Snímek: Škoda Auto
Díky němu je superb stále klasickou limuzínou, ale zároveň může být, stejně jako menší typ octavia, i praktickým liftbackem. Jak twindoor funguje? Podle potřeby lze otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malé předměty, anebo za asistence servomotorků zvednout celé víko i se zadním sklem. Tím se vstupní otvor zvětší zhruba na dvojnásobek.
Zásluhou twindooru je nový superb bez nadsázky autem dvou tváří. Chvíli může plnit roli nefalšované limuzíny, aby vzápětí odstěhoval menší skříň, ledničku nebo kolo. Praktickou stránku vozu ještě posiluje o poznání větší kufr (+ 85 litrů oproti předchozí generaci) a fakt, že složením zadních opěradel vznikne prostor s objemem až 1670 litrů. To je údaj u liftbacků zcela ojedinělý a odpovídá spíše kombíkům (například nový Ford Mondeo kombi má prostor jen o deset litrů větší).
Nejsilnější motor v historii
Existují ale také nápady, které nestárnou. Platí to o vstřikovacím systému naftových motorů čerpadlo-tryska, jenž stále nevzdává boj s modernějšími common-raily. V novém superbu budou oba systémy žít vedle sebe - a "tryska" bude mít převahu tři ku jedné. Koneckonců, už zmiňovaný deštník je také stále na svém místě.
Co však nemá s původním superbem vůbec nic společného, je podvozek. Ten využívá dílů ze dvou modelů Volkswagen - golfu a passatu. Přední náprava je typu McPherson s trojúhelníkovými rameny, vzadu má superb nápravu víceprvkovou. A přesto, že nová škodovka narostla do délky i šířky, rozvor náprav je kratší o čtyři centimetry. Karoserie tak má o něco delší převisy, pověstně extrémní prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech však zůstal zachován. Podle údajů automobilky dokonce ještě narostl o 19 milimetrů.
Malá revoluce se odehrála u benzinových motorů - všechny jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a výhradně šestistupňovými převodovkami. Namísto obstarožního dvoulitru bude napříště funkci základního agregátu plnit přeplňovaná jedna-čtyřka s výkonem 125 koní. Turbodmychadlo má také výkonnější čtyřválec 1,8 TSI.
Na pomyslném vrcholu je nepřeplňovaný šestiválec s objemem 3,6 litru a výkonem 260 koní. Vůbec nejsilnější motor, jaký kdy sériová škodovka měla pod kapotou, má pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex. Řazení šesti rychlostních stupňů probíhá výhradně prostřednictvím automatické dvojité spojky DSG.
Za co se připlácí
Ke třem standardním stupňům výbavy (Comfort, Ambition a Elegance) přibude nově také verze GreenLine, zaměřená na nízkou spotřebu paliva. V nabídce se objeví výhradně s motorem 1,9 TDI a oproti ostatním verzím dostane nižší podvozek a užší pneumatiky. Pár kapek paliva se dá ušetřit i snížením hmotnosti - namísto rezervní pneumatiky má greenline jen lepicí soupravu na opravu píchlé gumy.
Ačkoliv nový superb může mít až devět airbagů (včetně kolenního pro řidiče), ve standardní výbavě základní verze Classic jsou jen čtyři, stejně jako u první generace vozu. Podobné je to i se stabilizačním systémem ESP - ten je standardem jen u některých silných benzinových verzí, u většiny ostatních se za něj musí připlatit. Bez peněz navíc si v superbu neposlechnete žádnou písničku (v základní ceně je jen příprava pro autorádio a osm reproduktorů), zato se můžete ochladit poloautomatickou klimatizací. V klasiku má superb ocelová 16" kola, za příplatek však mohou být až osmnáctipalcová a z lehkých slitin.
Vůbec poprvé se ve škodovce ve výbavě na přání objevuje automatický parkovací asistent, který zaparkuje auto do vyhlédnuté mezery, aniž by musel řidič sám točit volantem. Objednat lze i nezávislé topení, jež ke svému provozu nepotřebuje nastartovaný motor. A premiéru v rámci celého koncernu Volkswagen mají i adaptivní světlomety ASF, které upravují rozložení světla na silnici podle momentální rychlosti vozu.
Nový superb přijde do prodeje v červnu, kdy bude k dispozici i podrobný ceník.
JAKUB STEHLÍK
Motory pro nový superb
Typ ............. Výkon / Max. rychlost / Zrychlení / Průměrná spotřeba
....................... kW/k / (km/h) / 0 - 100 km/h (s) / (l/100 km)
1,4 TSI ............. 92/125 / 201 / 10,5 / 6,6
1,8 TSI ............. 118/160 / 220 / 8,6 / 7,6
3,6 FSI V6 ............. 191/260 / 250 / 6,5 / 10,0
1,9 TDI PD ............. 77/105 / 190 / 12,5 / 5,7
2,0 TDI PD ............. 103/140 / 207 / 10,2 / 5,9
2,0 TDI CR ............. 125/170 / 222 / 8,8 / 6,0
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist