Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
Tentokrát odpovídá Ladislav Blažek, zakladatel a majitel české módní značky Blažek, kterou vede již více než patnáct let.
Nakupujete rád, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?
Návštěvy obchodů, jak vlastních, tak konkurence, považuji za přirozenou součást své práce. Jsem však nestandardní zákazník - nenakupuji, pouze se dívám, pozoruji, přemýšlím, srovnávám a hodnotím kolekce, interiéry, služby, reakce zákazníků atd. Rád si pohovořím s personálem, to bývá velmi poučné a inspirující. A občas si i něco koupím.
Co kupujete jen se sebezapřením?
Pánské módní doplňky u konkurenčních značek. Bohužel musím sebekriticky přiznat, že kolekce Blažek mají v tomto směru jisté rezervy v šíři sortimentu.
Kdy považujete svou nákupní výpravu za úspěšnou?
Výpravy nepořádám. Mám rád neplánované nákupy, kdy mi třeba zbývá pár minut do další pracovní schůzky nebo odletu letadla a poblíž je obchod mé oblíbené značky.
Nakupujete na internetu? Co přes počítač kupujete a co byste naopak v on-line obchodě nerad pořizoval?
Pokud je e-shop uživatelsky příjemný a zahrnuje služby jako zaslání, případně vrácení zboží, lze na internetu nakoupit téměř vše. Osobně nakupuji převážně letenky, ubytování, vstupenky do divadla, CD, DVD, knihy, pizzu a květiny.
Chodíte do malých obchodů či butiků, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Rozhodně preferuji specializované a nejlépe značkové prodejny, ve kterých je předpoklad vynikajícího servisu.
Bez čeho se přes týden neobejdete a vždycky kvůli tomu letíte do obchodu?
Neuvědomuji si, že by něco takového existovalo. Emoce tohoto typu mám pod kontrolou.
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?
Téměř vždy mám jasnou představu, co chci a kolik peněz jsem ochoten vydat. V tomto ohledu neumím oddělit profesní a soukromý život.
Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Průvan nemám rád. Od dětství trpím na zánět středouší a průvan v peněžence se mi jeví jako poněkud iracionální záležitost.
Co je váš největší nákupní hřích?
Nákupy oblečení pro mé tři dcery. Moc si to užívám, zejména v Paříži a Miláně, kde jsem často pracovně.
Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sám?
Jsem zvyklý spoléhat se na vlastní úsudek. Vybírám a nakupuji převážně sám.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Tradici, a ta není na prodej. Ta se musí poctivě vybudovat, protože nemilosrdným arbitrem rozhodujícím o bytí či zániku té které značky je pouze trh.
Zůstáváte značkám věrný, nebo je rád měníte?
Pokud nemám důvod, vyhovuje mi jistota vyzkoušeného.
Co jste si koupil naposledy?
Smoking Blažek a peněženku Gucci.
Dotazník
Kosmetika
Kolínská/parfém: Cartier, Bvlgari
Holení: Clarins, Lancome
Balzám po holení: Clarins, Lancome
Péče o pleť: Clarins, Lancome
Šampón/kondicionér: Redken, Wella
Oblečení
Oblečení: Blažek
Sportovní oblečení: Wilson, Atomic
Obuv: Paul Smith, Louis Vuitton, Salvatore Ferragamo
Doplňky
Aktovka: Bally, Louis Vuitton
Opasek: Blažek
Hodinky: Longines
Sluneční brýle: Dunhill
Deštník: spousta reklamních, ostatně deštník je od toho, aby se někde zapomněl
Nápoje
Nealko: neperlivá voda
Víno: šampaňské Mercier, bílá vína z Moravy a Burgundska, červená z Toskánska a Piemontu
Pivo: Pilsner Urquell
Liquor: dobrý cognac
Koktejl: mojito
Elektronika
Mobilní telefon: Nokia
MP3: nepoužívám
TV: Panasonic
PC/notebook: Acer
Domácí spotřebiče: AEG
Soundsystém: ve voze Alpine a Bose
GPS: integrovaný ve voze
Oblíbená místa
Kavárna: Café Ledebour na Malé Straně
Restaurace: Luna di Notte na Starém Městě, La Fontaine Gaillon v Paříži a Plachutta ve Vídni
Fitness: Brumlovka
Ostatní
Automobil: Audi A6 Avant, Jaguar XK coupe
Kolo/motorka: Author
Tenis/squash: dříve squash, poslední roky preferuji tenis
Psací potřeby: Cartier, Waterman a velké množství reklamních tužek všeho druhu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist