HN20071115_1.jpg Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem. Tentokrát odpovídá Dagmar Grossmann, výkonná ředitelka letecké společnosti Grossmann Jet Service, kterou založila v roce 2004.

 

Nakupujete ráda, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?

Jako snad každá žena i já nakupuji ráda. Ale jen čas od času a především v zahraničí. Láká mě objevování nových, zajímavých věcí v exotických destinacích.

Co kupujete s potěšením, a co naopak se sebezapřením?

Schválně jestli uhodnete, co vévodí mému nákupnímu žebříčku. Jsou to samozřejmě boty. Mám jich hodně, ale přesný počet párů, které mám, nikdy neprozradím. Mezi věci, které naopak kupuji nerada, patří potraviny a různé produkty pro domácnost. Když jsem měla malé děti, "užila" jsem si těchto nákupů dostatečně, dnes si naopak užívám luxusu, že už do obchodu tak často nemusím.

Nakupujete na internetu? Co přes počítač koupíte, a co byste naopak v on-line obchodě nerada pořizovala?

I když je mi internet neocenitelným pomocníkem, nakupuji na něm spíše zřídka. Letos na jaře jsem ho využila k výhodnému nákupu zahradního nábytku pro jeden z mých domů. Koupila jsem ho v rámci aukce na eBay za výbornou cenu. Nákup na internetových aukcích je někdy opravdu adrenalinovým zážitkem a člověk si musí dávat pozor, aby tomu úplně nepropadl. Zajímavé je také kupovat na internetu moderní umění. Za velmi přijatelné ceny můžete v aukci nakoupit díla od mladých nadějných autorů.

Pořizujete věci v malých obchodech či buticích, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?

Nakupuji tam, kde můžu koupit něco zajímavého nebo to, co se mi líbí. Je mi celkem jedno, kde to je.

Máte svůj oblíbený obchod (ať je to třeba pekárna na rohu či módní značkový obchod)?

Ráda nakupuji v Hongkongu a v New Yorku. Je tam hodně obchodů, které bez přehánění zbožňuji. Často se stává, že si celé měsíce nic, ale opravdu nic nekoupím, a když jsem pak v některém z těchto oblíbených obchodů, bohatě si to vynahradím.

Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?

To samozřejmě záleží na tom, co kupuji. Nechodím nakupovat s přesným seznamem věcí. Představte si, jak by to vypadalo, kdybych nakupovala v luxusním módním butiku podle nákupního seznamu. Je na módních tvůrcích, aby mě inspirovali. Proč bych měla dělat jejich práci?

Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?

Vzhledem k tomu, že větší nákupy dělám maximálně třikrát až čtyřikrát za rok, můžu si dovolit svůj plánovaný "rozpočet" překročit. Ale na druhou stranu, když si někdy nejsem úplně jistá, jestli si mám danou věc koupit, zajdu si na šálek kávy, chvíli přemýšlím a pak si řeknu, že tu věc vlastně vůbec nepotřebuji. Takže si ji nakonec nekoupím a ještě se cítím moc dobře.

Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sama?

Při nákupech si nechám radit opravdu zřídka. Snad jediným člověkem, na jehož radu dám, je má velmi blízká přítelkyně Sissy. Ta vždycky ví, co je nové a "in" a kde se to dá koupit. Tráví většinu času v New Yorku, ví o všech trendech, a proto si s ní ráda vyměňuji názory a zajímavé tipy. Nakupuji ale nejraději sama. Mám svůj vlastní nákupní rytmus.

Co pro vás při nákupu znamená značka?

To samozřejmě velmi záleží na tom, jaká. Některé značky pro mne znamenají opravdu hodně. Nejbližší jsou mi asi Chanel a Louis Vuitton. Už když jsem byla teenager, měla jsem kabelky Louis Vuitton. Některé z nich mám dokonce víc než dvacet let a pořád jsou v módě. Se značkou Chanel se zcela ztotožňuji, je to prostě můj styl. V posledních dvou letech se mi líbí i Dior, zejména díky práci Johna Galliana. Líbí se mi prezentace značek na pařížských módních přehlídkách, některé z nich jsem nedávno navštívila.

Značka je samozřejmě nesmírně důležitá. To vidím každý den při budování značky společnosti, pro kterou pracuji. Dobrá značka vzbuzuje u lidí důvěru.

Zůstáváte značkám věrná, nebo je ráda měníte?

Jsem věrná celé řadě značek, na druhou stranu se ale nebráním tomu, objevovat značky nové, pod nimiž se skrývá zajímavá práce mnoha mladých módních tvůrců a designérů.


Dotazník

Kosmetika
Parfém: Chanel je jeden z padesátky parfémů, které zdobí mou koupelnu
Šampón a kondicionér: trávím hodně času na cestách, takže ty hotelové
Tělová péče: St. Barth Vanilla flavour
Obličejová péče: Shiseido
Dekorativní kosmetika: rtěnky od YSL, jinak cokoliv, co dobře vypadá

Oblečení
Kostým: žádná konkrétní značka, často kombinuji styly
Oblečení pro volný čas: Zara, H&M
Džínsy: Victoria Beckham
Obuv: Laboutin, Manolo Blahnik, Chanel, Valentino a další

Doplňky
Kabelka: Louis Vuitton
Opasek: nenosím
Hodinky: Cartier, Breitling
Šperk: s velkými (zářivými) kameny, poslední dárek k narozeninám od mého syna byl křišťálový strážný anděl
Deštník: s logem Grossmann Jet Service

Nápoje
Nealko: čerstvý pomerančový džus
Víno: záleží na jídle
Pivo: správně vychlazené pivo z Popovic
Koktejl: záleží na náladě

Elektronika
Mobilní telefon: nenápadná Nokia
TV: malá, plochá, nepoužívaná
PC: bílý stylový Apple
Soundsystém: Bose (všude - v kuchyni, v koupelně, na toaletě)

Oblíbená místa
Krásná terasa hotelu Aria v Praze, Piazza Marconi v Itálii, kde často pobývám,
66. patro hotelu Le Meridien v Šanghaji
Kavárna: Bakeshop v Praze (snad ho brzo zase otevřou)
Restaurace: A la Madonna (Benátky), Russian Tearoom (New York), Nude (Šanghaj), Peninsula (Hongkong)
Fitness: jóga s trenérem
Automobil: mé léty prověřené černé Porsche Cabrio

Poděkování hotelu Aria v Praze za poskytnutí prostor pro focení