HN_080424_hz_68.jpgSledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.

Tentokrát odpovídá Daniel Tvrz, ředitel mediální agentury Carat Czech Republic. Dříve působil v agenturách Starcom a Optimedia/Publicis a začínal v síti Regie Radio Music.


Nakupujete rád, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?

Obchody navštěvuji ze tří důvodů: protože něco potřebuji, protože chci své blízké nebo sebe obdarovat něčím hezkým a také z profesionálních pohnutek. Obecně a čistě osobně považuji nakupování za nutnou cestu k uspokojování potřeb a přání. Ano, jsem muž. Velmi často se mi však při nakupování aktivuje moje vnitřní profesní já a všechno úsilí a soustředěnost se obrací například ke komunikační problematice konzervantů v potravinách, limitovaným sériím aut, progresivnímu designu mobilních telefonů pro -náctileté nebo příliš složité mechanice spotřebitelské soutěže. Veškerá činnost se mění v teoretizování na téma marketing a proces nakupování se neúměrně prodlouží nebo skončí úplným nezdarem.


Co kupujete jen se sebezapřením?

Benzin a pojištění.


Kdy považujete svou výpravu za nákupy za úspěšnou?

Při nákupu dárků pro druhé v momentě úsměvu obdarovávaného. Jinak hodnotím výpravu za úspěšnou většinou okamžitě po opuštění obchodu.


Nakupujete na internetu? Co přes počítač kupujete, a co byste naopak v on-line obchodě nerad pořizoval?

Přes internet pořizuji elektroniku, dovolenou a cestování, některé sportovní potřeby. Pravděpodobně nebudu nikdy důvěřovat nákupu oblečení.


Chodíte do malých obchodů či butiků, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?

Určitě záleží na tom, co hledám a kolik různých věcí chci koupit. I nákup "pod jednou střechou" muže být příjemný, zvlášť pokud mi šetří čas i kroky. Někdy dokonce nechám obchod přijít až za mnou. To když "můj" indický krejčí přijede jednou za rok do Prahy. Vezme míry, ukáže vzory a střihy, vyplní objednávku a za čtyři týdny pošle hotové košile.


Bez čeho se přes týden neobejdete a vždycky kvůli tomu letíte do obchodu?

Určitě je to ranní kobliha.


Máte svůj oblíbený obchod?

Právě kvůli oné koblize mám rád pekařství na rohu Dlouhé a Dušní v Praze. Kvůli své zelené mánii Golf USA a Chervo, pro pohodlný nákup Alzasoft.cz a Decoland pro inspiraci. Nemohu nevzpomenout obchodní centrum Nový Smíchov, kde nacházím vše, co hledám, pod jednou střechou. A v neposlední řadě jeden ne příliš úspěšný hypermarket poblíž mého bydliště, kam moc nakupujících nechodí a kde mám svatý klid na nákup nutných a potřebných věcí.


Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?

Jako klasický muž mám tendenci k racionálně cílenému a rozmyšlenému nákupu. Občasné projevy impulzivní nákupní vášně však také probíhají. Většinou s podporou manželky jako nákupního konzultanta.


Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?

Průvany v peněžence neřeším. Nikoliv proto, že bych nedohlédl dna svých finančních možností, ale při průvanu zavírám dveře. S odpovědností mohu prohlásit, že neutrácím.


Co je váš největší nákupní hřích?

Kromě zmíněné koblihy každé ráno se snažím nehřešit. Snad možná jeden konkrétní dávný nákup v Makru - no comment.


Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sám?

U oblečení si nechávám poradit, u sportovních potřeb dávám na svůj vlastní úsudek a zkušenost. A reklama samozřejmě funguje. Kdo říká, že ne???


Co pro vás při nákupu znamená značka?

Znamená pro mě míru důvěry v produkt, který danou značku nese. Značka je pro mě důležitá, ale především pro můj vnitřní pocit, nikoliv pro oko ostatních.


Zůstáváte značkám věrný, nebo je rád měníte?

Řekl bych, že pokud je mi značka opravdu blízká a dokáži se s ní identifikovat, tak jí zůstávám věrný. Nesmí ale zklamat ona mě, potom by u mě měla dveře zavřené možná navždy.


Co jste si koupil naposledy?

Samozřejmě dnešní koblihu. A předtím dvoje nové kalhoty Pepe Jeans.



Dotazník

Kosmetika

Kolínská/parfém: Fahrenheit, Acqua di Gio

Holení: Gilette, Oriflame

Balzám po holení: Gilette, Nivea

Péče o pleť: Oriflame

Šampon/kondicioner: různé

 

Oblečení

Oblek: Hugo Boss

Oblečení pro volný čas: Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gant, Cottonfield

Sportovní oblečení: Nike, Chervo, Hannah, Quicksilver a jiné

Džíny: Polo Ralph Lauren, Pepe Jeans

Obuv: různé

 

Doplňky

Aktovka: Samsonite

Opasek: Hugo Boss

Hodinky: Cateye multi sport computer

Sluneční brýle: Oakley, Quicksilver, Uvex

Deštník: mnoho, na různých místech a vždy po ruce

 

Nápoje

Nealko: Mattoni

Víno: Chateau Clarettes/Provence

Pivo: Pilsner Urquell

Liquor: irská whiskey Bushmills nebo také skotská Millburn Rare Malt

Koktejl: Hawaiian Vodka

 

Elektronika

Mobilní telefon: Nokia

MP3: iPod shuffle

TV: Thomson

PC/notebook: HP

Domácí spotřebiče: Siemens, Bosch

Soundsystém: Panasonic

GPS: zabudované v autě

 

Oblíbená místa

Kavárna: Grand Cafe Orient, Cafe Louvre

Restaurace: Aromi, Amici Miei, Sahara, U Zlatého tygra, U Pinkasů, restaurace N° 12 (nazývaná také "Garáž" - doufám, že to pan majitel nečte)

Fitness: Holmes Place, Prokopské údolí

 

Ostatní

Automobil: dva spolehliví služebníci Renault a Ford

Kolo/motorka: kolo Specialized

Tenis/squash: Head

Psací potřeby: pero Parker Frontier a hlavně vše, co je po ruce

Golf: Titleist

Lyže: Atomic