Lancia Musa navazuje na koncernový model Fiat Idea. Ten se už v Česku neprodává a ani nebyl během svého působení na trhu nikterak úspěšný. Výsledkem je prakticky jeho nulový výskyt na silnicích. Musu tudíž můžeme u nás považovat v podstatě za nový model, i když jde v případě designu exteriéru i interiéru pouze o stylistické úpravy.

Skoro Idea

Lancia Musa navazuje svým vnějším pojetím nejen na předobraz Fiat Idea, ale hlavně na styl automobilky Lancia, která v koncernu Fiatu hraje roli luxusního zboží. Exkluzivní je nejen bronzová barva ale i velké množství použitého hliníku. Přední maska s protáhlými světlomety je vysoká a spolu s profilem vozu naznačuje bohatý vnitřní prostor.

Od Fiatu Idea se výrazně liší záď, která používá vysoké svítilny a plocha skla končí rovnou nad místem pro poznávací značku. Na otvírání kufru pomocí prolisu umístěného až v zadním nárazníku si budete chvíli zvykat. Ne vždy bude jeho používání příjemné. Dojem exkluzivity vyvolávají i označení vozu s použitím psacího písma na zádi a bocích.

Budíky uprostřed

Interiér už je v pojetí typická Lancia. Najdeme zde čtyřramenný volant, který si v naší redakci nenašel mnoho obdivovatelů. Jeho ergonomie je diskutabilní, v oblasti mezi rameny se špatně drží, často můžete nechtěně zavadit o některé z tlačítek na ovládání multimédií.

Stejně tak je sporná i kaplička s přístroji umístěná vprostřed palubní desky. Informace z nich může číst celá posádka vozu, některým řidičům by ale mohla vyloženě vadit. Ačkoliv se díky řídké stupnici budíky dobře čtou a i displej palubního počítače je dostatečně výrazný, nedokázali jsme si na ně po cestě do Frankfurt a zpět zvyknout. Většina automobilek od podobného konceptu ustupuje (zářným příkladem je SUV X-Trail od Nissanu). Lancia by už také mohla povolit, což dokazuje právě startující Delta.

Středový panel palubní desky je poměrně přehledný, dobře se ovládá klimatizace i rádio. Panely působí bytelně ale zároveň neztrácí svůj lesk. Během naší cesty nic příliš nevrzalo a ani menší předměty umístěné v přihrádkách na vrchu palubní desky při zatáčení nelítaly tam a zpět. Schránky jsou totiž vystlané černým semišem.

Dobrý prostor slabé vedení

Na dlouhé cestě jsme ocenili prostor pro nohy vpředu i vzadu. Řidičově pravému kolenu vůbec nebrání středový tunel s řadící pákou. Sedí se více vzpřímeně, což dává dobrý rozhled na silnici, A sloupky s reproduktory by ale nemusely být tak tlusté. Sedáky sedadel byly poměrně krátké a delší postavy tak špatně podpírají. Na jinak luxusních sedačkách nás ale nenadchlo ani slabé boční vedení.

Zadní místa jsou dělitelná v poměru 40:20:40. Střední sedadlo je spíše nouzové, při cestě do Německa v pěti lidech jsme proto museli dělat častější pauzy. Zadní opěradla jsou polohovatelná a samozřejmě i sklopná. Uvolní tak prostor pro 1488 litrů zavazadel, pro které v normální poloze zbývá 390 litrů.

Známý šetřílek

Pod kapotou jsme našli nám dobře známý naftový motor 1.3 JTD. Zkoušeli jsme ho už ve Fiatu 500 i v jeho sestřičce Lancii Ypsilon. Musa je ale o kousek větší vůz, než tato dvě městská mini. Proto nás zajímalo, jak si poradí 66 kW (90 koní) výkonu s 1200 kg těžkým vozem. Agregát je vybaven přímým vstřikováním Multijet a je navíc přeplňován jedním turbodmychadlem. Při studeném startu není jeho zvuk právě přívětivý, vše se mění až při vyšších otáčkách, kdy se jeho chod relativně uhladí. Předně ale platí, že je diesel pod kapotou výrazně znát.

Způsob vytýčení motoru se ani v případě Musy příliš nezměnil. Odspodu se mu moc nechce a musí se nutit ostřejší nohou na plynu až někam k začátku 2000 otáček v minutě, kdy se ke slovu hlásí i turbo. Jeho práce není tak slyšet, jako spíše cítit. Pak už se jednotka s chutí žene do běhu až zhruba ke 4000 otáčkám. Dále už nemá smysl ji nutit. Stálo by to nejen více paliva, ale i komfortu. Musa zvládá stovku za 12,5 sekundy, což je dostačující, při předjíždění si ale raději hledejte bezpečnější úseky. Maximum leží na 175 km/h.

Taková rychlost už se ale nevyplácí, protože naftový čtyřválec je stavěn hlavně na úspornější jízdu. Musa má nádrž na 47 litrů nafty, což by se mohlo zdát na první pohled málo. Díky dobré spotřebě se ale dá na jedno natankování dojet zhruba 850 kilometrů. Palubní počítač dokonce občas zobrazil i tisícovku. Musa má ve městě konzumovat 6 litrů nafty, mimo 4 litry a v kombinaci 4,7 litru. Při dodržování rychlostních limitů jsou reálně hodnoty jen zhruba o půl litru až litr vyšší. Na 500 km dlouhou cestu Praha – Frankfurt nám stačila přesně jedna nádrž (do rozsvícení kontrolky), za hranicemi jsme se totiž nechali unést svobodou německých dálnic.

Komfort na prvním místě

Jízda s Musou je, stejně jako celý vůz, zaměřena na něžnější pohlaví. To ocení výrazný posilovač a režim City, který jej ještě posílí. Volant tak můžete otáčet třeba malíčkem. Základní režim je ale tak účinný, takže je tlačítko City v podstatě zbytečné.

Redaktorovi s velikostí nohy číslo 45 dělaly problém pedály. Ty byly příliš blízko u sebe a příliš přitlačené ke středu. Na odpočinek levé nohy zase bylo místa až moc. Pochvala směřuje k manuální pětistupňové převodovce, která je v kulise poměrně přesná. Absenci šesté rychlosti jsme pociťovali až někde nad 150 km/h.

Podvozek souzní s pojetím vozu a tak je naladěn na příjemnou vlnu. Je komfortní, což způsobuje výraznější náklony do zatáček, nejde ale o nic nesnesitelného. S Musou rozhodně závodit nebudete. Ve městě se s ní jezdí skvěle, nárazy retardéru odfiltrují kožená sedadla.

Lancia Musa je stylové auto, které má svou cílovou skupinu pevně danou. U žen dbajících především na styl se stane určitě oblíbenou. Během testu se za námi otáčeli ale i muži. Musa zůstane, stejně jako další modely Lancie, málo vídaným vozem na našich silnicích. To je ale jedno z velkých pozitiv této stylovky. Jen tak se totiž neokouká a její majitelka na ni bude náležitě pyšná.

Pozn. redakce: Omlouváme se čtenářům za užití pouze propagačních fotografií. Originální snímky byly bohužel kvůli technické chybě ztraceny.

Výsledná známka: 2-
Plusy: Elegance, prostornost, úsporný motor
Mínusy: Sedadla, sporná palubní deska, cena příplatkové výbavy 

Základní cena v provedení Oro: 549 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  119 300 Kč
Celková cena: 668 300 Kč

Paramtery

Objem motoru  1248 ccm
Maximální výkon 66 kW (90 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 200 Nm při 1750-2500 pt/min
Převodovka 5rychlostní manuální
Maximální rychlost 173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,5 s
Udávaná spotřeba město 6,0 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
Spotřeba během testu 5,7 l/100 km
Provozní hmotnost 1200 kg
Délka / výška / šířka  4035 mm / 1660 mm / 1698 mm
Rozvor 2508 mm
Zavazadelník / po sklopení  390 l / 1488 l

Výbava: ABS, airbag řidiče a spolujezdce, okenní airbagy, autorádio s CD, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, manuálně regulovaná klimatizace, posilovač řízení, posuvná zadní lavice, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant a hlavice řadicí páky obšité kůží.

Doplňková výbava: Mlhovky (+5.000 Kč), Automatická klimatizace (+20.000 Kč), Convergence C1+media player (+12.000 Kč), Dešťový senzor (+5.000 Kč), Koberečky (+1.500 Kč), Loketní + nastavitelná bederní opěrka (+4.500 Kč), Lak (+12.800 Kč), Ráfky z lehkých slitin 16" (+10.000 Kč), Parkovací senzory (+8.000 Kč), Rádio S CD a MP3 (+9.000 Kč), Senzor stmívání (+4.000 Kč), Tempomat (+7.500 Kč), VDC (+20.000 Kč) 549 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  119 300 Kč
Celková cena: 668 300 Kč