řízení snad ale nikoho nepřekvapí. Na závodění Jeep rozhodně není.


Naftový třílitr dosahuje výkonu 215 koní, který by se nemusel zdát na dvaadvacet metráků těžké SUV mnoho, jenže pak tu máme údaj o točivém momentu a ten hovoří jasně: 510 Nm dostupných už od 1600 otáček za minutu funguje více než dobře. Zrychlení trochu sabotuje líná automatická převodovka pouze s pěti stupni, nicméně 9 sekund na stovku je u takového vozu slušný parametr.

Příjemně nás překvapila i spotřeba. Po celodenním trápení a dynamické jízdě jsme se dočkali průměru 11 litrů nafty na sto kilometrů. Stále musíme mít na paměti, že jde o velice těžké auto s velkým šestiválcem pod kapotou. Podobnou spotřebu přitom ukazuje i palubní počítač právě zkoušeného Volva XC90 Ocean Race s naftovým pětiválcem, který má menší objem 2,5 litru. Jeho test vám už brzo přineseme.

Pro parádu

Na nějaké větší hrátky v terénu jsme si s Jeepem Grand Cherokee netroufli. I když k tomu svádí větší světlá výška i režim 4WD LOW, který umožňuje sjíždět svahy konstantní kontrolovanou rychlostí. Pohled na přední nárazník, jenž zasahuje tak nízko, že by se mohl odírat i o obrubník a záď, která je sice vysoko, ale její delší převis neposkytuje dobrý nájezdový úhel, nás od touhy překonávání nástrah terénu odradil.


Charakter vozu jasně napovídá, že tohle SUV bude spíše o image, než o opravdových dovednostech. Kdo se brázdit tankodromy, koupí si klasický Cherokee, koho ale nebaví zástupy Q7, X5 nebo XC90 a chce před svou vilou parkovat neotřelou Ameriku, Jeep není vůbec špatná volba. Navíc se kvalitativně začíná blížit evropským standardům. Už se nemůžeme dočkat další generace!

Výsledná známka: 2-
Plusy: image, motor, prostor pro posádku
Mínusy: převodovka, vysoký kufr, malé nájezdové úhly

Základní cena v provedení Overland: 1 349 750 Kč
Cena doplňkové výbavy: 129 300 Kč
Celková cena: 1 479 050 Kč

Parametry

Objem motoru 2987 ccm
Maximální výkon 160 kW
(215 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment
510 Nm při 1600 až 2800 ot/min
Převodovka
5stupňová automatická
Maximální rychlost
200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,0 s.
Udávaná spotřeba město
13,1 l/100 km
Spotřeba mimo město
8,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba
10,2 l/100 km
Spotřeba během testu
11 l/100 km
Provozní hmotnost
2210 kg
Délka / výška / šířka
4750 mm / 1785 mm / 1870 mm
Rozvor
2780 mm
Zavazadelník / po sklopení
978 l / 1909 l

Výbava: ABS, ASR, ESP, 4Wheel Traction Control, ARP (Anti Roll Protection) a EARS (Enhanced Accident Response System), 6 airbagů, anténa - integrovaná v zadním okně, automatická 5 stupňová převodovka se systémem ERS (Electronic Range Select), alarm - Base (hlídání dveří a víka motoru), boční ochranné lišty dveří – platinum, centrální zamykání na DO, ovládání otevírání okna zadních dveří, cestovní počítač, 18" litá kola, podélné střešní ližiny, el. ovládaná okna a pedály, imobilizér, Sentry Key - systém samočinného odemykání a startování, dvoubarevné kožené čalounění, dvouzónová automatická klimatizace, krycí roleta zavazadlového prostoru, koberce, ochranná síť zavazadlového prostoru, kůží potažený, čtyřsměrně nastavitelný volant s imitací dřeva a ovládáním audia, degresivní posilovač řízení, maska v barvě vozidla, ochrana podvozku, přední a zadní parkovací asistent, QUADRA-DRIVE II 4WD system, rádio s CD, MP3 20GB + 6 repro Boston Acoustic, rezerva - plnohodnotná 18", zadní sedadla dělená 60/40, vyhřívaná a sklopná, sedadla přední el. nastavitelná - řidič (8 směry) a spolujezdec (4 směry) a vyhřívaná, senzor tlaku pneumatik, spojler zadních dveří středová konzole s úložným prostorem řidiče a spolujezdce, středová výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držáky nápojů, xenonové světlomety, tempomat, tónovaná okna, třetí brzdové světlo, ISOFIX, 2x zásuvka 12V – přístrojová deska a zavazadlový prostor, zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná.

Doplňková výbava: Praktický paket( střešní nosiče, plnohodnotná rezerva, tažné zařízení (+ 15 600 kč), Electronic Infotainment paket (+ 46 800 Kč), Tmavá okna s UV filtrem (+ 9200 Kč), Metalický lak (+ 16 700 Kč) Rádio AM/FM/DVD My GIG (+ 32 600 Kč), Security alarm (+ 8400 Kč).