HN20070621_2.jpgSledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem. Tentokrát odpovídá Lenka Janouchová, manažerka segmentu CitiGold při Citibank.

Janouchová má v Citibank na starosti bankovnictví pro privátní klientelu, tedy služby pro movité klienty, jimž pomáhá jak s úsporami, tak s investicemi. Do banky si přinesla zkušenosti ze společnosti British American Tobacco, kde řadu let působila jako marketingová manažerka, včetně téměř dvouleté práce pro značku ve Velké Británii.

 

Nakupujete ráda, nebo vás návštěvy obchodů příliš nebaví?
Když je čas a nálada, je pro mě nakupování příjemným rozptýlením.

Co nakupujete s potěšením, a co jen z nutnosti?
Asi jako většinu žen mě nikdy neomrzí vybírat si kabelku, obuv nebo něco na sebe. Také doplňky a vybavení do bytu kupuji ráda. Naopak nákupy potravin a běžných věcí beru jako nutné zlo, zvlášť proto, že kvalitní potraviny člověk u nás bohužel nesežene všechny na jednom místě. Pro ovoce a zeleninu musíte jinam než pro kvalitní maso, a tam zase neseženete dobrou rybu a tak dále. Nabídka našich supermarketů je v tomhle opravdu dost tristní, nad kvalitou vítězí kvantita.

Nakupujete na internetu? Co přes počítač koupíte, a co byste naopak v on-line obchodě nerada pořizovala?
Nákup po internetu považuji za skvělý a pohodlný způsob, jak si vybrat, a přitom uspořit čas i nervy. Nakupuji často, elektroniku, knihy, v poslední době i golfové doplňky. O letenkách a rezervacích hotelů ani nemluvě. A od vstupu do EU navíc nejsem omezena jen nabídkou českých internetových obchodů. Pokud se jedná o solidní a zavedený internetový obchod, který nabízí i eventuální možnost vrácení nevyhovujícího zboží, není asi nic, co bych se zdráhala si takto koupit.

Navštěvujete malé obchody či butiky, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Spíš se řídím typem obchodu, výběrem zboží a ochotou personálu. Nic nedokáže člověka otrávit více než nepříjemná prodavačka, a na tu můžete natrefit zrovna tak v butiku jako v hypermarketu.

Máte svůj oblíbený obchod (ať je to třeba pekárna na rohu či módní značková prodejna)?
Je pár míst, kde mě znají když ne přímo jménem, tak alespoň od vidění, a to předčí všechny anonymní věrnostní programy. Že z takového obchodu téměř nikdy neodcházím s prázdnou, je asi jasné.

Máte při nákupech vždy zřetelnou představu, co chcete, nebo nakupujete impulzivně?
Záleží na okolnostech, ale největší radost mám pochopitelně z naprosto neplánovaného impulzivního nákupu. Třeba z nějakého "úlovku" ze služební cesty nebo z dovolené. Pak mám tu konkrétní věc spojenou i se zajímavou vzpomínkou na okolnosti jejího nákupu.

Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Raději si pořídím jednu kvalitní, ale dražší věc, která se mi opravdu líbí. A vím, kolik jsem přibližně ochotna za ni zaplatit.

Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sama?
V marketingu tomu říkáme "word of mouth" - doporučení od známých a přátel je asi tím nejvyšším oceněním, které nějaká značka, služba nebo výrobek vůbec může dostat. Takže pozitivní doporučení i mě určitě při nákupech ovlivní. Zvláště u dražších předmětů, které člověk nekupuje zrovna každý den nebo týden. Nedávno jsem si pořizovala klimatizaci a dobrá zkušenost jednoho známého byla hlavním faktorem, který rozhodl při mé volbě konkrétní značky.

Co pro vás při nákupu znamená značka?
Záruka kvality a styl, se kterým se mohu identifikovat. A v neposlední řadě i padnoucí velikost!

Zůstáváte značkám věrná, nebo je ráda měníte?
Na loajalitě se musí trvale pracovat, což dobře znám i ze své profese. Když si mou věrnost nějaká značka zaslouží, tak určitě ano. Ale vždy se vyplatí sledovat i konkurenci.

 

Dotazník

KOSMETIKA
Parfém: je jich více, většina od Jo Malone
Šampon a kondicioner: střídám
Tělová péče: The Body Shop, Dove
Obličejová péče: Clarins, Vichy
Dekorativní kosmetika: vždy se vracím k Chanel

OBLEČENÍ
Kostým: nejlepší střihy má Escada
Oblečení pro volný čas: Adidas, Puma
Džínsy: 7 For All Mankind
Obuv: Baldinini a v létě dřeváky od Scholl

DOPLŇKY
Kabelka: nejraději Longchamp
Opasek: nosím velmi zřídka
Hodinky: Baume & Mercier
Šperk: cokoliv od Swarovski a můj snubní prsten
Deštník: co nejmenší

NÁPOJE
Nealko: voda a Coca-Cola Light
Víno: miluji italská vína pro jejich velkou rozmanitost
Pivo: nikdy
Koktejl: ke každé příležitosti a náladě se hodí jiný

ELEKTRONIKA
Mobilní telefon: LG
TV: Panasonic
PC: IBM
Domácí spotřebiče: Whirlpool
Soundsystém: Bose pro můj iPod

OBLÍBENÁ MÍSTA
Kavárna: Café Savoy
Restaurace: Vino di Vino
Fitness: v zimě fitness club Holmes Place a v létě "outdoor"

OSTATNÍ
Automobil: v tom jsem patriot

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist