Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem. Tentokrát odpovídá Anna Berdychová, jednatelka společnosti Dell.
Anna Berdychová vystudovala Vysokou školu ekonomickou, na Masarykově institutu vyšších studií právě dokončuje studium MBA v programu společném se Sheffield Hallam University. Do společnosti Dell, která je jedním z největších světových výrobců počítačové techniky, nastoupila v roce 1997 jako finanční ředitelka. V současné době je jednatelkou firmy Dell Česká republika a zastává evropskou regionální pozici. Má na starosti pohledávky v celé Evropě, na Středním východě a v Africe, spadá po ni tým 157 lidí, z nichž většina pracuje v kanceláři Dellu v Bengalúru v Indii.
Nakupujete ráda, nebo vás návštěvy obchodů příliš nebaví?
Nakupuji ráda, když mám na to čas a klid a když zrovna něco urgentně nesháním. Moje zkušenost je, že když něco nutně potřebujete koupit na sebe, třeba při nějaké společenské příležitosti, zrovna to zboží není ve vaší velikosti nebo ho nemají vůbec. V takových případech nakupování nesnáším. Raději nakupuji náhodně.
Co nakupujete s potěšením, a co jen z nutnosti?
Nakupuji ráda knihy, mám několik oblíbených obchodů, třeba knihy Dobra nebo Levné knihy - vydávají také úžasná DVD. Patřím i k těm bláznům, co si ještě kupují CD, můj oblíbený obchod je v Radosti FX, tam znají, co jejich zákazníci rádi poslouchají, a vždycky mají po ruce nějakou specialitku. Také s oblibou chodím ke svému galeristovi, většinou si jenom popovídat nebo na čaj, ale někdy se tam najde nějaký zajímavý obraz nebo grafika, které mě uchvátí.
Nakupujete na internetu? Co přes počítač koupíte, a co byste naopak v on-line obchodě nerada pořizovala?
Po internetu nakupuji dost nerada. Právě řeším zneužití naší korporátní kreditní karty - pořád vidím jako dost zásadní problém bezpečnost ochrany dat.
Navštěvujete malé obchody či butiky, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Mám několik oblíbených obchůdků s botami a pekárnu v centru Prahy, kam se ale moc často nedostanu. Z časových důvodů využívám nákupní centrum, protože je blízko mého bydliště.
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, nebo jste impulzivní kupující?
Raději jsem impulzivní kupující, jakmile mám přesnou představu, hlavně ohledně bot nebo šatů, většinou je v obchodech nenajdu.
Stanovujete si rozpočet, nebo průvan v peněžence řešíte až posléze?
Protože ve svém zaměstnání pořád něco počítám, v osobním životě si raději rozpočty nestanovuji, ale samozřejmě mám hranici, kolik jsem ochotná maximálně utratit. Anebo vím, že některé obrazy od autorů, které mám ráda, si prostě dovolit nemůžu.
Dáte při nákupech na doporučení přátel a známých, nebo raději vybíráte zcela sama?
Velmi nerada nakupuji oblečení nebo boty sama, nejraději se svou neteří nebo s přítelkyněmi - na jejich doporučení se mohu spolehnout. V nákupech umění se řídím pouze svým instinktem.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Většinou záruku kvality, navíc u svých oblíbených znám typy a velikosti, které mi budou sedět.
Zůstáváte značkám věrná, nebo je ráda měníte?
Prověřeným značkám (například spodního prádla nebo bot) zůstávám věrná, protože vím, že mi padnou, a tím pádem ušetřím spoustu času.
Dotazník
KOSMETIKA
Parfém: Annick Goutal - Songes, Hermés - Elixir des Merveilles
Šampon a kondicionér: Aveda, Sebastian
Tělová péče: Creme de La Mer
Obličejová péče: Creme de La Mer, La Prairie, Bioderma
Dekorativní kosmetika: Guerlain, Chanel, Armani, Lancôme
OBLEČENÍ
Kostým: Emporio Armani, IB energy od Ivy Bělíkové, Táňa Kovaříková
Oblečení pro volný čas: Quicksilver, H&M - zejména kousky na sport
Džínsy: Diesel, Replay
Obuv: Sergio Rossi, Beltissimo
DOPLŇKY
Kabelka: oblíbený batůžek od Prady, který vždy po několika letech vyměňuji, Louis Vuitton
Opasek: Beltissimo (upraví vám ho totiž na míru)
Hodinky: Cartier, Tag Heuer a staré dobré Primky
Šperk: nemám žádnou vyhraněnou značku
Deštník: Samsonite, protože je nejmenší
NÁPOJE
Nealko: voda s citronem
Víno: nejraději růžové šampaňské Billecart - Salmon
Pivo: Plzeňský Prazdroj
Koktejl: Caipirinha, Mojito
ELEKTRONIKA
Mobilní telefon: Nokia
TV: Pioneer
PC: samozřejmě Dell
Domácí spotřebiče: Miele
Soundsystém: Bose LifeStyle
OSTATNÍ
Kavárna: Café Savoy, protože je tam vždy pohodová obsluha a většinou tam potkám někoho ze svých přátel
Restaurace: Mozaika na Vinohradech
Fitness: Kunratický les nebo doma - vystačím si s karimatkou na jógu
Automobil: BMW X3
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist