Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Podle některých odborníků je dokonce moderní variantou náboženství. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
O zpověď z nákupních "hříchů" jsme proto požádali Barboru Stejskalovou, personální ředitelku mobilního operátora T-Mobile.
"Přiznám se, že velkým příznivcem nakupování zrovna nejsem, a tak nákupy dělím na ty nezbytné a ty velmi příležitostné. Celkem s oblibou vybírám
dárky svým blízkým či přátelům a úplně nejraději nakupuji v knihkupectví a zahradnictví. Tam spojím vždy příjemný zážitek z prohlídky rostlin s nákupem, byť by to měla být jen jedna malá rostlina, cibulka či obal na květináč. U jednoho však většinou nezůstane.
Mými asi nejoblíbenějšími obchody jsou dvě zahradnictví na Moravě, odkud pocházím. Jezdíme tam většinou s maminkou. V jednom z obchodů už nás celkem dobře znají, takže nám vždy ochotně vše vysvětlí a doporučí, co a jak. Je potom radost u nich nakupovat. Jen jim občas není jasné, jak všechny ty rostliny chceme naskládat do jednoho auta.
Ráda si také obejdu malé obchůdky, krámky či butiky, pokud se někdy ocitnu v centru nějakého města třeba na služebních cestách či na dovolené a mám čas. Buď se jen tak podívám, sem tam něco zkusím a většinou z toho je aspoň nějaká drobnost pro radost. Ovšem pokud mne přepadne nákupní mánie, po chvíli mám v každé ruce pár tašek s nákupy, které jsem určitě zrovna ani nepotřebovala, ani neplánovala koupit. O to větší radost z nich pak mám. Naopak nerada sháním po obchodech věci, které zrovna nutně potřebuji. Jsou to buď spotřební záležitosti - třeba pro provoz domácnosti - nebo to, co hledám, a nikde nenacházím. Nejhorší jsou pro mne velké supermarkety, obzvláště jsem-li na konci vyčerpávajícího nákupu a zjistím, že to, pro co jsem hlavně přišla, jsem zapomněla a je to v regálu úplně na začátku. A tak velké domácí nákupy řeším co nejméně často. Nákup pro mne opuštěním obchodního centra nekončí, musím ho taky veškerý vybalit, a to také není moje oblíbená činnost.
Dříve jsme chodívaly s kamarádkami na menší dámské nákupy. Ani nevadilo, že jsme třeba nakonec nic nekoupily, ale spoustu jsme si toho vyzkoušely, pobavily se u toho a o tom to bylo. Teď, když potřebuji něco konkrétního nákladnějšího pořídit, se občas poptám známých na jejich zkušenosti a pak učiním svoji volbu. Vybírám-li v obchodě sama, trvá mi to sice déle, ale nakonec nikdy nelituji, že jsem danou věc koupila nebo ji nechala pro jiné kupující. Při nákupu se na značku moc nedívám. Jsou obchody, kam už podle značky ani nevstupuji, protože jsou buď moc drahé, nebo nemám důvěru v kvalitu jejich zboží. Značky, které znám, mi tedy jen napoví úroveň ceny či kvality. Ráda vyzkouším nové, ale u určitého zboží se vracím ke značkám, které se mi již osvědčily.
Teď, s blížící se mateřskou dovolenou, se chystám více využít nákupů přes internet. Mám za sebou pouze nákup zahradní techniky či letenky. Na mateřské bych velmi nerada marnila čas objížděním obchodů, ale zatím mám stále potřebu si věci, které plánuji koupit na internetu, nejdříve důkladněji prohlédnout nebo nechat předvést v kamenných obchodech."
Dotazník
KOSMETIKA
Parfém: různé - Estée Lauder, Gucci, Hugo Boss, Davidoff
Šampón a kondicionér: Tigi, Avon, Alcina
Tělová péče: Dove, Seba Med
Obličejová péče: Alcina, Clinique, L'Oréal, Vichy
Dekorativní kosmetika: L'Oréal, Dior
OBLEČENÍ
Kostým: s.Oliver, Hugo Boss, pietro filipi, Review
Oblečení pro volný čas: Esprit, H&M, Jackpot, Lafuma
Džínsy: PePe Jeans
Obuv: Gabor, Ecco
DOPLŇKY
Kabelka: Texier, Accessorize
Hodinky: do práce Longines, na volný čas Swatch
Šperk: bílé zlato, přírodní doplňky, bižuterie
Deštník: ten, co je zrovna v kufru auta
NÁPOJE
Nealko: nealko pivo Radegast, minerálka s příchutí, hruškový džus, ovocný čaj
Víno: Merlot
Pivo: točené české, nejlépe v letní předzahrádce pod kaštany
Koktejl: mléčný jahodový
ELEKTRONIKA
Mobilní telefon: Sony Ericsson, BlackBerry
TV: Philips
PC: IBM
Domácí spotřebiče: Miele, Siemens
OBLÍBENÁ MÍSTA
Kavárna: jakákoliv malá útulná, nejlépe se stolky na ulici či výhledem z okna, nejlepší káva je však u mých známých doma v Nivnici
Restaurace: s dobrou českou kuchyní
Další místa: místa z dětství, kde jsme chodily na hříbky, maliny, borůvky, konvalinky
OSTATNÍ
Automobil: Volvo, Škoda
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist