Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
Tentokrát odpovídá Monika Vostřáková, majitelka obchodů Le Patio.
Nakupujete ráda, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?
Mojí hlavní pracovní náplní je trávit čas v obchodech Le Patio a věnovat se klientům, tudíž v normálním pracovním režimu mám minimální chuť trávit volný čas nakupováním. Výjimkou jsou knihkupectví nebo obchody s deskami, kde relaxuji. Své nákupní vášně vybíjím při pracovních cestách do Francie a Itálie. Kontejnery s indickým nábytkem vyloďujeme v přístavu Marseille, kam jezdím minimálně jednou měsíčně, a tak v tomto městě a v Aix en Provence znám snad každý butik, který stojí za to...
Co kupujete jen se sebezapřením?
Naprosto nesnáším povinné nákupy potravin a dalších domácích nezbytností.
Kdy považujete svou výpravu za nákupy za úspěšnou?
Hodně nákupních tašek, až se těžko prodíráte mezi kolemjdoucími, a jedna hezčí než druhá. Jako zcela zničené "shopping victims" si pak s mou francouzskou kamarádkou dáváme na závěr sklenku šampaňského.
Nakupujete na internetu? Co přes počítač kupujete, a co byste naopak v on-line obchodě nerada pořizovala?
Když jsem žila ve Vietnamu, hodně jsem přes internet nakupovala knížky a desky. Samozřejmě si na netu pořizuji letenky a rezervuji hotely. Jinak mě nákup na internetu nebaví, potřebuji osobní kontakt.
Chodíte do malých obchodů či butiků, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Při nákupu mám ráda to, o co se snažím i ve svých obchodech: osobní přístup ke každému klientovi, úsměv, nadstandardní servis. Zajímavé jsou obchody, které odrážejí osobnost a vkus majitele, jeho pohled na módu, hudbu, životní styl... Jsou to oázy v naší standardizované společnosti.
Bez čeho se přes týden neobejdete a vždycky kvůli tomu letíte do obchodu?
Káva, jogurt, tužidlo a čokoláda.
Máte svůj oblíbený obchod?
Samozřejmě Le Patio! Jinak hudební bazar a italské potraviny na Národní, Terzo, Princesse tam.tam a Freelance v Marseille, Manila Grace v Římě. Fnac kdekoliv. Knihkupectví na Saint Germain otevřená až do půlnoci.
Nakupujete jen tak pro radost (sobě či jiným), nebo do obchodů zajdete jen tehdy, pokud něco potřebujete či sháníte?
Někdy jen tak, někdy když je to nezbytné. Radši jen tak.
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?
Mívám občas sice jasnou představu, ale nakonec impulzivně koupím něco úplně jiného. Obvykle jdu shánět kabát a odcházím s kabelkou.
Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Rozpočet si nestanovuji, ale nerada kupuji nesmyslně drahé věci. Myslím, že je zajímavější najít originální kus od méně známého návrháře než jít do superluxusního obchodu a utratit desítky tisíc za svetr.
Co je váš největší nákupní hřích?
Obecně mívám výčitky po každé své nákupní horečce (moje povrchnost, hlad ve světě...), ale k mé hanbě málokdy trvají déle než do druhého dne. Největší hřích tohoto typu jsem spáchala před dvěma lety při nákupu šperků pro Le Patio v Jaipuru v Indii, kde jsem podlehla a koupila si starý briliantový prsten. Cena zlata od té doby ovšem výrazně stoupla, takže co vypadalo jako šílenství, se ukázalo jako dobrá investice.
Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sama?
Obecně radši nakupuji sama, ale někdy může být nákup s partnerem nebo dobrou kamarádkou velmi příjemně strávený čas.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Jsou značky, které mám po určité období ráda a zajímám se o jejich novou kolekci, ale značka pro mě není hlavním kritériem. Tendenci zdůrazňovat loga na kabelkách, brýlích, botách atd. považuji za dost vulgární.
Zůstáváte značkám věrná, nebo je ráda měníte?
Značky se mění, já se měním. Určitě jsem značkám nevěrná.
Co jste si koupila naposledy?
Včera jsem nakupovala CD pro dva nové obchody, které otevíráme. Nu Soul, Natasha Atlas, Ronny Jordan, Thievery Corporation, Nova Tunes... Hudba je pro atmosféru a příjemný pocit klientů velmi důležitá.
Dotazník
Kosmetika
Parfém: Aromatic Elixir od Clinique
Šampón a kondicionér: stále hledám ten, co změní mé jemné blond vlasy v hustou dlouhou hřívu
Tělová péče: Origins a jinak různě
Obličejová péče: různě, teď zrovna La Prairie
Dekorativní kosmetika: Chanel, miluji jejich design
Oblečení
Kostým: od té doby, co jsem opustila diplomacii, jsem tento termín vypustila z šatníku
Oblečení pro volný čas: volný čas trávím většinou ve městě, takže typ oblečení neměním
Džíny: momentálně G-Star
Obuv: desítky párů, většinou trofeje z italských cest
Doplňky
Kabelka: Furla (konečně otevřeli i v Praze)
Opasek: nezbytné, ale na značce opravdu nezáleží
Hodinky: nenosím
Šperk: samozřejmě jedině z Patia, rubíny, safíry, smaragdy z Indie, Thajska... při každém nákupu neodolám a rozšířím svou soukromou sbírku
Deštník: jakýkoliv, co nejlevnější, jejich životnost, než ho někde zapomenu, je jedna až dvě průtrže
Nápoje
Nealko: Mattoni, San Pelegrino, rozhodně s bublinkami
Víno: neodmyslitelná součást večeře, francouzská - hlavně ta od Loiry, italská a česká
Pivo: nemám ráda
Koktejl: Bellini
Elektronika
Mobilní telefon: Samsung
TV: stará
PC: Dell
Domácí spotřebiče: minilednička Frescolino - úžasný design, kávovar Nespresso
Soundsystém: Bose - teď ozvučuji nové obchody a kancelář
Oblíbená místa
Kavárna: Le Patio, Savoy, Sahara café
Restaurace: momentálně Café de Paris na Malé Straně - nabízí to, co většinou v Praze chybí: přítomnost a péči majitelů restaurace
Fitness: Holmes Place a moje marná snaha tam chodit pravidelně
Ostatní: kino Aero, hodiny italštiny, bar ve Four Seasons a pár dní na svahu v Dolomitech
Automobil: otlučený Renault
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist