Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Podle některých odborníků je dokonce moderní variantou náboženství.
Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
O nákupních zvyklostech jsme si povídali s Birgit Rechberger, prezidentkou společnosti Henkel ČR.
Nakupujete ráda, nebo vás návštěvy obchodů spíše nebaví?
To velmi záleží na tom, co a pro koho se chystám nakoupit. Moc ráda nakupuji oblečení pro svého tříletého syna, protože dětské oblečení je velmi roztomilé a já si při nákupu vždycky představuji, jak mu kousky, které jsem vybrala, sluší. Ale nakupovat společně s ním - to je "noční můra". Sama pro sebe nakupuji zřídka, ale když už si najdu čas, nakoupím několik věcí najednou.
Co s oblibou v obchodech vybíráte?
Miluji nakupování bytových doplňků! Strávila bych hodiny v IKEA nebo Interio - to je rakouský designový obchod s nábytkem a doplňky do bytu. Mou slabostí jsou také boty. Co se týče nákupu oblečení, musím na něj mít tu správnou náladu a čas. Mnohdy mě k němu však donutí společenská příležitost, na kterou se potřebuji vhodně obléknout.
Využíváte k nákupům internet? Co byste si přes počítač nekoupila?
Občas nakoupím v internetovém obchodě praktické věci do domácnosti, protože tento způsob šetří spoustu času. Oblečení ani boty bych si však on-line nekoupila. Potřebuji zboží vidět a cítit, porovnat mezi sebou.
Nakupujete v malých obchodech či buticích, nebo dáváte přednost větší anonymitě nákupních center?
Mám v oblibě několik malých obchůdků s botami a oblečením, kam pravidelně zajdu. Jinak preferuji spíše nákupní centra - opět z časových důvodů. Moc ráda nakupuji na dovolené, zvlášť v Itálii nebo Španělsku mají úžasné boty!
Máte při nákupech vždy jasnou představu, co chcete, anebo jste impulzivní kupující?
Při nákupu kosmetiky jsem spíše impulzivní a většinou si nechám poradit od prodavačky. Pokud vidím speciální nabídku, rozhodnu se také impulzivně. Nákup oblečení a bot však většinou plánuji.
Spoléháte na doporučení přátel a známých?
Do větších nákupů se nepouštím bez porady se svým manželem. On ví, co mi sluší, a někdy mě dokonce přesvědčí koupit si efektní kousek, který bych si sama nepořídila.
Co pro vás při nákupu znamená značka?
Značka pro mě znamená hodně. Ne tak kvůli image, ale spíše z časových důvodů, protože u jistých značek přesně vím, jaká velikost a střih mi padne.
Zůstáváte značkám věrná, nebo je ráda měníte?
U spodního prádla a bot mám jednu značku, protože mi vyhovuje střih a znám velikost. U oblečení mám pár oblíbených značek, u kterých vím, že cokoliv si vyzkouším, mi padne. Samozřejmě si občas koupím i oblečení jiných značek, ale většinou mám ve skříni ty své oblíbené.
Dotazník
KOSMETIKA
Parfém: momentálně Aqua di Gio pro ženy od Armaniho
Vlasová kosmetika: Got2b od Henkel
Tělová kosmetika: Diadermine také od Henkel, která se v České republice bohužel neprodává, tak si ji nakupuji v Rakousku
Pleťová kosmetika: Diadermine a Chanel
Dekorativní kosmetika: většinou Lancôme
OBLEČENÍ
Kostým: většinou Strenesse (Gabriele Strehle) a St. Emil
Oblečení pro volný čas a jeansy: Hilfiger, Calvin Klein
Boty: Peter Kaiser
DOPLŇKY
Kabelky: mám ráda Mandarina Duck, ale nakupuji občas i jinde. Moc kabelek nemám, nakupuji spíše ty dražší
a pak je nosím dlouho. Pásek: různé značky a většinou spontánně nakoupené, především o dovolené
Hodinky: Calvin Klein
Šperky: sama si šperky nekupuji, mám několik rodinných šperků od své maminky a většinou je dostávám jako dárek od svého manžela
NÁPOJE
Nealkoholické: piji pouze vodu
Víno: suché rakouské bílé víno Welschriesling ze Štýrska
Pivo: vůbec nepiji
Koktejly: velmi zřídka Caipirinha nebo jahodové Daiquiri
ELEKTRONIKA
Mobilní telefon: pět nebo šest let starý model Nokia (myslím, že mám nejstarší mobil ve firmě, ale mám ho ráda, protože není tak malinký)
PC: IBM Thinkpad
Bílá elektronika: různě, většinou Bosch
OSTATNÍ
Oblíbené místo: Barcelona a Řím - kvůli památkám, jídlu i nákupům
Restaurace: miluji středomořskou kuchyni
Fitness: Pokud mám čas, zajdu do fitness v areálu naší firmy
Auto: BMW 5
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist