Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
Tentokrát odpovídá Radek Novotný, generální ředitel Whirlpoolu. Začínal ve společnosti IKEA a sedm let strávil u značky Levi Strauss. Je znalec a milovník kvalitního vína, fanoušek tvrdé rockové hudby a vášnivý cyklista.
Nakupujete rád, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?
Nakupuji málo, protože mě nakupování opravdu moc nebaví. Svou roli hraje i nedostatek času. Když už mi nějaký zbude, dovedu si představit jeho smysluplnější trávení, než je běhání po obchodech.
Co nakupujete s potěšením?
Rád nakupuji snad jen CD a víno. Takže všechno ostatní kupuji spíše nerad.
Používáte internet? Co kupujete přes počítač, a co byste naopak v on-line obchodě nerad pořizoval?
Na internetu nakupuji sporadicky, a když už, tak hlavně CD a knihy. Nedokážu si představit, že bych si přes internet kupoval třeba oblečení.
Nakupujete v malých obchodech či buticích, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Určitě v malých obchodech. Nemusím davy, a když už se na nákup vypravím, chci si ho vychutnat v klidu, bez stresu a strkanic. Vyhovuje mi také spíš osobnější přístup prodavačů.
Máte svůj oblíbený obchod (ať je to třeba pekárna na rohu či módní značková prodejna)?
Můj oblíbený obchod je Hugo Boss v Pařížské ulici v Praze.
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?
Většinou mám předem jasno, co chci kupovat. Obvykle si na nákupy vymezím určitý čas, který se snažím efektivně využít. Na nahodilé procházení obchodů mě moc neužije. Spontánní rozhodnutí dělám spíš výjimečně, a pokud ano, tak to musí být opravdu něco, čemu neodolám.
Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Většinou řeším následný průvan v peněžence. V 90 procentech si žádný rozpočet dopředu nestanovím. Výjimkou je například spotřební elektronika: když plánuji nákup televizoru, limit si obvykle dávám.
Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sám?
V mém případě hodně záleží na tom, co nakupuji. Mám rád kvalitní víno a při jeho nákupu se řídím hlavně svým úsudkem. Totéž se dá říct i o hudbě, cédéčka si vybírám téměř výhradně sám. U všeho ostatního dám na radu či doporučení svého okolí, poradit si nechám dost často také přímo od personálu.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Značka pro mě hraje důležitou roli například při výběru elektroniky. Osobně si ale myslím, že značkám je v dnešní době přičítán příliš velký význam. Mnoho z nich kolem sebe vytváří jakousi aureolu důležitosti a podsouvá konzumentům pocit "to musím mít". Řada lidí se s nimi identifikuje natolik, že tím skoro přicházejí o svou osobnost. Já sám se nepovažuji za člověka, který by musel mít značkový i kartáček na zuby. Mnohem větší význam pro mě má, když si koupím věc, která mi pak připomíná nějaké místo nebo zážitek. Ze služebních cest nebo z dovolených si vozím neznačková trička, která pak nosím ve volném čase. S oblibou si také pořizuji trička na rockových koncertech, které docela často navštěvuji.
Zůstáváte značkám věrný, nebo je rád měníte?
Značkám jsem věrný. Značky, kterými se obklopuji, jsou obvykle prověřené tradicí i mou osobní zkušeností a jsou pro mě zárukou kvality. Pokud mi výrobek splní vše, co od něj očekávám, tedy kvalitu, design, servis, pak nemám důvod jej měnit. Mými "značkovými" stálicemi jsou Hugo Boss, značka cyklistických kol Colnago a profesně i soukromě už šestým rokem Whirlpool.
Dotazník
Kosmetika
Kolínská/parfém: Gucci/Armani
Holení: Gillette
Balzám po holení: Vichy
Péče o pleť: Vichy, konopný olej
Šampón/kondicionér: Carla Mazzei
Oblečení
Oblek: Hugo Boss, Guess
Oblečení pro volný čas: neznačková trička ze služebních cest či rockových koncertů, ze značkových Hugo Boss, Replay
Sportovní oblečení: cyklistické obleční značky Kalas
Džínsy: Replay, Sixty, Zegna
Obuv: Armani, Hugo Boss, Nike
Doplňky
Aktovka: preferuji spíš různé sportovní tašky přes rameno
Opasek: Hugo Boss
Hodinky: TagHeuer
Sluneční brýle: Armani, sportovní brýle Briko
Deštník: nenosím
Nápoje
Nealko: neperlivá voda, na značce nezáleží
Víno: Chateau Pichon Comtesse z Bordeaux, Corton Grand Cru z Burgundska, bílé Chassagne-Montrachet z Burgundska, Barolo - Michele Chiarlo, Brunello di Moltancino
Pivo: Plzeň, Budvar
Liquor: likérové víno Sauternes
Chateau d'Yquem
Koktejl: koktejly moc nepiji, pokud, tak mojito
Elektronika
Mobilní telefon: Nokia
MP3: Audio U3
TV: Pioneer
PC/notebook: HP
Domácí spotřebiče: Whirlpool
Soundsystém: reprobedny Acon, vše ostatní Thule
GPS: TomTom
Oblíbená místa
Kavárna: Mokate v Kutné hoře
Restaurace: Pizzeria Il Pomodoro v OC Nový Smíchov, indická restaurace Taj Mahal, argentinská restaurace La Casa Argentina v Dlouhé ulici a restaurace Essensia v hotelu Mandarin Oriental
Fitness: Fitcentrum Oto na Andělu
Ostatní
Automobil: Audi Q7
Kolo/motorka: Colnago Ferrari model 2007, motorku nemám
Psací potřeby: Mont Blanc
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist