Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
Tentokrát odpovídá Michael Specking, nový šéf pražského hotelu Hilton. Specking před příchodem do Česka působil v řetězci Hilton v Düsseldorfu, Drážďanech, Ankaře, Mnichově či nigerijské Abuje.
Nakupujete rád, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?
Ano, nakupuji velice rád. Je to pro mne jistá forma relaxace, při které mohu přijít na jiné myšlenky. Nakupování přitom chápu také jako společenskou aktivitu, rád se zastavím, uvolním, dám si capuccino...
Co nakupujete s chutí, a co naopak se sebezapřením?
Potěšení spatřuji v nákupu bot, obleků, kravat anebo také třeba kuchyňského vybavení. Nerad naopak nakupuji oblečení pro volný čas, jehož výběr zcela ponechávám v kompetenci manželky.
Nakupujete na internetu? Co přes počítač kupujete a co byste v on-line obchodě nerad pořizoval?
Na internetu nakupuji pouze knihy a náhradní díly mému Volkswagenu Beetle z roku 1979, který si sám opravuji. V ostatních případech internet využívám spíše jako vyhledávač, umožňující mi srovnávání zboží, které ve finále nakupuji v kamenném obchodě.
Nakupujete v malých obchodech či buticích, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Upřednostňuji spíše komornější obchůdky s osobnějším přístupem. Velká obchodní centra mne poněkud znervózňují svou hektičností a masovostí.
Máte svůj oblíbený obchod (ať je to třeba pekárna na rohu či módní značkový obchod)?
Je to celá ulice Königsallee v Düsseldorfu, kde se nacházejí obchody a butiky předních světových módních značek. Dá se srovnat s pražskou Pařížskou ulicí, která, podle toho, co jsem měl zatím možnost navštívit, se pravděpodobně stane mou oblíbenou nákupní lokalitou v Praze.
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?
Zařadil bych se spíše do kategorie impulzivních či intuitivních kupujících. Kupuji, co se mi líbí a na co mám náladu, což v důsledku znamená, že nakoupím všechno možné, jen ne to, co jsem původně zamýšlel. Při nákupech mi činí obtíže také rozhodování pro konkrétní výrobek. Pokud například kupuji kravatu a líbí se mi dvě, koupím si je obě.
Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Ne že bych si rozpočet stanovoval, ale vnímám ho podvědomě. Jakmile se dostanu k jeho hranici, dám si pauzu a odpočinek u dobré kávy. Ve finále je to manželka, která mi naznačí, že je čas jít domů.
Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sám?
Určitě si rád nechám poradit, obzvláště tady v Praze, kde jsem zatím jen krátce. Poradním orgánem je mi při tom povětšinou můj hotelový tým.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Značka pro mne představuje především symbol, se kterým se identifikuji. Značka o svém nositeli mnohé vypovídá, a proto si ji vždy pečlivě vybírám.
Zůstáváte značkám věrný, nebo je rád měníte?
Oblíbeným a osvědčeným značkám zachovávám věrnost. Změna značky mne stojí většinou mnoho času, a proto se k ní uchyluji jen zřídka, většinou v důsledku selhání v kvalitě značky stávající.
Dotazník
Kosmetika
Kolínská/parfém: Givenchy Xeryus, Givenchy Gentleman, Jill Sander Pure
Balzám po holení: Givenchy Gentleman, Davidoff Balm Echo
Péče o pleť: Biotherm, Shiseido for Men
Šampon/kondicionér: Nivea
Oblečení
Oblek: Hugo Boss, Mexx, St. Oliver, Cerutti
Oblečení pro volný čas: Daniel Hechter, Tommy Hilfiger, Lacoste, Lloyd, Marco Polo
Sportovní oblečení: Adidas
Džínsy: Pierre Cardin, Hugo Boss
Obuv: Lloyd
Doplňky
Aktovka: Aigner
Opasek: Aigner
Hodinky: Swatch - pro volný čas, Rado a Glashütte do zaměstnání
Sluneční brýle: BMW
Deštník: samozřejmě Hilton deštník
Nápoje
Nealko: Bionade
Víno: Pinot Grigio
Pivo: česká a bavorská piva
Destilát: Grappa z Piemontu
Elektronika
Mobilní telefon: PA Sony Ericsson
MP3: Apple
TV: Sony Plasma
PC/notebook: Dell Latitude D610
Soundsystém: Bose system
GPS: Garmin
Oblíbená místa
Restaurace: CzecHouse Grill & Rotisserie v Hilton Prague, Sahara na náměstí Míru, L'Ardoise na Bruselské, Pravda
Fitness: Cybex v Hilton Prague
Ostatní
Automobil: můj Volkswagen Brouk
Motorka: BMW GS 1200 Enduro
Psací potřeby: Mont Blanc
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist